Gå til innhold

Folk er ikke flink med lysene sine.

Ranger emnet

Cathan

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner mindre og mindre. Er det i det hele tatt lov med tåkelys? De kan ikke brukes sammen med nærlys... Da kan de vel ikke brukes sammen med fjernlys heller, for nærlysene er jo da tilkoblet.. Er det kun med parklys de kan brukes? Gir det ikke bedre lys med nær/fjernlys, enn park + tåke?

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mye uvitenhet her.. Skremmende mye..

Tåkelys/spredere skal IKKE benyttes i mørket fordi at fører TROR han får bedre sikt mens han faktisk begynner å fokusere på lyset tåkelysene avgir rett foran snuten på bilen.. Lyser MAX 5m fremover, har dere behov for å se litt bedre 5m foran bilen i 80km/t?

Idioti.. Rett og slett..

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. Det venner du deg aldri til.. Øynene vil alltid fokusere der det er sterkest lys.. Rett og slett farlig.. Men det ekleste er jo at enkelte faktisk tror de trenger se 5m foran bilen i 80-90km/t.

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monterte faktisk ekstra lys på moppa fordi ejg syntes det var så skummelt lite lys på den. (selv om det IKKE er lov med ekstra lys på moped i det heile tatt og nå er det helelr ikke lov til og kjøre med lang lys)

hæ? Er det ikke lov med fjernlys på mopeder lengre? det må jo være farlig å kjøre uten det da, ser jo ikke akkrat mange meterene foran seg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem er en del nye biler med kraftig xenonlys som kan høydejusteres elektronisk... Møter du en ny audi a4 avant med den kraftigste xenonpakken hjelper det lite at sjåføren blender ned til nærlys når justeringa er på det høyeste trinnet og bilen har masse last bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys kan nyttes sammen med fjernlys. Men som Mr2Nytern sier, så er det ren idioti.

Har du svake tåkelys forsvinner jo "hele vitsen" for de som tror de ser bedre med dem på, og er de sterke lyser de jo kraftig opp rett foran bilen, noe som er enda mer idiotisk. Det finnes både smarte og mindre smarte mennesker i verden. Jeg velger å være blandt de smarte.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette har blitt spurt om tidligere i tråden, MEN!

Er det lov å kjøre med parklys og tåkelys når det er lyst ute? Jeg mener jeg har hørt en snut si det her for litt siden. For det sjenerer jo ikke andre førere når det er lyst, og da har du heller ikke behov for lys (sånn egentlig). Men er det noen som kan bekrefte dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker igrunn ytterst skjeldent med fjernlysa.. hvis jeg møter noen om natten, så dimmer jeg når jeg skal.. hvis de ikke da gjør det samme? Så bare setter jeg på fjernlysa igjen..

Jeg er forøverig veldig fornøyd med nærlysa og fjernlysa på den bilen jeg har nå.. de lyser opp helt perfekt i veibanen.. De stod vist justert alt for høyt da jeg kjøpte bilen.. Noe jeg fikk kjeft for på Biltilsynet da jeg var for å godkjenne senkesettet som var montert..

Men de justerte lysa til riktig høyde.. og de er fortsatt tilfredsstillende :)

Nå har det seg sånn at lysene på mercedesen min er så dårlige at jeg ser ikke i mørket uten tåkelysene.

Men med tåkelysene derimot, har jeg kjempegodt lys.

med tåkelysene har jeg bedre lys enn på V70`n.

Lysene mine blender ikke heller, har selv møtt bilen min i mørkret.(en kamerat av meg lånte den)

Neida.. den blender ikke i det hele tatt......... det ser bare ut som det kommer en bil med litt dårlige fjernlys når mann møter en 190 eller lignende med tåke og nærlys.. De blender no jævelig skal jeg si deg!

De er jo nesten like ille som tåkelysa på de dumme 406 pugene.. (jeg har kjørt en del i en sånn en.. og tåkelysa lyser faktisk lenger enn fjernlysa... babyhmm? )

Et annet problem er en del nye biler med kraftig xenonlys som kan høydejusteres elektronisk... Møter du en ny audi a4 avant med den kraftigste xenonpakken hjelper det lite at sjåføren blender ned til nærlys når justeringa er på det høyeste trinnet og bilen har masse last bak.

De bilene har ikke manuel justering fra inni coupe'n..

Høyden på lysa justeres med en skrue under panseret.. også er det en "computer" som sørger for at de holder samme høyde, avhengig av last osv..

Problemet er ofte at utgangspunktet/skruen under panseret er feil..

Hvis man senker bilen må denne justeres.. ofte på biler som kommer med "sportspakke" så blir ikke denne justert, og lysa kan lyse feil.. (både for langt og for kort)..

Et annet problem er at det er ganske så mange som er klar over dette.. og justerer denne høyden selv litt opp.. for å se bedre i mørket.. noe som er utrolig irriterende for alle de møter..

Jeg skjønner mindre og mindre. Er det i det hele tatt lov med tåkelys? De kan ikke brukes sammen med nærlys... Da kan de vel ikke brukes sammen med fjernlys heller, for nærlysene er jo da tilkoblet.. Er det kun med parklys de kan brukes? Gir det ikke bedre lys med nær/fjernlys, enn park + tåke?

Praktisk talt er det kun lov å bruke tåkelys sammen med tåkelys (det finnes unntak, men ingen nevneverdige..).

Grunnen til at biler er utstyrt med tåkelys er fordi at når man kjører med nærlys eller fjernlys i tett tåke.. så lyser disse lysa rett inn i tåka.. og du blender deg selv mer enn du lyser opp på veien..

Derfor er lysene plassert så langt ned som de er... for å lyse under tåka.. og ikke blende føreren av bilen.. De er altså beregnet til forhold hvor du ikke bør holde særlig stor fart uansett.. pga kort sikt..

Tåkelys inni hovedlyktene som det er på feks Audi TT, Golf 4, MB 190.. er helt unødvendig etter min mening..

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wtf? kjører du 20mil for en brus?

Jeg og en kamerat har vært i stavanger og kjøpt den dårligste hot-dog`en jeg noen gang har smakt og kjørt hjem igjen. Reiste fra bergen i 1700 tiden på fredagen og var hjemme igjen i 6-7 på morgenen dagen etterpå.

En annen gang snakket jeg og samme kamerat i mobilen i 1430-15 tiden en fredag også lurte vi på hva vi skulle finne på i helgen. Klokken 1610 kom han og hentet meg sånn at vi kunne ta turen til svinesund på Maxi eller hva det heter for å kjøpe en hamburger. Etter burgeren kjøpte vi litt brus og snop og kjørte hjem igjen. Var hjemme i 19-20 tiden om kvelden. Vi var ikke innom systembolaget en gang. Tror ikke vi kjøpte røyk heller.

Vi liker å kjøre bil. Syns en tur til voss, stavanger, sverige er bedre enn å kjøre 20-30 mil rundt i Bergen en kveld/natt. Det blir jæ(&% kjedelig i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider