Gå til innhold

Surt problem med b230A...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hallo.. har en b230E med påmontert gulkorkforgasser samt innsug.. Når jeg skulle ha bilen på EU-kontroll, fant jeg en gammel forgasser og delvis overhalte den.. Bytta nål, dyse osv dog ikke membran, men den så helt fin ut..

 

Grunnen til jeg måtte bytte forgasser, var at den som stod på hadde helt feil blanding.. Den starta uten choke uansett vær å vind, bilen gikk som en dass og brukte alt for mye bensin, så jeg måtte bytte for å komme gjennom EU-kontroll på CO-kravene..

 

Forgasseren som står på nå, hadde helt fine CO-tall, dog litt magert på tomgang, men det har jeg justert nå, men uansett.. Når jeg starter opp bilen når den er kald, må jeg ha choken helt ute samt holde foten litt på gassen.. Om jeg presser inn choken litt etter 2min, stopper motoren, og jeg må dra choken helt ut igjen for å få start igjen..

 

Når jeg først har fått motoren riktig varm, og omsider klarer å få slått av choken, noe som tar ca en halvtimes kjøring, er den ikke helt god.. Når jeg kjører nedover bakker med litt gass for så å slippe gassen, hopper å spretter bilen, mens den bremser på girene..

 

Den er heller ikke så spes. villig når det gjelder turtall.. Min gamle b21A var mye raskere.. :p

 

Har sjekka tenning (som er på ca 12 grader, for da går motoren best), justert på alt av skruer på forgasser/innsug uten hell, bytta alt av tenningsdeler osv.

 

Har også sjekka reg.reim. Den er 110% rett..

 

 

Hva kan være galt? Er irriterende.. Den gamle forgasseren gjorde ikke slik at bilen hoppa og sånn, så jeg har prøvd å justere skruene på den nye forgasseren slik de på den gamle stod, uten hell. :(

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er alltid plaga med forgasserdritten jeg.. :p

 

Blir nok sprut engang, men må ha penger til slikt.. :p

 

 

Uansett, justerte den CO-skruen litt mer ut nå, men ble hverken bedre eller værre..

 

Glemte å nevne ett symptom til.. Når jeg kjører på litt lavt turtall i f.eks 2.gir, å gir bånn gass, "hopper" bilen samt skyter litt før den tar av.. :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som veit noe? Er sabla irriterende med dette problemet.. Hører forresten tenningsbank når jeg kjører helt normalt også. Fra 2000rpm til 3500rpm ca.

 

Når motor passerer 2000rpm i 3.gir og jeg slipper gass, men har litt choke på, slik at den holder turtallet på 2000rpm, hører jeg en liten antydning til tenningsbank.. Men den forsvinner når jeg gir endel mer gass... Evt har turtallet under 2000rpm..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet noe?? Er da vel ikke bare jeg som plages slik med A-motorene vel?

 

Har bytta stift og slikt idag.. har ei åpning på .020mm ca.. Er vel bra det?

 

Sjekka også pluggene.. Dem så ut slik som på dette bildet, bare at der det er hvitt på bildet, var pluggene mine gulaktig.. Er vel normalt det?

 

10061.jpg

 

 

 

Dem ser altså ikke slik ut..

10065.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulkorkgasserene (175CDUS) kom bare på b23(0)a, så det er jeg sikker på at jeg ikke har gjort.. :p

 

Har prøvd en gasser fra b21a.. Den ble faktisk raskere enn den er nå med b230a-gasser, men var noe feil med choken på den gasseren, så bilen funka ikke når motor var kald, så jeg bytta til gulkork igjen..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet mange ganger.. Den gasseren jeg har på nå, er en jeg VET funker.. Stod på en motor som stod i en bil en gamling har hatt siden ny.. Prøvekjørte motoren og den gikk helt fint i den bilen.. Mistenker noe galt med min motor.. Altså, ikke forgassermessig, men noe annet.. Gud vet hva.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår