Gå til innhold

Spesi glassfiberduk

Ranger emnet

technobreath

Anbefalte innlegg

Så på discovery her en dag et program om hvordan de laga sjøkajakker i finêr. Så så jeg noe som facinerte meg voldsomt.

De la på glassfiberduk rett på treverket - fineren altså - en tynn som så ut som den var vevet sammen i et veldig fint jevnt mønster - ikke slik som vanlig duk er med grovt tilfeldig mønster. De la ut polyesteren eller hva de brukte vet ikke jeg på treverket og la ut duken. Etterpå på min TV så det ikke ut som det var glassfiber på den, så den må ha vært passe tynn for å være så å si gjennomsiktig.

Etterpå dette var tørka så la de på klarlakk, og det så ut som reint lakkert treverk.

Mitt spørsmål er:

Hvordan får jeg tak i denne duken? og hvilket bindemiddel (polyester eller hva det nå er de har brukt) brukes for å oppnå dette?

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert en 30 grams matte. og man bruker epoxy resin for at d skal bli gjennomsiktig.. polyester er blå. Winylester er litt forskjellig som feks 9100 blir grønn aktig men 9400 blir brun

Kan ta bilde av 30 grams matte når jeg er på jobb.

Eventuelt kan du få kjøpt dette av meg

Jobber som Plast Mekaniker på heltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt om du har mulighet til å ta et bilde ja. Han som kommenterte det på TV sa at de smurte harpiks på, men det kan det da ikke være... De brukte det til å lime sammen alle skjøtene i båten også, og da ville jo jeg også si at det var epoxy, for det så veldig sånn ut.

Men en tynn glassfibermatte som denne blir altså gjennomsiktig når du har epoxy som bindemiddel? Du sier at polyester er f.eks. blå (eller gul som jeg har brukt selv), men det er jo ikke bare fargen, det blir ikke gjennomsiktig, det blir jo skikkelig matt og det går ikke an å se gjennom. Stor forskjel på å se at det blir en annen farge og på helt gjennomsiktig. Det så som sagt ikke ut som han hadde NOEN ting på treverket når det var tørt, men det var faktisk dekket med glassfiber. Likevel så det ut som rent klarlakkert edelt treverk. eller finer da som det faktisk var.

Hva er prisen på slik glassfiber, og hva er pris på epoxyen inkl. herder?

Jeg har ikke noe jeg arbeider med akkurat nå som jeg skal bruke det til, men som den mannen jeg er så finner jeg snart på noe. Og har også hatt brukt for slikt tidligere, både for å vantette og å beskytte. Kunne for eksempel tenkt meg å bruke det på dørblad på utsida f.eks. som ellers hadde blitt vannskada. Mora mi har for eksempel ikke vindfang på huset sitt, døra står rett i veret, og den er fuktskada til tusen, men om hu hadde fått seg ei ny dør så ville jeg hatt på glassfiber og epoxy, så hadde det problemet vært løst... eksempelvis... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert en 30 grams matte. og man bruker epoxy resin for at d skal bli gjennomsiktig.. polyester er blå. Winylester er litt forskjellig som feks 9100 blir grønn aktig men 9400 blir brun

Kan ta bilde av 30 grams matte når jeg er på jobb.

Eventuelt kan du få kjøpt dette av meg

Det er nok en 150-250g FR. glassfiber duk som er brukt. (FR, Fine Rowing)

En 30g matte er kun en C-liner/ overflate matte. Ingen styrke i den, kun kjemikalie bestandihet. Brukes mye på rør og tanker.

Den FR'n brukes for å få styrke i epoxy'n ved kaldbaking. Det er den metoden som blir brukt i det programet du snakker om.

Jeg bruker den i produksjonen av CF deler. Den "forsvinner" helt i resina man bruker.

Og til slutt:

Man får både polyester, vinylester og epoxy som blir blank ved utherding.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en liiiten ting til:

Når man støper med polyester, epoxy etc og skal ha en gjennomsiktig/ blank finish. Så må man ha peilig på hva man HOLDER PÅ MED!

Man må blande inn riktig mengde med herder, og ha riktig tykkelse på laminatet. Bruker man for mye herder, eller støper for tykt. Så går det varm i laminatet og man vil få missfarging.. som regel en brunfarge...det svir seg.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider