Gå til innhold

Enkelt forklart Drift Tenknikk...

Ranger emnet


LilleGud

Anbefalte innlegg

Sorry for å være party pooper, men det der er jo basic teknikker for bestemødre da... Alle som har kjørt bil på glatt føre vet det som står beskrevet der vel?

 

Men du posta som "enkelt forklart" så du har ikke gjort no galt, var ikke det jeg mente ;)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Sorry for å være party pooper, men det der er jo basic teknikker for bestemødre da... Alle som har kjørt bil på glatt føre vet det som står beskrevet der vel?

 

Men du posta som "enkelt forklart" så du har ikke gjort no galt, var ikke det jeg mente ;)

 

var det da noen mening med posten din ? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Manuell-Stikke

hehe morsomt det der... men det er kule å legge den ut uten brekk... å hvis man trenger bruksanvisning for å ligge bredt kan man like gjerne drite i det synes jeg..

 

ja du har sikkert mange års erfaring innen drifting og brei'ing ? :rolleyes: nei. annways det er vanskeligere enn du tror !

så disse enkle oversiktene kan hjelpe en del folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LilleGud

 

ja du har sikkert mange års erfaring innen drifting og brei'ing ? :rolleyes: nei. annways det er vanskeligere enn du tror !

så disse enkle oversiktene kan hjelpe en del folk.

 

Folk som trenger slik hjelp i å legge ut rævva, kan vel kanskje heller drite i å gjøre det... Nok idioter på veiene som det er.

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri sakt at jeg har mange års erfaring innen breisladd jeg... har heller ikke sakt at det er feil å dra i spaken.. bare ikke liker fett.. synes det er fetere å venstrebremse med bakhjultrekk jeg..

 

må si meg enig med Ola

Opel Astra1,7 TDI

Nissan 200sx s13 D-Spec

BMW e28 Is bil

Suzuki bandit Draps maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forklart Lillegud :)

Det hjelper til både rekrutering og forbedring hos de som vil lære seg drifting og breisladding.

 

Jeg kjenner igjen metoden :D

 

Men neste bil blir 4wd(ordentlig) eller rwd.

 

Noen slike turtorials for de med 4wd og rwd?

 

Jeg har faktisk bare kjørt fwd :D

Litt rart etter å hatt lappen et år.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Precious

Bra forklart Lillegud :)

Det hjelper til både rekrutering og forbedring hos de som vil lære seg drifting og breisladding.

 

Jeg kjenner igjen metoden :D

 

Men neste bil blir 4wd(ordentlig) eller rwd.

 

Noen slike turtorials for de med 4wd og rwd?

 

Jeg har faktisk bare kjørt fwd :D

Litt rart etter å hatt lappen et år.

nå er vel det dere generelle tutorials for både rwd,fwd og 4wd :)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

 

Folk som trenger slik hjelp i å legge ut rævva, kan vel kanskje heller drite i å gjøre det... Nok idioter på veiene som det er.

 

Teit kommentar!

 

Denne forklaringen der var ganske basic, men det er mye teori som er fint å ha i bakhuet når man skal ut å drifte på banen for første gang syns jeg. Før jeg dro ut å prøvde å drifte med Merca mi på drift day, leste jeg gjennom en del teknikker, selv om jeg har vært en ivrig "sladder" i noen år i rundkjøringer og småveier på nattestid spesielt når asfalten er våt.

 

Det er veldig mange måter å få ut rævva på en bil

 

En av teknikkene jeg liker, spesiellt i de bråe svingene på baksiden på rudskogen er å komme inn i inngangen på første svingen på toppen der i 90 på 2 giret og bråslippe gass og nappe rattet til høyre, dvs at jeg bruker motorbremsing for å få bakhjula til å slippe, så fort de slipper sideveis er det bare å justere resten med rattet og gassen, ikke så mye vitenskap der, men jeg syns det er interessant å diskutere litt drifteteknikker. Hvis jeg føler at jeg ikke får rævva nok ut i første "nappet" i rattet trykker jeg kanskje bitte litt på bremsen for å flytte mer vekt framover.

 

Jeg får ikke brukt powerslide teknikken da jeg har 122 slappe hester, jeg er helt avhengig av å ha fart inn i svingen og få "lagt" opp bilen på en eller annen måte.

 

Selv om jeg ikke er noe sjefsdrifter enda akkurat er det ålreit å legge ut noen tips.

 

Det er vel kanskje fordi du kjører Audi med superunderstyring at du føler for å slenge litt med leppa på drifte forumet ? :D

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

Teit kommentar!

 

Det er vel kanskje fordi du kjører Audi med superunderstyring at du føler for å slenge litt med leppa på drifte forumet ? :D

 

Hehe.. Jeg har nok mine timer sidelengs....

 

Jeg slengte ikke med leppa.. Jeg syntes bare at det var litt snålt at noen trenger en forklaring til hvordan en skal dra sleng! Det du forklarer er teknikker som er litt spesielle.. Men det å vri rattet inn i sving og gi gass,for så å rette opp med kontra-styring er vel kanskje det de aller fleste forstår? ;)

 

Bra at det blir diskutert teknikker her, men det jeg kommenterte er at de som trenger hjelp til å starte bilen, kanskje ikke bør kjøre heller? :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teori og kursing er bra uansett... jeg også klarte å kjøre rundt en bane med bilen min i fjor. men med litt kursing, mange runder med instruktør som retta opp feil osv så blir man mye flinkere....

 

samme må da gjelde for drifting?

de som tror de ikke trenger no teori og triks i bakhue, er allerede så flinke at de ikke kan lære no mer ?

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser alt jeg kommer over jeg. Ikke fordi jeg ikke kan det fra før, men fordi det er greit å være bevisst på alle teknikker og nyanser. Alle har sin egen kjørestil og sin måte og forklare det på. Derfor er det alltid interessant å lese om hvordan andre bruker de forskjellige teknikkene. Det er veldig lærerikt ettersom man da kan sammenligne med det man gjør selv.

 

Jeg har kjørt på bane siden 12 års alderen, og da kommer det på en måte av seg selv etterhvert, uten at man egentlig tenker noe over hva man gjør. De siste årene har jeg jobbet mer og mer som instruktør, og plutselig var jeg nødt til å forklare hvordan jeg gjorde de forskjellige tingene. Det var faktisk ikke så lett... "Eh... nei, altså, jeg bremser jo sånn passe ned før svingen da, også gir jeg gass igjen når det føles riktig.." Ikke mye å lære bort det gitt!

 

Denne lille teknikken som er beskrevet over er jeg kanskje ikke helt enig i, men den stemmer i noen tilfeller. Det med brekket er litt tull. I en s-kombinasjon bør det ikke være nødvendig, men det kan variere litt. På Drift Day brukte jeg det litt under konkurransen, men ikke på banekjøringen. Dette har med inngangshastigheten å gjøre.

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke eksperimentert noe særlig med brekket med bakhjulstrekk enda.. når vi var på rudskogen var det et par som spurte meg om jeg brukte brekket faktisk.. Fordi de så gjennom vinduet at jeg holdt mye i brekket.. Sannheten er at brekket mitt ikke fungerte på driftday men jeg måtte ha noe å holde meg i i venstresvingene pga elendig sidestøtte :-).. Så brekket sto bare rett opp og fungerte som sidestøtte.

 

Du har vel hydraulisk brekk i Toyotan din Fredrik? Er det montert en ekstra kalipper bak for å få til det?

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår