Gå til innhold

Hvor mange bein på bussen?

Ranger emnet

Laaars

Anbefalte innlegg

• Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, har gitt opp jeg :) Du kan godt sende meg svaret på PM eller legge det ut her :)

Nei PM ville være sjofelt. Min første tanke da spørsmålet dukket opp i quizen var nettopp at dersom en tre 90-gradere skulle ende opp med å møte hverandre så måtte linjene bøyes omkring en kule. Siden det skulle være en horisontal trekant kunne det ikke være på hvilken som helst kule, den måtte være på selveste jordkloden.

La oss ta utgangpunkt i ekvator. Vi står på denne og går rett nordover til vi kommer til nordpolen. Da dreier vi 90 grader og går rett sørover til vi igjen kommer til ekvator. Ved ekvator dreier vi så 90 grader igjen mot det første punktet vårt på ekvator. Går vi så til dette punktet vil vi ankomme dette 90 grader på vår første marsjretning til nordpolen.

Jordas omkrets er 40 000 kilometer ( det visste ikke jeg, men astrofysikeren vi hadde på laget kunne fortelle det...) Hver av disse strekningene vi gikk ville være en fjerdedel av jordas omkrets. Tauets lengde vil altså bli 30 000 kilometer.

Sykkelreparatøren var litt av et syn da han ved hjelp av et kuleformet stearinlys prøvde å få gehør for teorien ovenfor et sterkt tvilende lag, astrofysikeren medregnet, uten at lagene rundt oss fikk ferten av dette...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor; MÅ det være jorden? Kan det ikke være en hvilken som helst gitt kule? Og i såfall, hvorfor ikke?

Først mente også jeg at det holdt med en hvilken som helst kule og at svaret dermed kunne bli omtrent hva som helst, helt til min gode venn forlegningsoffiseren påpekte at trekanten måtte være horisontal. For vårt vedkommende er det kun jorda som gir oss mulighet til å bevege oss horisontalt og samtidig oppnå dette.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først mente også jeg at det holdt med en hvilken som helst kule og at svaret dermed kunne bli omtrent hva som helst, helt til min gode venn forlegningsoffiseren påpekte at trekanten måtte være horisontal. For vårt vedkommende er det kun jorda som gir oss mulighet til å bevege oss horisontalt og samtidig oppnå dette.

Akkurat... Ikke helt med, men kan godta det :)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat... Ikke helt med, men kan godta det :)

Horisont... Bortover... Skjønner? En kule du holder i hånda, eller noe annet rundt og stort uten egen tyngdekraft vil ikke kunne kalles horisontalt, bare forskjellige avarter av vertikalt. På jordkloden beveger du deg horisontalt uansett om du går nordover, sørover eller østover (se bort fra slike fjell og daler)... Det handler om å tenke utenfor boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horisont... Bortover... Skjønner? En kule du holder i hånda, eller noe annet rundt og stort uten egen tyngdekraft vil ikke kunne kalles horisontalt, bare forskjellige avarter av vertikalt. På jordkloden beveger du deg horisontalt uansett om du går nordover, sørover eller østover (se bort fra slike fjell og daler)... Det handler om å tenke utenfor boksen.
Var en utrolig innviklet gåte.. liker de som er på barnehage stadiet bedre jeg gitt!

Klarer du å løse den jeg la ut da? den hører til på barneskolen og blir løst raskt av mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er jeg med :) hehe

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med eit illustrasjonsfoto?

Då er eg med.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider