Gå til innhold

Problemer med VW Golf 1.6 2001 Mod

Ranger emnet

exzlator

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte meg for snart 2mnd siden en Golf 1.6 Higlhline 2001 mod som har gått 126000km!

Bilen var i tipp topp stand når jeg kjøpte den, tror jeg værtfall! Var EU godkjent i sommer uten en feil, og var nylig tatt 120k service!

Men nå har jeg begynt å fått litt problemer med bilen, og jeg er ikke akkurat ekspert når det kommer til feilsøking av bil, så håper noen her kan ha noen ideer om hva det kan være før jeg evnt sender den inn på verksted for å finne ut hva som er galt.

Så til problemet...

Når bilen passerer / ligger på rundt 2500rpm kommer øker lyden på motoren! Litt vanskelig og forklare hvordan dette høres ut, men virker som noe er løst, som skrangler. Dette gir seg etter at jeg har passert 2500rpm men kan komme tilbake ved høyere omdreininger! Samme om jeg gir på mye eller er forsiktig på pedalen øker lyden i bilen bestandig ved 2500rpm for så å gå tilbake til "normal" etter å ha passert...

Mente at jeg har lest at det kan være et lager eller noe som er defekt, uten at jeg husker hvor jeg leste det. Noen som vet?

Et annet problem er at hvis bilen drar tungt, det vil si at jeg ligger på mellom 1000-2000rpm i høyt gir, 3,4,5 til vanlig er det en høy skranglelyd under bilen! Akkurat som om noe er løst, eller vil slites i stykker. Hadde noe lignende på en mercedes engang i tiden, men dette var bakakslingen som var på tur til å gå...

Denne klunkingen forsvinner med engang jeg kommer meg opp i litt turtall! Kjører ikke til vanlig slik at bilen må jobbe så hardt å høyt gir så var ved en tilfeldighet at jeg merket dette.

Samtidig knirker det veldig mye bak i bilen , og det smeller når jeg kjører over humper, små/store. Men etter å ha lest endel her på forumet har jeg forstått det slik at foringene er et standard problem på golf. Så er det bare å skifte alle foringene for å håpe at det blir bedre?

Og så til det siste spm, er motorvarmer standard på highline utgaven til golf? Tror ikke dette var montert i bilen min, iallefall er den skjult godt Er det mye jobb og montere slikt selv?

Jeg har tilgang på løftebukk så har vært under bilen og sjekket at ikke noe henger løst, eks eksosanlegg.

Håper på svar!

Takk

edit:

Bilen rykker av og til ved pådrag, vet dette ikke er noen kjempe sprek motor, men skal vel ikke være slik?

Når jeg åpnet panseret hørte jeg en "tikkelyd" fra en svart boks oppe til venstre i motorrommet, bensinfordeler? data"hjerne" ?

Har hørt noen sagt at d er normalt med tikkelyd i den, mens andre ikke.. hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! har samme bil som deg, gått 117000..har mange av de samme feila som deg!

Den metalliske lyden som du hører ved gasspådrag f.eks ved 4 gir og lavt turtall kan være ventilløftere. Kan også være ettertenning, men vanskelig å fikse på siden det er automatisk justering av tenning.

Knirking og slag i humper er nok hovedforinger bak, skal selv fikse dette!

At bilen rykker til under gass kan være luftmengdemålern, men gir et lite rykk når jeg passerer 3000rpm, men noen kanskje skjer det ellers og. Jeg har heller ikke funnet noe motorvarmer på min bil, så tror ikke du skal lete deg ihjel!:)

Ta bilen din på sjekk og post gjerne resultatet av dette, interessant hva de finner ut av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider