Gå til innhold

Spørsmål om b20 turbo?

Ranger emnet


LangFørr

Anbefalte innlegg

Litt OT, men hva er fordelen/bakdelen med å ha forgasseren FØR turbo? Må da bli rart å kjøre med når turboen ikke lader, da forgasseren gir for mye bensin som den egentlig skal ha når turbotrykket kommer, for å få rett blanding?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at forgasseren er før turbo er plassmangel i amazoner/140 siden innsug/eksos er på samme side. Er naturlivis ikke noe i veien for å sette gasserene etter turbo på vanlig måte, men kan fort bli et problem med all varmen fra turboen. Når du setter gasseren før turbo så funker den som en sugegasser så blandinga blir riktig hele tiden så lenge gasseren har riktige dyser osv til dette oppsettet.

 

En litt kjedelig uleme her er jo at man ikke kan ha dumpventil, da trykklufta inneholder bensin.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner fremdeles ikke hvordan forgasseren kan gi rett blanding når turboen ikke lader.. Forgasseren funker jo slik at når turboen ikke lader gir den rett bensinmengde i forhold til luft, og når turboen begynner å lade må den jo gi MYE mer bensin enn den gjør når turboen ikke lader.. Turboen suger vel ikke bensinen ut av forgasseren når den trenger det? Og om man setter i dyser som skal gi rett mengde når turbotrykket er på maks, blir det jo ALT for mye bensin i forhold til luft når den ikke lader..

 

Er ihvertfall slik jeg tenker.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner fremdeles ikke hvordan forgasseren kan gi rett blanding når turboen ikke lader.. Forgasseren funker jo slik at når turboen ikke lader gir den rett bensinmengde i forhold til luft, og når turboen begynner å lade må den jo gi MYE mer bensin enn den gjør når turboen ikke lader.. Turboen suger vel ikke bensinen ut av forgasseren når den trenger det? Og om man setter i dyser som skal gi rett mengde når turbotrykket er på maks, blir det jo ALT for mye bensin i forhold til luft når den ikke lader..

 

Er ihvertfall slik jeg tenker.. :p

 

Turboen suger bensin og luft fra gasseren på samme måte som stemplene suger på en vanlig motor, ikke no forskjell der.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner at man ikke kan ha IC og dump, men rent effektmessig da.. Om du har to identiske b20 og den ene har gasser før turbo og den andre etter, hvilken motor har mest effekt? Ingen har IC eller dump da.. :p

 

Hvordan får folk turbo på b20 med 2 doble gassere? :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner at man ikke kan ha IC og dump, men rent effektmessig da.. Om du har to identiske b20 og den ene har gasser før turbo og den andre etter, hvilken motor har mest effekt? Ingen har IC eller dump da.. :p

 

Hvordan får folk turbo på b20 med 2 doble gassere? :b

 

Vil tippe at effekten med en gasser før eller etter turbo blir ca det samme. Men med 2 gassere etter turbo blir det no annet. Går fint ann å sette det i en amazon/140 men blir trangt, men er i teorien ikke være enn å sette på to gassere på vanlig måte, skru på trykkboks i stedet for filter og turbo under gasserene og skikkelige varmeskjold.

 

En annen løsning er jo å bruke B21/23 eller B23X istedet. Mange som har gjort det

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår