Gå til innhold

Fysisk forskjell på 2.5 TDI

Ranger emnet

Sneaker

Anbefalte innlegg

Noen som vet den fysiske forskjellen på en 150-hesters og en 180 hesters 2.5 TDI? Noen sier jo at det bare er et annet motorstyrings-program i 180-hesteren. Men i og med at du ikke kan "chippe" 150-hesteren like høyt som 180-hesteren, mener jeg at det er ganske logisk at motorene ikke er identiske..

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke, men jeg tror følgende:

Eksempel:

på 1.9tdi fra 99 er det 110hk

på 1.9tdi fra 02 er det 130

Bunnen og blokka på disse motorene er den samme (har jeg hørt fra svoger'n min som jobber på Møller), men toppen og motorstyringen er annerledes.

Jeg har selv kjørt de to motorene ganske mye, og den største forskjellen er at 130hk'en er MYE sterkere på lavere turtall. Der 110hk'en har en tendens til å "kveles" lavt nede på turtall, kvikner 130hk'en til.

2.5tdi 150hk har jeg kjørt veldig lite, men det er STOR forskjell på den gamle 150'en mot 180'en som står i min fars Allroad.

Siden 2000/2001 har har dieselmotorene til VAG blitt mye mer sporty.

Correct me if I'm wrong.

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Vel.. når det gjelder de 1,9'ene så er jo 130 hesteren en Pompe-düse motor, er ikke sikker hva som er i toppen på de gamle 110 hesterene. Rett meg den som vet. Kanskje det er noe lignende med V6'erene? Den nye 3.0 liter TDI'n til audi er iallefall en Common Rail motor. Det er 4.0 literen også.

Member of The Rapid Transit System

----------------------------------

1970 Plymouth Barracuda, 340

1990 Audi 200 Quattro Avant, 20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider