Gå til innhold

turbo dilemma, hvilken turbo burde jeg velge ?

Ranger emnet


CalnoR

Anbefalte innlegg

Har en 4 sylindra 3 liter porsche s2 16v motor med 10,9:1 i komp som skal ha litt pustehjelp, målet er 5-600hk... har kikket på et par turboer og trenger noen tips.... målet er å ha en sterk motor fra bunn med et sterkt register fra 3-7000omdr...

 

har sett på:

 

Garret GT3582R 0,63ar, T3 ca. 550hk

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT35/GT3582R_714568_1.htm

 

Turbonetics T3/T4 E-60, steg 5 0.82ar, T3 ca. 550hk

http://www.turboneticsinc.com/products/index.php?products_id=904&category_id=75

 

KX 600 "Street Killer"

http://www.turboservice.no/KX600.html

 

Pricision SC61 0,63ar t3 ca. 550-600hk

http://kimmit-sport.com/e-shop/product_info.php?cPath=152_153_156&products_id=440

 

 

noen som kunne hjulpet meg litt her med hvilken str på eksoshus +++ ?

92mod sierra stv blå dohc (satt inn v6 24v cosworth motor og manuell) bruksbil/vinterbil... solgt:(

87mod sierra 3 dørs (vingebil) ist som er bremset 294hk 5734omdr/386,7nm 4342omdr...ny bremsing 6.1.08 290hk 4133/498,5nm 4025omdr cluthen slapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du kanskje få ned komp'en din :)

Kulelager turboene til Garrett vil gi deg rimelig kjapp

spoolup, men de er ikke så sterke som en med vanlig glidelager.

Kimmit sine turboer og alt annet er jo made in china så

ville gått for noe du vet er bra.

Norsk Turboservice sine er bra, men har hatt problemer med en del slike som har tatt kvelden.

En GT3076R eller 3071R vil nok duge bra på den motoren der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du kanskje få ned komp'en din :)

Kulelager turboene til Garrett vil gi deg rimelig kjapp

spoolup, men de er ikke så sterke som en med vanlig glidelager.

Kimmit sine turboer og alt annet er jo made in china så

ville gått for noe du vet er bra.

Norsk Turboservice sine er bra, men har hatt problemer med en del slike som har tatt kvelden.

En GT3076R eller 3071R vil nok duge bra på den motoren der.

 

fikk tips om å beholde komp forholdet også kjøre på e85..

men hva kompforhold ville vært best her kanskje ?

 

den turboen jeg refererte til hos kimmit er samme turbo som PPF i sverige har så stor suksess med..

 

det som jeg er litt skeptisk på hos garreth siden kulelagrede turboer er at de er uten garanti :S

 

har hørt det samme som du sier angående turboer fra Norsk turboservice..

92mod sierra stv blå dohc (satt inn v6 24v cosworth motor og manuell) bruksbil/vinterbil... solgt:(

87mod sierra 3 dørs (vingebil) ist som er bremset 294hk 5734omdr/386,7nm 4342omdr...ny bremsing 6.1.08 290hk 4133/498,5nm 4025omdr cluthen slapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT3582R. Holder til langt over 550 med en annen eksosdel enn den som står der. A/R på 0.63 er alt for liten for den mølla,også. Norris bremset over 700 på den,og jeg vet om to til med papirer på over 700 ut av de...dog,da er de greit brukt opp. Ingen av de andre har garanti heller,og man skal rote ganske mye for å ta livet av Garretts lagringer. Jeg vet f. eks. en GT4202R som gikk i 4 minutter uten olje... den tålte det,motoren tålte det ikke med toppras som følge. Dyrt på en V6...

 

GT3076R/71R er pingleturboer som struper effekt og også respons oppe i registeret på en motor på 3 liter volum og 16V. De toppene er bra,de trenger bare litt mandige kammer,noe de dessverre ikke alltid liker pga kamdrivingen og de relativt tynne lagerbukkene,så de må lages med litt andakt. Med 10.9:1 så er veien E85 og kammer som både er lange nok og times om for å funke på topp greia du trenger. Ikke verre enn det.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT3582R. Holder til langt over 550 med en annen eksosdel enn den som står der. A/R på 0.63 er alt for liten for den mølla,også. Norris bremset over 700 på den,og jeg vet om to til med papirer på over 700 ut av de...dog,da er de greit brukt opp. Ingen av de andre har garanti heller,og man skal rote ganske mye for å ta livet av Garretts lagringer. Jeg vet f. eks. en GT4202R som gikk i 4 minutter uten olje... den tålte det,motoren tålte det ikke med toppras som følge. Dyrt på en V6...

 

GT3076R/71R er pingleturboer som struper effekt og også respons oppe i registeret på en motor på 3 liter volum og 16V. De toppene er bra,de trenger bare litt mandige kammer,noe de dessverre ikke alltid liker pga kamdrivingen og de relativt tynne lagerbukkene,så de må lages med litt andakt. Med 10.9:1 så er veien E85 og kammer som både er lange nok og times om for å funke på topp greia du trenger. Ikke verre enn det.. :)

 

takker for utfyllende info her ;)

 

kanskje jeg skulle satse på en gt 3582R med ar 0.82 ?

 

angående kammer her ja, noen tips til noen som sliper om eller lager nye?

92mod sierra stv blå dohc (satt inn v6 24v cosworth motor og manuell) bruksbil/vinterbil... solgt:(

87mod sierra 3 dørs (vingebil) ist som er bremset 294hk 5734omdr/386,7nm 4342omdr...ny bremsing 6.1.08 290hk 4133/498,5nm 4025omdr cluthen slapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for utfyllende info her ;)

 

kanskje jeg skulle satse på en gt 3582R med ar 0.82 ?

 

angående kammer her ja, noen tips til noen som sliper om eller lager nye?

Med den motorens volum og potensiale ville jeg nok ikke sett bort ifra at du trenger 1.06-huset for å ikke få baktrykk i bøtter og spann på varv... baktrykk ødelegger for "gode" kammer,og når du pga baktrykket må gå ifra de "gode" kammene til std- eller slappere kammer (<-helligbrøde) så dør effektiviteten i motoren med kort/spisst/popcorn-effekt-register som følge. "Vanlige" 944T / 951's har jo et baktrykk som er hinsides alt potensiale for effekt nevneverdig over originalt...jeg har sett 3 ganger baktrykket vs ladetrykket målt...

 

Jeg får laget kammer på mål jeg..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk tips om å beholde komp forholdet også kjøre på e85..

men hva kompforhold ville vært best her kanskje ?

 

den turboen jeg refererte til hos kimmit er samme turbo som PPF i sverige har så stor suksess med..

 

det som jeg er litt skeptisk på hos garreth siden kulelagrede turboer er at de er uten garanti :S

 

har hørt det samme som du sier angående turboer fra Norsk turboservice..

 

Precision har kommet med en ny kompressorhjulserie for litt

siden som skal gi veldig bra respons og effektkurver.

Du kan høre med http://www.Turbofun.no da de har stort turboutvalg også.

 

 

GT3076R/71R er pingleturboer som struper effekt og også respons oppe i registeret på en motor på 3 liter volum og 16V.

 

De rekker nok ikke til 600hk, men kan leveres med en AR som passer fint til denne motoren og de vil gi en fin responskurve.

GT3582R må nok til for å komme seg opp mot de hestene som CalNor nevner og jeg sier ikke at det er feil turbo, men heller litt feilt mål. Regner med motoren er orginal og da tåler den aldri denne effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Precision har kommet med en ny kompressorhjulserie for litt

siden som skal gi veldig bra respons og effektkurver.

Du kan høre med http://www.Turbofun.no da de har stort turboutvalg også.

 

 

 

 

De rekker nok ikke til 600hk, men kan leveres med en AR som passer fint til denne motoren og de vil gi en fin responskurve.

GT3582R må nok til for å komme seg opp mot de hestene som CalNor nevner og jeg sier ikke at det er feil turbo, men heller litt feilt mål. Regner med motoren er orginal og da tåler den aldri denne effekten.

 

 

innmat i motor blir custom JE stempler med coatinger og non gap rings, råder blir pauter forged med raceware studs i topp, råder og veiv. MLS toppakning. skulle holde.

92mod sierra stv blå dohc (satt inn v6 24v cosworth motor og manuell) bruksbil/vinterbil... solgt:(

87mod sierra 3 dørs (vingebil) ist som er bremset 294hk 5734omdr/386,7nm 4342omdr...ny bremsing 6.1.08 290hk 4133/498,5nm 4025omdr cluthen slapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den motorens volum og potensiale ville jeg nok ikke sett bort ifra at du trenger 1.06-huset for å ikke få baktrykk i bøtter og spann på varv... baktrykk ødelegger for "gode" kammer,og når du pga baktrykket må gå ifra de "gode" kammene til std- eller slappere kammer (<-helligbrøde) så dør effektiviteten i motoren med kort/spisst/popcorn-effekt-register som følge. "Vanlige" 944T / 951's har jo et baktrykk som er hinsides alt potensiale for effekt nevneverdig over originalt...jeg har sett 3 ganger baktrykket vs ladetrykket målt...

 

Jeg får laget kammer på mål jeg..

 

med så stort hus som A/r 1.06 vil ikke ladetrykket komme sent da? er ute etter en skikkelig register fra 3-7000omdr, kunne tenkt å ha oppnådd 1 bar på 2800omdr ca.

og det du sier her angående baktrykk på 944t kan det være grunnen til at det ikke er så mye folk henter ut?

 

også når det gjelder lagerbukkene til kammene som du nevner, har du noen tips da til et sett med bra kammer for min motor som samtidig er snille mot lagerbukkene.. ?

92mod sierra stv blå dohc (satt inn v6 24v cosworth motor og manuell) bruksbil/vinterbil... solgt:(

87mod sierra 3 dørs (vingebil) ist som er bremset 294hk 5734omdr/386,7nm 4342omdr...ny bremsing 6.1.08 290hk 4133/498,5nm 4025omdr cluthen slapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rekker nok ikke til 600hk, men kan leveres med en AR som passer fint til denne motoren og de vil gi en fin responskurve.

GT3582R må nok til for å komme seg opp mot de hestene som CalNor nevner og jeg sier ikke at det er feil turbo, men heller litt feilt mål. Regner med motoren er orginal og da tåler den aldri denne effekten.

Med tanke på at blokka i seg selv må endres for å fikse smøringen til råde # 2,så kan nok 600 være litt hardt uten det,ja...

GT3076R'en holder faktisk til 600,men da er den helt nede i 44% effektivitet..bra det er mye oksygen i alkohol. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med så stort hus som A/r 1.06 vil ikke ladetrykket komme sent da? er ute etter en skikkelig register fra 3-7000omdr, kunne tenkt å ha oppnådd 1 bar på 2800omdr ca.

og det du sier her angående baktrykk på 944t kan det være grunnen til at det ikke er så mye folk henter ut?

Nei,ikke hvis du setter opp kammer og innsug riktig... Hovedgrunnen til at de ikke henter ut mye er holdbarhet på alusil-sylinderene,baktrykk/bruk av mini-turboer sett i forhold til motorvolum og det at de motorene er tunet til annen puls,noe som gjør at man kan ta f. eks. å porte de,og med "konvensjonell" porting da kanskje endre hastighetene i porten så den kommer "ut av tune"...og gir mindre effekt enn originalt. Klippe av et gitt antall cm på innsugsrunnerene og øke plenumvolum en god del for å flytte Helmholz-resonansen opp,så er de plutselig ikke verre å trimme enn kompisens Audi...

 

også når det gjelder lagerbukkene til kammene som du nevner, har du noen tips da til et sett med bra kammer for min motor som samtidig er snille mot lagerbukkene.. ?
Jeg drev og utviklet noen sånne...skal se om jeg finner igjen papirene.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,ikke hvis du setter opp kammer og innsug riktig... Hovedgrunnen til at de ikke henter ut mye er holdbarhet på alusil-sylinderene,baktrykk/bruk av mini-turboer sett i forhold til motorvolum og det at de motorene er tunet til annen puls,noe som gjør at man kan ta f. eks. å porte de,og med "konvensjonell" porting da kanskje endre hastighetene i porten så den kommer "ut av tune"...og gir mindre effekt enn originalt. Klippe av et gitt antall cm på innsugsrunnerene og øke plenumvolum en god del for å flytte Helmholz-resonansen opp,så er de plutselig ikke verre å trimme enn kompisens Audi...

 

Jeg drev og utviklet noen sånne...skal se om jeg finner igjen papirene.. :)

 

vil det si at jeg vil få problemer pga alusil foringene? tanken min var å bygge nytt innsug med som du sier her korte runners og stort plenum, men hvor mange liters plemnum trengs på en 3 liter?

 

kjempeflott hvis du fant igjen papirene ;)

92mod sierra stv blå dohc (satt inn v6 24v cosworth motor og manuell) bruksbil/vinterbil... solgt:(

87mod sierra 3 dørs (vingebil) ist som er bremset 294hk 5734omdr/386,7nm 4342omdr...ny bremsing 6.1.08 290hk 4133/498,5nm 4025omdr cluthen slapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil det si at jeg vil få problemer pga alusil foringene? tanken min var å bygge nytt innsug med som du sier her korte runners og stort plenum, men hvor mange liters plemnum trengs på en 3 liter?

 

kjempeflott hvis du fant igjen papirene ;)

Du kommer langt med rundt 2-2.5 ganger originalvolumet.. de har jo relativt små plenumer i forhold til motorvolum. Dette for å bedre kjørbarheten helt i bunn for n' bess'far.. Vært litt opptatt i dag,men skal se om jeg rekker å finne de frem i morgen kveld.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer langt med rundt 2-2.5 ganger originalvolumet.. de har jo relativt små plenumer i forhold til motorvolum. Dette for å bedre kjørbarheten helt i bunn for n' bess'far.. Vært litt opptatt i dag,men skal se om jeg rekker å finne de frem i morgen kveld.. :)

 

da satser jeg på noe rundt 7-7,5 liters plenum med 10cm runners med trakter inni plenumet, og 80mm gasspjel. da burde det fungere greit kanskje ?

 

men hvor store dyser bør jeg gå for ?

92mod sierra stv blå dohc (satt inn v6 24v cosworth motor og manuell) bruksbil/vinterbil... solgt:(

87mod sierra 3 dørs (vingebil) ist som er bremset 294hk 5734omdr/386,7nm 4342omdr...ny bremsing 6.1.08 290hk 4133/498,5nm 4025omdr cluthen slapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da satser jeg på noe rundt 7-7,5 liters plenum med 10cm runners med trakter inni plenumet, og 80mm gasspjel. da burde det fungere greit kanskje ?

 

men hvor store dyser bør jeg gå for ?

Du trenger neppe noe så stort... Originalt plenum volum,ikke motorvolum...originalplenumene jeg har målt til de bilene har oftest vært rundt 1-1,5 liter.

Tja,ikke helt ork til å regne ut eksakt hvilke dyser som holder akkurat nå siden jeg ikke har sovet siden natt til i går.. men jeg får bite tenna sammen.. Den mølla på E85,100% VE som sug,1.7 bar trykk,630 hk på 7000 rpm,7.36:1 AFR og 91.4% duty cycle: 1200cc dyser med 4 bar grunntrykk..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår