Gå til innhold

Varmeapperat defekt - Audi 100 2.3E Avant. Trenger hjelp?

Ranger emnet

jbolaisen

Anbefalte innlegg

Heisann! Har en Audi 100 2.3E avant. Det er en 1992 modell.

Varmeapperatet funker ikke lenger. Viften og alt funker som det skal, men det kommer ikke noe varme! Det er ikke antydning til varme engang. Var ute og kjørte en dag, og ja det var skrekk. Det er så sinnsykt kaldt og kjøre bil uten varmeapperat. Noen som kan hjelpe meg? Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det AC-anlegg? Uansett, en kompis hadde samme problemet på en '96 A6 2,6. Han har AC-anlegg, men går ut i fra at det blir noe av det samme. Problemet der var en defekt regulator av noe slag i hvert fall. Usikker på hvor denne ligger, men tror det er bak dashbordet. Arbeid med deler kom seg på 4 500,- hos autorisert verksted. Vet ikke hvor vanskelig det er å bytte den selv da. Men tror kanskje det er det samme som er defekt hos deg.

'91 Audi 100 2,8E Quattro Sedan (C4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det AC-anlegg? Uansett, en kompis hadde samme problemet på en '96 A6 2,6. Han har AC-anlegg, men går ut i fra at det blir noe av det samme. Problemet der var en defekt regulator av noe slag i hvert fall. Usikker på hvor denne ligger, men tror det er bak dashbordet. Arbeid med deler kom seg på 4 500,- hos autorisert verksted. Vet ikke hvor vanskelig det er å bytte den selv da. Men tror kanskje det er det samme som er defekt hos deg.

Okeei. Nei, det er ikke AC - anlegg! Har snakket med noen som mener at det er registret, altså den lille radiatoren som står bak dashbordet som lekker. Eller, er dette helt på tryne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Granada Håkon sier. Om varmeapparatregisteret lekker så vil kjølevannet forsvinne. Uansett om dette er lekk så vil det avgi varme!

Mest fornuftig er å gjøre som han sier å sjekke overføringen fra vrideren inni bilen og til kranen, er nok her feilen sitter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat sjekka dette på min nå.

Regner med at det er likt på 95 A6.

Ta av plastdekselet over vannkassen. Skjekk om stagene på venstre side (sett forfra) beveger seg når du vrir mellom varmt og kaldt.

Fungerer det, kan det jo hende at du har luft i registeret eller det er tett.

Kjenn om begge slangene mellom varmeapparat og motor er varme.

Allt dette komme du godt til når du får fjærna det dekselet over vannkassa.

Er også en lufteskrue på ene slangen der. prøv å lufte der også.

håper det ordner seg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat sjekka dette på min nå.

Regner med at det er likt på 95 A6.

Ta av plastdekselet over vannkassen. Skjekk om stagene på venstre side (sett forfra) beveger seg når du vrir mellom varmt og kaldt.

Fungerer det, kan det jo hende at du har luft i registeret eller det er tett.

Kjenn om begge slangene mellom varmeapparat og motor er varme.

Allt dette komme du godt til når du får fjærna det dekselet over vannkassa.

Er også en lufteskrue på ene slangen der. prøv å lufte der også.

håper det ordner seg.. :)

Okeei.. Skal ut å se nå straks! Men hva er det du mener med vannkassen? Hvilket deksel over vannkassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener plastdekselet som ligger over varmeapparatet, kupefilter mm..

I motorommet opp mot frontruta når panseret er åpent.

Det dekker hele bredden og er klipset fast i pakningen som deler motorom og vannkassen.

Nå er ikke jeg så flink til å forklare meg skriftlig da... :D

Hehe! :-) Takk for hjelpen! Koblet på vannslangen og kjørte vann igjennom registrert, og ja det kom veldig mye dritt ut! Kjørte vann i begge retningene og jammen funket varmeapperatet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

hmf, jeg har samme møkka-problem med min 2,3 E 91-modell c4.

hadde av dekselet over vannkassa og sjekket, og staget flyttet på seg når jeg vrei fra varmt til kaldt og omvendt... begge slangene inn var varme... hva gjør jeg videre? jææævli kjett å kjøre uten varme i vinter ;/ hehe.

Hehe! :-) Takk for hjelpen! Koblet på vannslangen og kjørte vann igjennom registrert, og ja det kom veldig mye dritt ut! Kjørte vann i begge retningene og jammen funket varmeapperatet! :D

og hvor og hvordan koblet du på vannslange og kjørte vann igjennom? forklar nøye er du grei ;) hehe.

;D

Audi 100 2.3 E (Til salgs)

Volvo 244 DL (prosjekt)

Audi 80 Avant 2.0 (solgt)

Audi Coupè 2.0 (solgt)

VW Golf 3 1.8 GL (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...