XperX Skrevet Oktober 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Jeg parkerte bilen min utenfor et borettslag. Da jeg skulle kjøre av sted, oppdaget jeg en parkeringsbot klistret på fronruta. I boten var det krysset av for forbudsskilt ved adkomstvei. Borettslaget har to adkomstveier fra hovedveien. Det er ikke noe skilt ved noen av de vegkryssene. Det eneste skiltet som var der var på området og var satt opp på en liten garasje som viser gjesteparkering. Jeg hadde ikke parkert der. Jeg lurer bare på hvor gjeldende det skiltet er? Det må jo regnes som et privat skilt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Oktober 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Det må såklart stå parkeringsregler ved atkomstveien. "Parkering forbudt utenfor oppmerkede plasser", eller noe sånn. At det er gjesteparkering et sted, forteller ikke noe om reglene andre steder. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
waxman Skrevet Oktober 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Les litt om private parkeringsbøter/kontrollavgifter her: http://www.parkeringsklagenemnda.no/files/kort.pdf I den noe lengre (og tyngre) utgaven står blant annet dette: 3.1 Skilting og oppmerking "Skilting og oppmerking skal utføres slik at en normalt oppmerksom fører vil forstå sine rettigheter og plikter for parkering på gjeldende område. Parkeringsvilkårene skal presenteres for fører før han/hun kan bli bundet av disse parkeringsvilkårene". Det som selvfølgelig er litt snodig(!), er at de private selskapene faktisk ikke trenger å følge disse reglene. De kan rett og slett velge å ikke være medlem i Norpark (Norges Parkeringsforening). Om du scanner inn bota, blir det lettere å forstå hva du har fått bot for, og evtentuelle klagemuligheter. Siter Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Oktober 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Det parkeringsselskapene sier er at du som fører har ansvar for å finne ut hva som gjelder for den spesifikke parkeringsplassen. Dvs. at du må saumfare plassen etter skilt hvor det står forklart. Det jeg fikk som svar på en klage jeg sendte inn, i mitt tilfelle var det 3 forskjellige P-automater og 3 forskjellige områder med sine regler på samme plassen. Fikk ikke medhold for det *sukk* Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolbotn Skrevet Oktober 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Hvilket selskap er det? Siter 1992 Mazda Mx-5 NA 1995 Honda Civic Ej2*Solgt* 1981 Honda Accord sedan El1*solgt* 1971 Datsun 1200 B110 *Solgt* -Team Wreckless- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Strato Skrevet Oktober 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 For at det skal kunne sanksjoneres mot parkering eller stans, må det opprettes et avtaleforhold mellom partene som kaller realavtale. Grunneier/parkeringsselskap fastsetter vilkårene og brukeren anses å ha godtatt vilkårene ved å parkere kjøretøy på stedet. For at en realavtale skal være inngått, må vilkårene for bruk av området være entydig angitt ved skilt. Det er dessuten en forutsetning av vilkårene på stedet ikke er i strid med ufravikelig lovgivning, og at avtalen ikke kan hevedes å være urimelig (avtaleloven § 36). Skiltet er nok plassert ved begynnelsen til borettslagets eiendom. Siter 03 V70 D5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg