Gå til innhold

Trenger litt hjelp til en Golf 3 TDI Special

Ranger emnet

Hurricane

Anbefalte innlegg

Har vært og hentet en Golf 3 TDI Special 95modell til dama, og har egentlig svært lite peiling på disse motorene, foruten at bilen var morro å kjøre til tross for udugelige tynne dekk med pigg :)

For det første så lurer jeg på

1. Intervallet på regreimbytte på disse?

2. Noen som kan anbefale olje for vinteren?

3. Dette er en importbil, og er oppgitt til 66kw i vognkort , men mistenker at det er en 81kw motor( påstått chiptrimmet til 148Hk)noen som har en måte å lese info fra chassinummer, evt noen andre steder i motorrommet? (glemte å sjekke registerdekselet tidligere idag, men har chassienummeret her)

4. Triptelleren LCD'n er helt på tur dem siste 4årene, så lurer på om det er mulig å bytte bare LCD'n? Dette er standard G3, men har aldri plukket noe på kretskortet de sitter på ;)

Andre tips, små og store er jeg takknemelig for ;)

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ikke for å være dust eller noe men det står vel i service/instruksjons heftet evt. ring møller så er det oppklart=)

2. Ikke helt mitt område men 5-40 er vel ok? også noe møller kan bedre svaret på=)

3. Er vel noen forskjeller på utsiden av 66 og 81 kw versjonene? Har evt en med 81kw jeg som jeg kan ta litt bilder av om du vil=) utifra oppgitt chipresultat så virker det som 81kw versjon hvertfall. Vet ikke hvordan 66kw versjonen er helt men er vel annen turbo? 81kw har en VNT-15 turbo om jeg ikke husker helt feil hvertfall

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instuksjonsboka er ikke med, men skal få sjekket det opp :)

Og ser gjerne ett bilde om du har liggende ett av den :)

sjekket nedi motorrommet, men klarte ikke å se noe på Turbo'n, men fant ut at motoren er en ABE, så var det å finne noe info om den da :)

Edit: Finner ikke noe info om denne motoren på nett?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker på at det er ABE det står?

har en side jeg kan sjekke motorkoder på igjennom jobben, men fant ikke noe ABE kode til golf 3, kan jo være noe spesielt tysker greier.

Men dama sin tysker tdi har motorkode AFN og det er 110hk, utrolig sprek og gudd motor forresten, har også chip i.

koden på hennes sto litt gjemt på framsiden av blokka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ganske sikker på at det sto ABE, men kan selvsagt ha vært noe annen kode, fant det på ett klistermerke sammen med noe andre tall, ved siden av chassieplata i motorrommet, skal ta en titt på motorblokka i morra, vet omtrent hvor det bruker å stå :)

Utrolig sprek motor ihvertfall, billig i forsikring også :) Delkasko 2800kr :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om det er ett bilde i tråden om bilen min?

Fikk desverre ikke frem noen bilder i tråden din, men skal sjekke senere :)

Var også klin umulig å se noe som helst betegnelse på blokka, og servicehefte hadde heller ingen annen kode enn at det var en Golf 3, men lakk-koden fant jeg til slutt da, og den får jeg virkelig bruk for hehe, for stakkaren sliter noe grønn&/%%¤#/ med rustbobler i lakken, men ellers veldig fri for rust heldigvis :)

Fikk prøvd den ordenlig idag, og den går som ei kule, men mangler det lille "ekstra" så frykter at det bare er en 90hk, med 30hk'r chip :deng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sett bak i bagasjerommet? skal stå på plata over reservehjulet eller ned i brønnen der tror jeg=)

Hmm plata "over" reservehjulet tenkte jeg ikke på, men var nedi brønnen og tittet, men ikke noe der :) Skal stikke ut å knipse ett bilde etterpå, så mulig det er noen her som kan se forskjell ;)

Går det endel av disse i Norge egentlig?, mener bare å ha sett GTD, og lite med GT TDI av 3'r golf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for svarene :) Da vet jeg at jeg ble feilinformert av selger, men pyttsann, da får det duge med de 120hk som mest sannsynlig er der, men noen som vet hvor chip'n er montert i disse? skulle ha sjekka hva slags chip som sitter der ;)

Åja, ordenlig rent og pent var det ikke :P men har ikke fått tid til å få gjort så mye med bilen ennå, bytte bremser ble kjappt vurdert som MEGET viktig, og neste steg er å pusse rusta, og kline på en liter lakk :)

Blir nok en pen bil til slutt, selv om den mangler de siste 28hk, men kjenner jeg meg selv rett så blir det vel gjordt forsøk på å skremme frem noen flere hester om motoren er i god nok stand :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var EGR'n blokkert ihvertfall, men blokkerte bare inne ved eksosen, og lot resten være som det var, så liksom ikke nødvendigheten av å blokkere på begge sider, eller å blokkere vakumen på klokka, eller er det noe jeg har oppfattet feil tro :)

Som dere skjønner, så klarer jeg ikke heeelt å la være å tenke motormodifisering ;)

Turbotrykket skal litt opp, om det ikke er optimalt, og innsuget skal renses etter at EGRmøkka, samt ny intercooler, det er mulig det blir en IC fra en Skyline R32 som ligger på verkstedet, men finner ingen god plassering :)

Noe i Trondheim med Vag-Com, som ka bistå litt? Har bestilt, men ting tar tid, og jeg er litt utolmodig med å få sjekket den med Vag-Com, spesielt antall km den har gått, siden selger påstår 250 000, og det mangler km-teller på den :)

Folk med Vag-Tacho er også interessant å komme i kontakt med, siden jeg mangler pin-code på ECU, og har bare 1 nøkkel, og møller skal ha ca 1200kr for en ny en, betaler heller noen andre noen kr, og i tillegg får koden (noe møller ikke kan, eller vil oppgi) :D

hmm, motorvask har vært litt nedprioritert, men jeg lover det blir det også :pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider