lurepåmye Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 (endret) Ålreit, her er en vi fikk i en quiz i krigsteateret i høst: Hvor langt tau trenger man for å lage en horisontal likesidet trekant hvor alle vinklene er 90 grader? har dette noe med militær grad å gjøre? Jeg ville uansett brukt et langt nok tau.. Endret Januar 11, 2010 av lurepåmye Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandmo Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Det har med sfærisk trigonometri å gjøre ;) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lurepåmye Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Nei, har gitt opp jeg :) Du kan godt sende meg svaret på PM eller legge det ut her :)du har vel ikke gidd helt opp:partyon: http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?p=113026 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandmo Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 du har vel ikke gidd helt opp:partyon: http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?p=113026 Hadde ikke da, men har nå ;) Prøvde å fiske etter svar der, for jeg har aldri drevet med det før, bare hørt det nevnt så vidt jeg kan huske... Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Nei, har gitt opp jeg :) Du kan godt sende meg svaret på PM eller legge det ut her :) Nei PM ville være sjofelt. Min første tanke da spørsmålet dukket opp i quizen var nettopp at dersom en tre 90-gradere skulle ende opp med å møte hverandre så måtte linjene bøyes omkring en kule. Siden det skulle være en horisontal trekant kunne det ikke være på hvilken som helst kule, den måtte være på selveste jordkloden. La oss ta utgangpunkt i ekvator. Vi står på denne og går rett nordover til vi kommer til nordpolen. Da dreier vi 90 grader og går rett sørover til vi igjen kommer til ekvator. Ved ekvator dreier vi så 90 grader igjen mot det første punktet vårt på ekvator. Går vi så til dette punktet vil vi ankomme dette 90 grader på vår første marsjretning til nordpolen. Jordas omkrets er 40 000 kilometer ( det visste ikke jeg, men astrofysikeren vi hadde på laget kunne fortelle det...) Hver av disse strekningene vi gikk ville være en fjerdedel av jordas omkrets. Tauets lengde vil altså bli 30 000 kilometer. Sykkelreparatøren var litt av et syn da han ved hjelp av et kuleformet stearinlys prøvde å få gehør for teorien ovenfor et sterkt tvilende lag, astrofysikeren medregnet, uten at lagene rundt oss fikk ferten av dette... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lurepåmye Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 denne da? beklager mine paint kunskaper.. [/img] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandmo Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Reodor; MÅ det være jorden? Kan det ikke være en hvilken som helst gitt kule? Og i såfall, hvorfor ikke? Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Reodor; MÅ det være jorden? Kan det ikke være en hvilken som helst gitt kule? Og i såfall, hvorfor ikke? Først mente også jeg at det holdt med en hvilken som helst kule og at svaret dermed kunne bli omtrent hva som helst, helt til min gode venn forlegningsoffiseren påpekte at trekanten måtte være horisontal. For vårt vedkommende er det kun jorda som gir oss mulighet til å bevege oss horisontalt og samtidig oppnå dette. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandmo Skrevet Januar 12, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2010 Først mente også jeg at det holdt med en hvilken som helst kule og at svaret dermed kunne bli omtrent hva som helst, helt til min gode venn forlegningsoffiseren påpekte at trekanten måtte være horisontal. For vårt vedkommende er det kun jorda som gir oss mulighet til å bevege oss horisontalt og samtidig oppnå dette. Akkurat... Ikke helt med, men kan godta det :) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Januar 12, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2010 Akkurat... Ikke helt med, men kan godta det :) Horisont... Bortover... Skjønner? En kule du holder i hånda, eller noe annet rundt og stort uten egen tyngdekraft vil ikke kunne kalles horisontalt, bare forskjellige avarter av vertikalt. På jordkloden beveger du deg horisontalt uansett om du går nordover, sørover eller østover (se bort fra slike fjell og daler)... Det handler om å tenke utenfor boksen. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lurepåmye Skrevet Januar 12, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2010 Horisont... Bortover... Skjønner? En kule du holder i hånda, eller noe annet rundt og stort uten egen tyngdekraft vil ikke kunne kalles horisontalt, bare forskjellige avarter av vertikalt. På jordkloden beveger du deg horisontalt uansett om du går nordover, sørover eller østover (se bort fra slike fjell og daler)... Det handler om å tenke utenfor boksen.Var en utrolig innviklet gåte.. liker de som er på barnehage stadiet bedre jeg gitt! Klarer du å løse den jeg la ut da? den hører til på barneskolen og blir løst raskt av mange! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandmo Skrevet Januar 12, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2010 Horisont... Bortover... Skjønner? En kule du holder i hånda, eller noe annet rundt og stort uten egen tyngdekraft vil ikke kunne kalles horisontalt, bare forskjellige avarter av vertikalt. På jordkloden beveger du deg horisontalt uansett om du går nordover, sørover eller østover (se bort fra slike fjell og daler)... Det handler om å tenke utenfor boksen. Ja, nå er jeg med :) hehe Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 19, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2010 lurepåmye, har sett den der før, men ble helt stopp nå.. Kom med et hint..? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lurepåmye Skrevet Januar 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2010 lurepåmye, har sett den der før, men ble helt stopp nå.. Kom med et hint..? to like tall som blir 18 tilsammen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet Januar 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2010 Horisont... Bortover... Skjønner? En kule du holder i hånda, eller noe annet rundt og stort uten egen tyngdekraft vil ikke kunne kalles horisontalt, bare forskjellige avarter av vertikalt. På jordkloden beveger du deg horisontalt uansett om du går nordover, sørover eller østover (se bort fra slike fjell og daler)... Det handler om å tenke utenfor boksen. Kan du komme med eit illustrasjonsfoto? Då er eg med. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg