Gå til innhold

Førstegangsbil til attenåring

Ranger emnet

SpotOn

Anbefalte innlegg

Anbefaler selv en liten japse, corolla, sunny, 323 o.l. Tanta har en gammel sunny, har vært på service to ganger i løpet av 7-8 år, dyreste byttet var vel eksos systemet grunnet rust, eller så har den kjørt som bare det. Har selv prøvd den, og holder du over 3000 rpm så er den morsom å kjøre. :) Og det gjelder alle småbiler med små motorer.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er den noen 240 GL som går som den skal? :D

så lenge han kjøper en med b230f og lh2.4, så er alt gull (1989 og nyere).

jeg så forøvrig en 245 (stv) 91 annonsert for ca 10k / bud, nylig påkostet 7500kr i deler (bremser o.l.).

vet ikke noe mer om bilen, men kan forhøre meg om det er intr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilgode å kjøre en 240 som er lettkjørt og behaglig å kjøre.. Har jeg vært uheldig, eller stemmer det at de ikke akkurat lettkjørte?

jeg må le, 240 er heller lettere enn andre biler å kjøre, klarer du ikke å vri på rattet med servo, ja da er du VIRKELIG svak:O

syns dem er lettkjørte jeg, kanskje ikke samma komforten, men er helt kurrante.:volvsmile

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg misliker med 240/740 er clutchen. Nå skal det sies at jeg er vant med saaben min sin clutch, som iforhold til volvoen sin kan sammenlignes med og trykke på en knapp.

Men fortsatt, er jo som og tråkke igang en moped hver gang du skal bytte gir.

240 har helt "OK" komfort. Du mistrives ikke med og kjøre bilen. Men 740 har veldig god komfort, om du har skinnseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilgode å kjøre en 240 som er lettkjørt og behaglig å kjøre.. Har jeg vært uheldig, eller stemmer det at de ikke akkurat lettkjørte?

Spørs hvilke 240er du har kjørt.

t.d. kjøpte jeg en 245 1989 for 3000kr, den hadde nye gassdempere, strøkent interiør (more or less), classic bakluke, etc.

Fikset en bensinlekkasje, nye bremseklosser bak og nye baklys, så gikk den gjennom eu kontroll hos NAF.

Brukte den et år, den var comfy, veldig stille (ikke noe motorlyd elns). Jeg fikk også med turbofelger og piggfrie vinterdekk på stålfelger, samt div verktøy og annet :P

Etter jeg hadde kjørt den et år, så fikk jeg 25.000kr i innbytte for den.

Så, ja.. en gammel 240, så lenge den ikke er rustet i hjel, så er det en grei førstegangsbil. Det er en solid bil, det er en enkel bil å skru på, veldig enkel mekanikk og elektronikk.

Du kan også, om du kjøper en med lh2.4, hive inn en b230ft, evnt. modde motoren til +t (f+t).

mao. er det rimelig grei jobb å bygge om en lh2.4 b230f bil (1989->) 240 til turbomotor, til rundt 200-220hk.

En b230f 240 i org stand, men god stand, er både stille og "Komfortabel". dvs. den kan jo ikke måle seg med moderne, dyrere biler, men den kan feks. slå en ny varebil i komfort :P eller, feks. slå en ny hyundai eller en annen "konebil".

240 = arbeidsjern for gatekjøring.

Med litt senk og felger, samt litt smått, kan du få en clean bil som ser "tøff" ut (subjektivt hva som er tøft - selvsagt).

Det er iallefall ingen problemer å få igjen det du gav, for en gammel 240, om du beholder den i god stand og ikke styler den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Ser at det er mange som anbefaler japanske biler. Hva er grunnen til det egentlig? :)

Noen formeninger om Honda Accord 1993-1997? Stor forskjell mellom de årsmodellene?

grunnen til det er at de er irriterende holdbare! med unntak av rust. men det har alle biler så det er ikke noen grunn til å ikke kjøpe japse. har ingen ting for eller i mot accord av disse årene. japse er ett transport middel og det er akkruat det du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Er dette et "røverkjøp" eller et godt kjøp (eller ikke)?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16142460&WT.svl=Bilde

Og denne da, spør det samme.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16142187&WT.svl=Bilde

Hvilke av disse er det beste kjøpet? ...

Ja, du tippet riktig, jeg er 18 år og skal handle meg min første bil. Lappen er i boks, og kjører nå en Avensis 98' STW med 110 HK (?) eller noe i den duren (når foreldra ikke trenger den til og fra jobb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider