Gå til innhold

Hvor på peilepinnen skal oljen stå?

Ranger emnet


henne

Anbefalte innlegg

Oljelampa lyste/pipte istad, og ettersom manualen mangler ca 50 sider (argh) så finner jeg ikke info om hvor på peilepinnen oljen skal stå?

Målte oljen til midt på det ruglete feltet nederst på pinnen.

Står ikke noe min eller maks eller sånt..(som damer liker det skal stå ;) )

 

Fint om noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at dette ruglete feltet indikerer maksimum og minimum oljenivå. Det kan være greit å fylle opp til maks (bare sørg for å sette peilepinnen godt på plass ved måling), men det kan være skadelig og effektreduserende å fylle for mye.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at dette ruglete feltet indikerer maksimum og minimum oljenivå. Det kan være greit å fylle opp til maks (bare sørg for å sette peilepinnen godt på plass ved måling), men det kan være skadelig og effektreduserende å fylle for mye.

 

Jupps, jeg innrømmer at min logiske sans sviktet.. :)

Men til min unnskyldning så var det årevis siden jeg peilet sist, da med synlige hakk, og nå kun med en defekt manual som mulig støtte. (Var på landet uten mobildekning, men hadde laptop og nettverk. Svenske landsbygda altså, argh!..)

Samtidig begynte jeg å tvile på min egen intelligens. Sånt skjer blant :)

 

Fylte forresten en halvliter helsyntetisk. Regner med det var sånn passe i forhold til det du skriver Reodor? Skjønner forresten ikke noe av disse tall-/bokstavkodene som står utenpå flaskene..

Men så er jeg jo ikke rakettforsker heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupps, jeg innrømmer at min logiske sans sviktet.. :)

Men til min unnskyldning så var det årevis siden jeg peilet sist, da med synlige hakk, og nå kun med en defekt manual som mulig støtte. (Var på landet uten mobildekning, men hadde laptop og nettverk. Svenske landsbygda altså, argh!..)

Samtidig begynte jeg å tvile på min egen intelligens. Sånt skjer blant :)

 

Fylte forresten en halvliter helsyntetisk. Regner med det var sånn passe i forhold til det du skriver Reodor? Skjønner forresten ikke noe av disse tall-/bokstavkodene som står utenpå flaskene..

Men så er jeg jo ikke rakettforsker heller ;)

 

Jeg er heldigvis ikke rakettforsker jeg heller :D

 

For det første er det urovekkende at oljelampa lyser. Jeg synes du bør sette deg ned på en pute og ta dette litt til ettertanke. Tenn gjerne et lys og litt røkelse. Ikke bry deg om at naboene dine tror du røyker hasj, du har viktigere ting å tenke på. Olja er motorens blod, og du av alle burde vite hvor viktig blodet er for opprettholdelsen av livsfunksjonene... ;)

 

Over til fag:

Det varierer nok litt hvor mye olje man må fylle på for å nå fra min til maks, men jeg vil tippe ca 1 liter. Du kan jo ta en titt på peilepinnen nå, så ser du hvor oljenivået har havnet. Dra opp pinnen, tørk den ren med et papir, tre den ned igjen, dra den så opp på nytt og les av hvor høyt på dette ruglete feltet olja sitter.

 

Tall og bokstavkodene på flaska forteller om oljas viskositet (hvor tykk den er ved forskjellige temperaturer) og kvalitet. Hvis du forteller hvilke tall og bokstaver som står på flaska di så skal det sagtens la seg gjøre å fortelle litt om hva det betyr.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldigvis ikke rakettforsker jeg heller :D

 

For det første er det urovekkende at oljelampa lyser. Jeg synes du bør sette deg ned på en pute og ta dette litt til ettertanke. Tenn gjerne et lys og litt røkelse. Ikke bry deg om at naboene dine tror du røyker hasj, du har viktigere ting å tenke på. Olja er motorens blod, og du av alle burde vite hvor viktig blodet er for opprettholdelsen av livsfunksjonene... ;)

 

Over til fag:

Det varierer nok litt hvor mye olje man må fylle på for å nå fra min til maks, men jeg vil tippe ca 1 liter. Du kan jo ta en titt på peilepinnen nå, så ser du hvor oljenivået har havnet. Dra opp pinnen, tørk den ren med et papir, tre den ned igjen, dra den så opp på nytt og les av hvor høyt på dette ruglete feltet olja sitter.

 

Tall og bokstavkodene på flaska forteller om oljas viskositet (hvor tykk den er ved forskjellige temperaturer) og kvalitet. Hvis du forteller hvilke tall og bokstaver som står på flaska di så skal det sagtens la seg gjøre å fortelle litt om hva det betyr.

 

Hihi..:op: *kremt* Ok, nok fnising. På tide å være litt seriøs.. ;)

Jeg har nå fyrt opp i peisen, tent 16 stykk stearinlys som jeg har satt tilfeldig rundt om i rommet, og satt meg i lotusstilling for at energibanene ikke skal blokkeres for inntak av ny lærdom.

For å ikke bli ødelegge zen-følelsen jeg har tredd inn i, så hopper jeg over å forflytte meg ut i garasjen, hvor flaska ligger tilfeldig plassert på gulvet bak førersetet.

 

Mener å huske det sto Mobile 1 5W-40 eller 5W-50 på den?

Jeg valgte ihvertfall det dyreste. For tenkte dyrest er helgardering så jeg slipper få kjeft av Møller igjen. (Tidligere gjordt bommerten med å fylle feil farge på frostvæske!)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi..:op: *kremt* Ok, nok fnising. På tide å være litt seriøs.. ;)

Jeg har nå fyrt opp i peisen, tent 16 stykk stearinlys som jeg har satt tilfeldig rundt om i rommet, og satt meg i lotusstilling for at energibanene ikke skal blokkeres for inntak av ny lærdom.

For å ikke bli ødelegge zen-følelsen jeg har tredd inn i, så hopper jeg over å forflytte meg ut i garasjen, hvor flaska ligger tilfeldig plassert på gulvet bak førersetet.

 

Mener å huske det sto Mobile 1 5W-40 eller 5W-50 på den?

Jeg valgte ihvertfall det dyreste. For tenkte dyrest er helgardering så jeg slipper få kjeft av Møller igjen. (Tidligere gjordt bommerten med å fylle feil farge på frostvæske!)

 

:)

 

Dersom det er øsa (tøff gutteslang for bil) i signaturen din du har skjendet slik, så er det overveiende sannsynlig at olja du har kjøpt er i tykkeste laget. Moderne motorer er som regel konstruert for lavere viskositet, feks 30. Dess lavere tall, dess tynnere er olja. Tallet foran W'en (winter) sier noe om pumpbarheten ved lave temperaturer (dvs hvor raskt olja når ut til motorens smøresteder ved kaldstart), mens tallet etter sier noe om hvor tykk den er ved driftstemperatur. Små toleranser krever tynnere olje. En tynnere olje gir også lavere friksjon, noe som er viktig i dagens forbruks- og utslippstider.

 

Vel så viktig er oljas kvalitet. VAG har særlige kvalitetskrav til olja i sine motorer, så det er viktig å holde et øye med disse. Uansett er dette ikke så kritisk i dette tilfellet, siden du bare fylte på en halv liter. Men viktig å tenke på ved oljeskift. VAG praktiserer longlife-konseptet på de fleste av sine biler, noe som stiller særlige krav til olja. Vil man motoren sin alt godt her i livet, så kan man med fordel skifte olje oftere enn longlife-intervallene tilsier.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativt innlegg Reodor! :)

 

Kan jeg bry deg med et oppfølgingsspørsmål:

Kjører opp mot 30,000km i året, vet du hvor ofte oljen bør skiftes siden det blir såpass mye?

(Det står kanskje på flaska eller i manualen. Men flaska er jo i bilen i garasjen, og manualen har altså en produksjonsfeil hvor det altså mangler ca 50 siden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativt innlegg Reodor! :)

 

Kan jeg bry deg med et oppfølgingsspørsmål:

Kjører opp mot 30,000km i året, vet du hvor ofte oljen bør skiftes siden det blir såpass mye?

(Det står kanskje på flaska eller i manualen. Men flaska er jo i bilen i garasjen, og manualen har altså en produksjonsfeil hvor det altså mangler ca 50 siden.)

 

Her bør nok etterhvert Audi-folket uttale seg, men jeg vil anta at du er innenfor intervallet selv ved 30 000 i året. Jeg vil dog, fra en bilentusiast til en annen, anbefale deg å halvere intervallet. Gjør det til en vane å skifte olje to ganger i året, feks før vintersesongen starter og som et ledd i klargjøringen til sommeren. La oss si oktober og april. Det hindrer oppbyggingen av sludge (sterkt forurenset olje med pussig viskositet og svært mangelfulle smøreegenskaper) i motoren, og gjør at bilen både er rustet til kald vinter og en tur eller to på Autobahn.

 

Men du bør skaffe deg ei komplett instruksjonsbok.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør nok etterhvert Audi-folket uttale seg, men jeg vil anta at du er innenfor intervallet selv ved 30 000 i året. Jeg vil dog, fra en bilentusiast til en annen, anbefale deg å halvere intervallet. Gjør det til en vane å skifte olje to ganger i året, feks før vintersesongen starter og som et ledd i klargjøringen til sommeren. La oss si oktober og april. Det hindrer oppbyggingen av sludge (sterkt forurenset olje med pussig viskositet og svært mangelfulle smøreegenskaper) i motoren, og gjør at bilen både er rustet til kald vinter og en tur eller to på Autobahn.

 

Men du bør skaffe deg ei komplett instruksjonsbok.

 

Jeg skal gjøre som du sier når det kommer til intervaller :m'm:

Ikke rart de hadde bare olje med høy viskositet forresten, kjøpte den jo på macken i Volvo-pre-år-2000-land :D

 

Når det gjelder den instruksjonsboka, så har den bydd på problemer før og; i mangel av strategiske sider akkurat når man lurer mest!

Og ikke er det dratt ut noe, ser tilsynelatende helt perfekt ut..

Må være trykkeriet som tenkte de gjorde en innsats for regnskogen, i håp om at Audi-eiere ikke bryr seg så mye om innholdet, som av det ytre ;)

 

Tusen takk for hjelpen! Satt stor pris på å bli vennlig belært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vw505.01 og/eller vw506.01 er vel "kravet" VW/Audi stiller til oljen på nyere biler (står i manualen)

 

Selv fylte jeg 5W-30 for noen uker siden, og vil tro bilen går fint det på det i vinter.

 

Jeg kjører rundt 25-30k i året, og har 2 skift, et på våren, et på høsten.

 

Er man gjennomsnittlig eller over snittet glad i bilen bør man kunne unne bilen det. Det er tross alt det som smører hjertet av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre som du sier når det kommer til intervaller :m'm:

Ikke rart de hadde bare olje med høy viskositet forresten, kjøpte den jo på macken i Volvo-pre-år-2000-land :D

 

Når det gjelder den instruksjonsboka, så har den bydd på problemer før og; i mangel av strategiske sider akkurat når man lurer mest!

Og ikke er det dratt ut noe, ser tilsynelatende helt perfekt ut..

Må være trykkeriet som tenkte de gjorde en innsats for regnskogen, i håp om at Audi-eiere ikke bryr seg så mye om innholdet, som av det ytre ;)

 

Tusen takk for hjelpen! Satt stor pris på å bli vennlig belært :)

 

Det ytre er viktig, men jeg tror egentlig ikke instruksjonsboka var ment som en "coffee table book" :)

 

Det er ganske vanlig selv blant bilfolk å mene at olja er bedre dess høyere viskositet den har. Jeg har selv vært der og husker med gru da jeg proppet min VW Jetta 1,6 full av Castrol 10W-60 racing-olje en gang på begynnelsen av 90-tallet.

 

Som ihuga tilhenger av Volvo-pre-år-2000 kan jeg forresten ile til å fortelle at man selv da stort sett hadde begynt å konstruere sine motorer for lavere viskositeter, men verken du eller jeg gjør neppe noe skadelig ved å driste oss opp på 40-tallet :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår