Gå til innhold

Opel Astra rykker ved normalt turtall

Ranger emnet


TDSzevz

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nylig begynt å få problemer når jeg kjører med normalt turtall på bilden min. Når jeg ligger på ca. 2000 rotasjoenr så begynner den å rykke og det blir vanskelig å kjøre, gasser jeg på litt og får bilen opp på ca. 3000 rotasjoner så går det stort sett greit.

 

Etter en stund så går bilen over på nødprogram og da kjører bilen fint.

 

Jeg byttet nettop lambdasonde etter å ha kjørt litt vel lenge med en dårlig en. Kan det ha noe med monteringen av lambdasonden å gjøre(Det var en VGS som monterte den), eller kan det være at jeg har kjørt katalysatoren min til hundene?

 

Bilen er en Opel Asta 1.8 16v 1993 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo få en idé om hva som er galt ved å lese ut feilkoder. Det gjør du helt selv ved hjelp av en binders el.l. Howto her:

 

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm

 

Merk at det avhenger av modell hvorvidt motoren skal være i gang eller ei.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset.

 

Men jeg klarer jaggu ikke å finne den ALDL pluggen, er det noen som kan tipse meg litt om hvor i motorrommet jeg må lete?

 

På den lenken du ga meg så er det jo et eksempel fra en Astra F, men det er litt for nært til at jeg klarer å finne det, det virker også på det bildet som om den kan være inne i en eller annen bokse el. Kan det være tilfellet?

 

Jeg får et intrykk fra den siden om at pluggen alltid er blå, er det tilfellet?

 

Edit: Jeg har bladd litt i haynes manualen min, der står det at ECUen befinner seg inne i selve bilen, befinner ALDLen seg sammens med ECUen eller er den alltid i motorrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den befinner seg i hvert fall ikke alltid i motorrommet. På omega sitter den sammen med sikringene under rattet, og på vectra eller.no er den i nærheten av håndbrekket.

 

Er forøvrig ikke sikker på om du har 10 eller 16-pins kontakt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den befinner seg sammens med ECUen? Isåfall skal jeg klare å finne den med litt hjelp fra haynes manualen min.

 

Eller er det noe annet den sitter sammens med? 10 eller 16 vil jeg nok finne ut om det er når jeg finner den :-)

 

Det hadde jo vært greit å kunne lese ut dette selv istedet for å betale maskinagentur i dyre dommer for å lese av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nødvendigvis. Jeg tror kanskje det er typisk for noe eldre biler at den er i motorrommet, men at den er flyttet inn i kupeen etter hvert.

Du finner helt sikkert ut av det på vauxhallownersnetwork.co.uk

 

Maskinagentur bør du etter min mening boikotte. Skal du på verksted eller kjøpe deler til Opel, så bruker du Scanparts på Tunga/Angeltrøa. De har selvsagt også diagnoseutstyr hvis du ikke får til å blinke ut selv.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da klarte jeg å rote den fram ja, det var en 10pins og den var i sikringsboksen.

 

Jeg fikk:

13 Oxygen sensor No change in voltage/open circuit.

14 Coolant Temperature Sensor (CTS) Low voltage

 

13 sier meg vel at det kan være lambdasonden som rusker?

 

Men hva vil 14 si?

 

Forresten, takk for super hjelp!

 

Edit: og forresten hvorfor ikke maskinagentur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 er lambdan ja, men hvis du nettopp har hatt problemer med den så kan det være en historisk kode. Feilkodene blir liggende i minnet X antall start/stopp-sykler før de forsvinner.

 

CTSen er kjølevannstemperatursensoren. Hvis den gir feilaktig signal så går motoren for fett. Hvis du har et multimeter kan du kontrollmåle motstanden over sensoren ved hhv varm og kald motor. Motstandene bør være dette området:

http://www.epcos.com/inf/50/db/ntc_06/Leaded__NTC__B57962__S962.pdf

 

Maskinagentur er dyrt og dårlig med elendig service. Ingen grunn til å sponse dem når det finnes bedre og billigere alternativer.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det virker jo forsåvidt logisk at motoren kan gå for fett i forhold til problemene jeg har.

 

Jeg får ta meg en tur innom verkstedet som fikset lambdasonden og høre om de slett loggen etter de fikset den. Jeg antok at det var standardprosedyre.

 

Akkurat den tabellen der kom nok litt over mitt nivå, kan ikke si at jeg skjønte så mye av det den :-/

 

Har dere noen formening om hva som må fikses når motoren går for fett? Det er vel ikke noe jeg kan justere på en innsprøytningsmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge alt av sensorer fungerer som de skal, så skal bilen gå med korrekt blanding når den er driftsvarm.

Det kan jo selvsagt hende at de har satt inn en ødelagt lambda eller koblet den feil.

 

Tabellen sier bare at motstanden i CTSen skal være i størrelsesorden 10kohm med Trondheimskald motor, og bare noen hundre ohm ved høyere temperatur. Kan ikke garantere at tabellen stemmer 100% for din sensor, men motstanden skal i hvert fall synke med økende temperatur.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår