Gå til innhold

Beskyttelse, temperatur, produkter og forhandlere :-)

Ranger emnet

Nordhagen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg håper ikke noen blir fornærma over at jeg ikke skal lakkere bil, men kjøkkenskaper i MDF. Jeg ser at det er mange veldig kompetente medlemmer her, så jeg håper det er i orden at jeg kommer med noen spørsmål jeg sliter med å få svar på. Jeg er klar over at noe av dette kommer an på personlig preferanse, men jeg er bare ute etter gode, generelle forslag.

1. Det er blitt vinter og kaldt i garasjen. Hva er absolutt nedre temperaturgrense for lakkering med billakk og sprøytesparkel? Dette står på noen produkter, men langt fra alle.
  2. Jeg har kjøpt en burk med Hagmans sprøytesparkel. Noen som vet hvor mye denne bør tynnes og hvilken dysestørrelse jeg bør bruke/om det går bra med 2.2mm?
  3. Forslag til lakkprodukter for både farge og klar? Glasurit og DuPont tror jeg er utelukka p.g.a. pris.
  4. Hvor kan jeg kjøpe lakkproduktene?
  5. Leser man HMS-databladene til lakkprodusentene virker det helt idiotisk å i det hele tatt vurdere å bruke billakk. Hvis jeg står i en åpen garasje, kan jeg klare meg med en sånn: http://www.autopaint-pro.co.uk/06941-3m-disposable-fly-mask-1-82-p.asp

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!

Jeg håper ikke noen blir fornærma over at jeg ikke skal lakkere bil, men kjøkkenskaper i MDF. Jeg ser at det er mange veldig kompetente medlemmer her, så jeg håper det er i orden at jeg kommer med noen spørsmål jeg sliter med å få svar på. Jeg er klar over at noe av dette kommer an på personlig preferanse, men jeg er bare ute etter gode, generelle forslag.

1. Det er blitt vinter og kaldt i garasjen. Hva er absolutt nedre temperaturgrense for lakkering med billakk og sprøytesparkel? Dette står på noen produkter, men langt fra alle.
  2. Jeg har kjøpt en burk med Hagmans sprøytesparkel. Noen som vet hvor mye denne bør tynnes og hvilken dysestørrelse jeg bør bruke/om det går bra med 2.2mm?
  3. Forslag til lakkprodukter for både farge og klar? Glasurit og DuPont tror jeg er utelukka p.g.a. pris.
  4. Hvor kan jeg kjøpe lakkproduktene?
  5. Leser man HMS-databladene til lakkprodusentene virker det helt idiotisk å i det hele tatt vurdere å bruke billakk. Hvis jeg står i en åpen garasje, kan jeg klare meg med en sånn: http://www.autopaint-pro.co.uk/06941-3m-disposable-fly-mask-1-82-p.asp

Takker for alle innspill!

Sandefjord??

Da kjører du til Norautolakk i Larvik.

De har ALT du trenger...

Blander fargen du skal ha også...

Men hva er det som skal lakkes??

Plater, møbler, stativer??

Hagmansdritten leverer du tilbake...

Sprøytesparkel er å regne som svamp, drar til seg til fukt som bare det...noe du ikke vil ha under lakken din.

Du skal bruke fyller ikke sprøytesparkel...

Har lakket litt treverk og andre materialer, så fyr løs...:D

Masken er sikkert ok...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandefjord??Da kjører du til Norautolakk i Larvik.

De har ALT du trenger...

Blander fargen du skal ha også...

Flott, takk! Hvordan er prisene der og hvilke merker fører de?

Men hva er det som skal lakkes??

Plater, møbler, stativer??

Står i første innlegget; kjøkkenfronter (skapdører og skuffefronter) i MDF.

Hagmansdritten leverer du tilbake...

Sprøytesparkel er å regne som svamp, drar til seg til fukt som bare det...noe du ikke vil ha under lakken din.

Du skal bruke fyller ikke sprøytesparkel...

Altså bare fyller og ingen sparkling? Blir det ikke ganske mange strøk da før MDF-en slutter å trekke inn fylleren? I så fall, hvilken fyller ville du brukt?

Masken er sikkert ok...
Flott! Mange mener man *må* bruke friskluftsmakse med autolakk, men det står ikke som noe krav i de fleste HMS-datablandene jeg har lest.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk! Hvordan er prisene der og hvilke merker fører de?

Står i første innlegget; kjøkkenfronter (skapdører og skuffefronter) i MDF.

Altså bare fyller og ingen sparkling? Blir det ikke ganske mange strøk da før MDF-en slutter å trekke inn fylleren? I så fall, hvilken fyller ville du brukt?

Flott! Mange mener man *må* bruke friskluftsmakse med autolakk, men det står ikke som noe krav i de fleste HMS-datablandene jeg har lest.

De fører Deeber, Houes Of Color og andre merker, prisene er hyggelige,fra billig til dyrt...

Skapdører ja... blingset der...Er ikke overflaten ganske glatt på slike plater??

Deeber fylleren er ikke kjempetynn, så tipper det går bra, men du bør kanskje beregne en mellomsliping og nytt lag, kommer jo ann på finishen..

Som lakk kan det hende du kunne ha brukt en lakk som heter TREFF, den blandes med 2k herder, blir halvblank, tørker fort..

VIKTIG å kjøpe RASKE herdere til garage lakking...

Friskluftsmaske ja.. de fleste jeg kjenner rundt her bruker Sundstrøm sin maske med filter rett ut...

hva slags finish skal du ha på dette?

Her lakket jeg med Grønn pearl tynnerbase og gostrøk med klarlakk...

kjkken1.jpg

kjkken.jpg

Min hjemmeside...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for veldig gode svar!

Overflaten på MDF-plater er temmelig glatt og jevn etter at den er slipt med 120+180-papir, men den er ganske porøs og etter første strøket med grunning reiser fibrene seg og overflaten blir på en måte kornete. I tillegg svelger den noen helt utrolige mengder med grunning/lakk. Derfor tenkte jeg på sprøytesparkel.

Jeg er fortsatt i tvil om jeg faktisk skal gidde billakk p.g.a. all dritten det inneholder. Alternativet er Quick emaljelakk, men da blir det jo flere strøk og lengre herdetid.

Hva tror du om temperatur? Hvor kaldt kan det være før det er problematisk?

Flott jobb med skapdørene dine forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for veldig gode svar!

Overflaten på MDF-plater er temmelig glatt og jevn etter at den er slipt med 120+180-papir, men den er ganske porøs og etter første strøket med grunning reiser fibrene seg og overflaten blir på en måte kornete. I tillegg svelger den noen helt utrolige mengder med grunning/lakk. Derfor tenkte jeg på sprøytesparkel.

Jeg er fortsatt i tvil om jeg faktisk skal gidde billakk p.g.a. all dritten det inneholder. Alternativet er Quick emaljelakk, men da blir det jo flere strøk og lengre herdetid.

Hva tror du om temperatur? Hvor kaldt kan det være før det er problematisk?

Flott jobb med skapdørene dine forresten!

Det at det reiser seg må du rengne med uansett hvilken grunning du bruker, så mellomsliping må du regne med om du skal ha en strøken blank overflate...

Detta at det tar masse ekstra tid er det vi sliter med når folk spør oss som jobber med detta, og prøver å gi en fornuftig pris iforhold til hvor mange timer slit arbeid tar...

Så skal det bli bra, må du bruke tid...og materialer...

Du sier at du vurderer Quick???:deng

Tror du det er mindre greier i den lakken??

Neida...

BRUK billakk, å kjøp deg en Sundstrøm maske der du fester på ett støvfilter og ett gass filter, da er det bare å kjøre på...

I garagen med en god varmovn klarer du fint 10-15 grader eller mer og det er godt nok...

Men litt av kluet her er RASK herder...

Spm sagt, detta får du i Larvik...

Om du er i tvil, så bor jo jeg kun 40 min lengre syd...:D

Min hjemmeside...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, BossCat og Bead-lock!

Du sier at du vurderer Quick???:deng

Tror du det er mindre greier i den lakken??

Neida...

Den er jo en 1komp og tørker og herder noe sånt som 5 ganger tregere, så jeg tror fortsatt på at den er mindre farlig, ja :-)

BRUK billakk, å kjøp deg en Sundstrøm maske der du fester på ett støvfilter og ett gass filter, da er det bare å kjøre på...

Noen anelse om hva sånt koster? Blir vel pent nødt uansett, men allikevel.. Nå selger jeg hvertfall dykkeutstyret mitt og scooteren min, så det blir vel en råd med skikkelig maske, skikkelig sprøyte og en bra byggtørker snart.

I garagen med en god varmovn klarer du fint 10-15 grader eller mer og det er godt nok...

Jeg skal prøve, men det er en uisolert rekkehusgarasje og temperaturen ute er lav om dagen. Dessuten skal vel dette helst ha mulighet til å tørke/herde i OK temperatur også..?

Spm sagt, detta får du i Larvik...

Om du er i tvil, så bor jo jeg kun 40 min lengre syd...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei sånn maske koster en 5-600 + filter...Må selvfølgelig lagres tett og langt fra lakkgreier...

Om du er skeptisk til detta med lukt og farlig, så dør du ikke om du lakker detta her...:D

Farge skal du ha?

Hvor mye skal du lakke...?

Om du trenger bare litt kan jo jeg selge deg småmengder, om ikke du vil kjøpe 5 Liters dunker...:thumb

Min hjemmeside...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, maska over er kjøpt inn og planene begynner å bli til virkelighet. Har sjekka med Nor Autolakk i Larvik om priser og det høres greit ut. Nå har jeg bare et spørsmål til igjen.

Jeg får nemlig låne en ubrukt sløydsal til lakkeringa :thanks , men jeg må klare det på tre dager. Defor tenkte jeg å gjøre så mye som mulig av forarbeidet i garasjen og da tenker jeg på å bruke vanlig vannbasert grunning på dørene først (f.eks. Jotun Heftgrunn V eller Flügger). Jeg tenker to strøk med sliping etter. Billakk-avdelingen på Fargerike Bjørvik i Sandefjord, som forhandler bl.a. Glasurit anbefaler faktisk dette for å garantere en ikke-reagerende overflate på MDF-en før grunnfyller.

Når jeg etterpå skal på med bilproduktene i sløydsalen; Hvor lang er da maks ventetid mellom strøkene? Jeg tenker følgende prosess:

1. Grunnfyller

2. Sliping, 400

3. Fargelakk (er dette base coat eller top coat eller begge?)

4. Fargelakk

5. Clear coat

6. Clear coat

7. Våtsliping 1200

8. Våtsliping 2000

9. Slipepolish

10. Voks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Litt stillhet her en stund, men jeg tentke å poste en liten oppdatering ettersom jeg har fisket frem noen nye svar fra folk som kan mer enn meg.

Jeg er nå i gang med grunning etter at MDF-platene er ferdig borra og slipt med 180-papir. Dette gjør jeg med Jotun vannbasert heftgrunn (Jotun heftgrunn V). Har tatt strøk nummer 1 og ser for meg 1-2 strøk til etter behov. Som forventet er det pleny med fiberreisning som må slipes ned.

Så er jeg ganske glad i dag fordi jeg har funnet er produkt som jeg har tro på etter litt diskusjoner her og der, nemlig 1K grunnfyller fra Glasurit:

grundfuller.jpg

Denne er også vannbasert, uten seprat herder og sprøyteklar i boksen, så null tynning. Deilig.

1-2 strøk med denne og så er jeg klar for 1-2 strøk med top coat, som jeg nå har lært at er både base coat og clear coat i samme produkt.

Herlig når ting kan gjøres enklere. Dette betyr at jeg kan ta grunninga i garasjen og så grunnfyller og topplakk i sløydsalen over to kvelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 76-71 grunningen er veldig fin. legger på et fint strøk, blåse det tørt, så på med neste, slik fortsetter du til du har ønsket mengde med støk, når siste strøk er blåst tørt, så er det bare å begynne å slipe, men pass på og ikke legg for tykke strøk, for da krakkelerer den lett.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 76-71 grunningen er veldig fin. legger på et fint strøk, blåse det tørt, så på med neste, slik fortsetter du til du har ønsket mengde med støk, når siste strøk er blåst tørt, så er det bare å begynne å slipe, men pass på og ikke legg for tykke strøk, for da krakkelerer den lett.

Så flott å få en konkret anbefaling av noen som har brukt den. Jeg ble anbefalt å legge to tynne strøk før sliping med 800-papir (står på boksen). Det blir jo 2-3 strøk med grunning som slipes først også, så jeg regner med at det holder. Tror du ikke?

Hvor tynne strøk tenker du på egentlig? 50% dekk f.eks.? Og hva mener du med å blåse det tørt? Hva bruker du til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider