Gå til innhold

Ascona B 2.0 Diesel

Ranger emnet

Ascona77

Anbefalte innlegg

Go kveld alle sammen.

Blir å få meg en 81 modell Ascona B med en 2.0 diesel motor i en av de nærmeste dagene. Bilen har stått i 5-7 år uten at den er rørt. Er det noen som vet hva jeg bør være på jakt etter i forbindelse med den og tenker da ikke på rust for det har jeg fått erfare på min 77 modell hvor den er å finne.kiddie

Er mest nysgjerrig på motoren egentlig. Har tusla 228000 km siden 81 da den ble satt bort. Er det noe man bør sjekke spesielt? Kammen er visstnok byttet en gang på den, men eieren husker ikke når. Bilen har selvfølgelig Dieselpanser, men ble overrasket da jeg så lykteviskere på den med veldig små dyser i støtfangeren. Planen er i utgangspunktet å hente stål (hvis det er bra) fra den å sveise det inn i 77 modellen min, men hvis bilen er grei for rust, vil jeg vurdere å få den ut på veien igjen. Håper noen her har greie på diesel motorene i disse bilene og som vet hva jeg bør være på utkikk etter. Er vel en Isuzu motor vil jeg tro. Bilder kommer i løpet av noen dager når jeg får henta den. Setter pris på svar.

97 Opel Sintra 2.2 16v- Kondemnert 04.01.10

77 Opel Ascona 1.9S Nesten ferdig.

99 Passat 1.9TDI

96 Caravelle 2,5 tdi 102 hk

96 Mercedes 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen bilder av Asconaen.

Skal fyre den i morgen og regner med å kjøre den hjem på prøveskilt:deng

Innerskjermene ser bra ut. Var hele og fine under skruene til skjermfestet, så jeg tror egentlig at den faktisk er mye bedre enn den ser ut til å være på bildene.

Må ha med et par batterier og kanskje litt fersk diesel, så fyrer den vel. Ble kjørt dit den står da den ble satt bort, så den burde jo starte da. Står heldigvis på piggdekk så jeg slipper å legge om siden det har begynt å bli noe kaldt om kveldene her oppe.

Se på bildene og døm sjøl.

Tror absolutt at det er liv laga for denne sliteren her.

Legg merke til mosen som er lagt seg rundt baklykta:)

http://www.box.net/shared/rvem667vcm

Da var bilen henta. Måtte dra den igang, men etter det gikk den som ei klokke. Etter en liten stund så eksploderte høyre forhjul, så dekkene er nok modne for utskiftning. Er nok en smule morkne etter å ha stått så lenge med lite luft i en åker. Starteren har mest sannsynlig gått, og vifte motoren til varmeapparatet har nok satt seg skikkelig for sikringen gikk med en gang vi satte den på. Ellers tror jeg bilen som sagt ser verre ut enn det den faktisk er. tørr og fin innvendig og det ser ut som at det bare er overfladisk rust utvendig, men får vente til jeg får den opp på bukk. Skal i første omgang plukke ifra hverandre starteren for å se hva som er galt. Er nok på veien om ikke så veldig lenge (1 mnd:))

99 Passat 1.9TDI

96 Mercedes 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Var egentlig ikke så ille som jeg hadde trodd. Noen små hull i de ytre kanalene (4 på h.side og 1 på v.side).Rust rundt festet til førersetet og ei knekt framfjær. Ellers var det bare overflaterust. Ikke ille med tanke på at bilen ble parkert i en åker i November 2000:)

Strøken innvendig og røykfri fra dag 1.

Er litt i tvil om hva jeg skal gjøre med den. Hugge den å flytte over deler til min 77 Ascona (panser etc), eller sette den i bruksstand. Får se hva jeg får tid til, men hadde jo vært artig å fått den på veien. Ikke mange Ascona dieseler igjen. Motoren surrer så fin som faen og gear og bakaksel er det ikke noe ulyder fra.

99 Passat 1.9TDI

96 Mercedes 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange prosjekter da, men har tørr varm garasje å lagre den i da... :) Om du trenger stål for å lappe i 77 modellen din, så selger Veng endel sveisedeler, og http://www.dr-manta.de/eng.htm selger vel sånn ca alt du trenger for å bygge din egen Ascona B fra bunnen av :D

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...