Gå til innhold

Trimming av Golf 1.6 1999-modell

Ranger emnet


georgpersen

Anbefalte innlegg

Jaja, det er fristende, men så mye penger har jeg ikke ;)

Det koster vell ikke så mye å kjøpe nye kam'er, råder osv? Det bør vell øke effekten litt?

 

Nye råder i seg selv gir ingen effektøkning (man kan riktignok påvirke noen av prosessene i motoren ved å variere rådelengden), men gjør at motoren tåler høyere turtall eller høyere sylindertrykk.

 

Å trimme en liten sugemotor er som regel kostnadskrevende dersom effektøkningen skal være av annet enn akademisk interesse.

 

Litt forenklet er hestekrefter et produkt av dreiemoment og turtall.

 

Dreiemomentet er på samme forenklede måte et produkt av sylindertrykk (bmep - brake mean effektive pressure, altså etter at friksjonstap og øvrig motstand er trukket fra) og slagvolum. Og 1,6 liter er jo ikke særlig slagvolum å skrive hjem om. Da må man heller kompensere ved å øke sylindertrykket for å få øket dreiemoment. Det er grenser for hvor mye man klarer å øke trykket i en motor uten overlading.

 

Derfor må man for å få en betydelig effektøkning øke turtallet og samtidig sørge for at motoren er på sitt mest effektive på det høyere turtallet. Og da blir den ikke spesielt festlig ved lave turtall. Videre krever høyt turtall som sagt at veivpartiet og de øvrige roterende delene er dimensjonert for dette (lav vekt og høy styrke). Noe som er dyrt.

 

Overlading er en meget god måte å øke effekten på en motor med lite slagvolum på. Man oppnår forholdsvis høye sylindertrykk selv ved lave turtall (<6000 omdr/min), og man får dermed høyt dreiemoment og en svært merkbar effektøkning.

 

Å turbokonvertere en moderne bil med stor grad av integrert elektronikk er dog en omfattende affære.

 

Konklusjonen må derfor være at det enkleste og billigste vil være å selge nåværende farkost og kjøpe en tilsvarende bil med turbo. En billigere og mindre komplisert måte å skaffe seg 50-70 ekstra hester på finnes neppe.

 

Hva kostnader til kamaksler og råder angår kan jeg fortelle at dette alene har kostet meg 23000 kroner til min prosjektmotor. Legg til ytterligere 15000 kroner for stempler så får du et inntrykk av hvor mye dette kan koste. Riktignok gjelder dette en 5-sylindret motor, men likevel...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakka med ett firmasørafor som driver med trimming og turbo til vag. fikk tilbud på ombygging til turbo på min 1.6. det ble rundt 7000kr foralt mn d var da alt utenom selve manifolden som må lages selv men det er jo ikke noe stort problem. med det oppsettet kunne jeg kjøre 180hk med orginal innmat.. om du legger deg på 150hk så er du sikkra noe værtfall. bremser er jo bare å ta fra en golf 4 turbo f.eks. skal gjøre samme konvertering på min 1.6 bora mn må ha penger først.. gleder meg:P

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakka med ett firmasørafor som driver med trimming og turbo til vag. fikk tilbud på ombygging til turbo på min 1.6. det ble rundt 7000kr foralt mn d var da alt utenom selve manifolden som må lages selv men det er jo ikke noe stort problem. med det oppsettet kunne jeg kjøre 180hk med orginal innmat.. om du legger deg på 150hk så er du sikkra noe værtfall. bremser er jo bare å ta fra en golf 4 turbo f.eks. skal gjøre samme konvertering på min 1.6 bora mn må ha penger først.. gleder meg:P

 

Gang med 2 og legg til 25% så er du nærmere den reelle sluttsummen...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 7000,- får du jo bare en turbo, med mindre du kjøper en ebay turbo som holder i 14 dager.

 

Sier som Reodor, selg bilen og kjøp deg en med mer motor.

 

Kjøper du Scat råder til din motor, holder det med rundt 3000 kr, men i tillegg må du ha alle pakningene, nye stempelringer og honining. Da koster det fort det dobbelte, ikke trenger du det med mindre du går for turbo heller. Kammer havner på 2500-6000 avhenging av motorkode, i tillegg kommer løftere til rundt 90,- stykket, og gjerne stivere ventilfjører.

 

kjøp deg GTI, spar opp 40-50t og ta ut over 300 hk på hjula

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv den utfor et stup, da går den litt fortere.. :p Men sånn ellers er vel kn filter (vær forsiktig med olja, dritt lmm..) og eksos det eneste man kan gjøre med motor. Men blir ikke noe mere effekt, og ikke noe særlig mere lyd av det filteret heller.

www.bilforumet.no/faq

Reinoud sier:

tits are good

Reinoud sier:

white RS6 too

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv den utfor et stup, da går den litt fortere.. :p Men sånn ellers er vel kn filter (vær forsiktig med olja, dritt lmm..) og eksos det eneste man kan gjøre med motor. Men blir ikke noe mere effekt, og ikke noe særlig mere lyd av det filteret heller.

 

Dersom man først skal få bilen til å bråke mer, så er eksosstøy tøffere enn innsugningsstøy etter min mening.

 

Jeg tror ikke LMM tar skade av et innoljet sportsluftfilter, men på en liten sugemotor har slike filtere svært lite for seg. Det er som regel lurt å holde seg til det originale. Det har bedre renseeffekt og det er større sannsynlighet for at filteret har god passform mot filterboksen. Åpent filter er bare dustete på en hverdagsbil med mikromotor.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LMM tar skade av for mye olje. den strengen er ganske ømtålelig for slikt. uansett hvor mye du vrir og vender på dette med åpent filter på en 1.6 så HAR dette en bedrende effekt. vi snekker ikke om voldsomme effekter men det blir bedre uasnsett med mye luft. dtte forutsetter at det kommer kald luft inn på filteret og at den er skjerma mot varme.. så JO, det er vits i å montere sportsfilter.. men ikke det billigste da. kn, greenfilter, pipercross er filter som kan anbefales.. er faktisk utrolig stor forskjell på filter og hvilken effekt de gir.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår