Gå til innhold

Luft skralle fra Biltema(ødelagt?!?)

Ranger emnet


RaCk

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en luftskralle på biltema i håp om at nå var det slutt på unødvendig slit. Første dagen fungerte den helt fint. og alt var bare moro. Dag to fikk vi ikke opp turtallet på den og den gav etter for den minste motstand.

 

skralle.jpg

 

Noen tips?

Ja vi oljer den godt.

^RaCk^ @ Efnet

Robert Krondorfer

 

]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sitter jo en ventil i bunnen der, som du kan justere lufttrykk med(rett meg hvis jeg tar feil), men denne har du kanskje ikke rørt.. har samme prob. selv, men grunnen er at kompressoren min ikke leverer nok luft. Har hatt samme problemet på flere andre muttertrekkere(billige vel og merke).

Hvis du finner noen forklaring på det, sleng det ut.. kan være artig å vite om det går å gjøre noe med det til neste gang dette skjer (Ja, jeg regner med at det skjer igjen :) )

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 5 år siden jobbet jeg som servicetekniker for Luna. Vi fikk inn drøssevis med billige muttertrekkere. Stort sett så ble de kastet da det ikke lønte seg og reparere de, men normal feil var slag enheten var dårlig tilpaset til en annen enhet som går rundt. Skru den opp i bakkant så ser du det. Men normalt er det bare å levere den inn og få en ny.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kris

Gidder du sjekke HK og Liter da?

 

Vurderer å skaffe meg en liknende kompressor...

2 hk

24 liter

 

Har en sånn en selv, og den har da klart å drive spikerpistoler i diverse størrelser, platesakser osv... og det tar på litt. Så den burde klare muttertrekkeren fint.

 

Har du en sånn sak som blander olje og luft? Det er kjekt, så slipper du å ettersmøre. Vet ikke hvor viktig dette er på muttertrekkeren, men på den ene spikerpistolen var det så viktig at når den ikke fikk olje sprakk en del inni og alt SKØYT ut i bunn av den.

 

Men det "skjedde av seg selv" så jeg fikk ny på garantien. :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte å kjøpe en sånn selv, men fikk en bra pris på en ny Chicago Pneumatic muttertrekker isteden (500+mva) så da valgte jeg den i steden, tør liksom ikke helt stole på biltema kvaliteten hvis det er snakk om verktøy som har bevegelige-/slitedeler. CP trekkkern ser helt lik ut og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har uansett altfor liten kompressor. Jeg har maken muttertrekker og kompressor på 2,8 hkr/50L som lett får pusteproblemer med den muttertrekkeren.

Spikerpistol funker på helt annen måte. Den skal kun ha nok luft til et kort "smell". Muttertrekkeren trenger luft i flere sekunder. Da må man ha større kompressor.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har en 1,1 kW(ca 1,5 hk) 24 liter kompressor som skal gi 210 l/min(?), ikke altannettennBilTema).

kjøpte lakksprøyte på biltema(120L/min), prøvde uten lakk og kompressoren greier ikke levere nok.

Trykkregulatoren stilt på 6 bar, jeg gir opp når trykket synker under 5 bar. Har stilt opp trykket til 9 bar(stopper ved 9, starter ved 7,5), ja har 10,5bars popoff(sikkerhetsventil).

Er dette normalt?

Kan det ha noe med at motoren er en 3-fas som er kobla til 1-fas med kondensator orginalt.

Vil jeg få mer turtall+ mer med 3-fas på motoren?:o

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Har en 1,1 kW(ca 1,5 hk) 24 liter kompressor som skal gi 210 l/min(?), ikke altannettennBilTema).

kjøpte lakksprøyte på biltema(120L/min), prøvde uten lakk og kompressoren greier ikke levere nok.

Trykkregulatoren stilt på 6 bar, jeg gir opp når trykket synker under 5 bar. Har stilt opp trykket til 9 bar(stopper ved 9, starter ved 7,5), ja har 10,5bars popoff(sikkerhetsventil).

Er dette normalt?

Kan det ha noe med at motoren er en 3-fas som er kobla til 1-fas med kondensator orginalt.

Vil jeg få mer turtall+ mer med 3-fas på motoren?:o

 

 

Kompressoren fra biltema bruker en asynkronmotor med en steinmetz kondensatorkobling. Ulempen med denne koblingen er lavere startmoment og litt mindre dreiemoment siden alle feltene ikke er 120grader forskjøvet fra hverandre. At du vil merke stor forskjell ved å koble denne motoren om til å gå på 3fase er tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår