Gå til innhold

Morsom spørsmålstilling, ville du kjøp bil av en dårlig eller god selger?

Ranger emnet

Marius

Anbefalte innlegg

Ville du kjøpt bil av en god eller dårlig selger?

Jeg ville kjøpt av en dårlig selger slik at han ikke fikk lurt meg skikkelig. Det er vel generelt den vanlige mann i gatas oppfattning og.

Så hvorfor pryder alle selgere veggen sin med Årets/Månedens selger?

:rolleyes:

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en god og en dårlig selger, vill vel ligge i at den "dårlige" selgeren vil bare fokusere på salg og den gode selgeren vil fokusere på kunden sitt skjulte eller synlige behov.

Bilselgere er vel noen sniker, derav bilselgeren i donald som heter Ærlige Einar.

Generelt tror jeg det har mer med firmaets renome en selve selgeren å gjøre.

Hvor ville du heller kjøpt bil:

Real Bil for en god deal (Enkeltmansforetak med en bilpark bestående av Slitne hundayer og slitte audier med under 100" km på tellern) Eller:

Møller ..... (Med et "godt?" renome og biler av høyere kvalitet, med skikkelig reklamasjonshåndtering o.s.v.)

Jeg tror at alle bilselgere er slue og bare ute etter pengene våre. Derfor ville jeg heller kjøpt bil av et gammel ektepar slik at det er jeg som sitter med "ballen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte sykkelen var jeg offer for en skikkelig dårlig selger.

Fordel:

- han hadde ikke peiling på prisnivå! :D

- kunne 0 & nix om sykkel -> lett å manipulere ;)

Bakdel:

- han glemte å levere reg.papirene -> 3 dager xtra ventetid på skilt :mad:

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OMR

Da jeg kjøpte sykkelen var jeg offer for en skikkelig dårlig selger.

Fordel:

- han hadde ikke peiling på prisnivå! :D

- kunne 0 & nix om sykkel -> lett å manipulere ;)

Bakdel:

- han glemte å levere reg.papirene -> 3 dager xtra ventetid på skilt :mad:

er de no da? hvis du f.eks fikk pruta på sykkelen din endel???;) heller en som er dum og ærlig en å kjøpe av en som lurer deg trill rundt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting selger bør ta hensyn til.

1: Snakk ikke om hvilken bank firmaet helst bruker og renter på et eventuelt lån hvis ikke jeg har spurt om det.

2: Farg gjerne håret, men ikke blek det.

3: Bruk ikke lang frakk og solbriller.

4: Prøv ikke å lek kameraten min.

5: Ikke vær på fornavn med meg.

6: Baksnakk ikke andre firmaer.

7: Favoriser ingen merker.

8: En halvtimes prøvetur holder ikke.

9: La meg prøve bilen alene.

10: Ta et nei for et nei.

11: Ring ikke.

Er en selger som oppfyller mine kriterier bra eller dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fikk prutet den ned en god del og synes jeg gjorde en kjempehandel til tross for at det var hos forhandler. Men det er jæ**** irriterende å måtte vente 3 dager utover avtalt leveringsdato, og attpåtil få en skitten sykkel med helt tom tank og tørt kjede..

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruktbilselgere er vel nesten pr. definisjon snuskete. De er jo avhengige av å kjøpe inn biler billig og selge dem dyrere.

Som kjent er jo (de fleste) biler et ytterst dårlig investeringsobjekt, verdien av en bil vil jo alltid falle. Det er ikke som med hus eller eiendom at verdien kan øke med tiden. I tillegg får man jo et dårlig inntrykk av forhistorien til bilen når man kjøper av en forhandler.

Jeg synes derfor det ville være mye bedre å kjøpe privat. Man står vel litt svakere mht. klagerett etc, men man får truffet tidligere eier og kan danne seg et inntrykk av hvordan bilen har vært kjørt, og det er ingen mellomledd som tar en ekstra premie. Man kan ofte reparere ganske mye på en bil for de pengene en mellommann tar.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hvor en kjøper bil, - og det er vel ikke alle kundene som oppsøker Møller for å kjøpe seg en bil til 19,000,- ?

Når en stakkar stikker nesen inn i en bilforretning, så er det "pengene/lønna" til selgeren som kommer gående inn døra - så enkelt og brutalt er det bare.

Jo mer pågående og "kynisk" en selger er, jo mer provisjon og penger i banken. Så får det heller være at kunden er misfornøyd og blir en "plage" for firmaet med sine "problemer" siden han har kjøpt en bil som ikke passet helt til hans behov.

Det er om å gjøre å SELGE-SELGE-SELGE bil til stakkaren som kommer inn, og slike ting som rust, hvorfor framskjermen er opplakkert og "hva med hengerfeste med i prisen" - der er for selgeren ofte et "ikke-tema". Selgeren har som regel ikke så mye greie på bil, for det er ikke detaljkunnskaper en "god" selger sitter inne med, - men evnen til å få solgt "varen" fort som bare det. Derfor finner du bilselgere som har bakgrunn fra salg av kopimaksiner, kjøkkeninnredninger, støvsugere og fra manufaktur-forretninger. Om bilen er for- eller bakhjulsdrevet og om den er den "nye" typen - det er liksom der det stopper med detaljene. Jeg har alltid hørt at de "beste" selgerne er de som ikke har greie på biler, men god med kunder.

JEG tror (og ønsker) at når kjøperen er fornøyd når han sitter i bilen som er blitt "sin", da ser jeg på det sånn at han har handlet av en god selger. Kommer fyren tilbake, så er det en enda bedre selger. Ofte så er selgeren firmaets ansikt utad, og dårlig ord er vanskeligere å rette opp enn en skulle tro.

Spørsmålet er jo om en klarer å holde seg på den gyldne middelvei sånn at en er en "god" selger både for kjøper og arbeidsgiveren.

Jeg lever av å selge biler, men skulle gjerne vært mer kynisk og ikke så mye på "kundenes" side... DA hadde jeg vært rik (på penger).

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider