Gå til innhold

Motor går kun i nødmodus.

Ranger emnet


Eivind Amundsen

Anbefalte innlegg

Driver å hjelper en bekjent med sin fine 97 mod Opel Omega B 2.0-16V (X20XEV)....

 

Fikset toppen etter et regreim ras (vannpumpen skar seg, slik at regreima fløy av), men nå får jeg ikke motoren til å starte.

 

Dvs motoren starter, men stopper igjen med en gang og "motor varsellampen" begynner å lyse, virker nesten som vakum lekasje, men har trippelsjekket det. Hvis jeg kobbler i fra ledningene til tomgangsregulator/ventil (eller hva dere kaller det) så går motoren ugjavnt på ca 1000-1100 rpm. Det virker også som motoren ikke er med på alle sylynderene hele tiden og den pøser på masse bensin, det er også et helt enormt trykk fra eksosen.

 

Kobbler jeg i fra kontakten til luftmasse måleren, så går den også bare da skyter den litt sporadisk i luftfilter boksen.

 

Så fort jeg setter på plass ledningene til luftmassemåler og tomgangsreg, så stopper motoren (etter ca 1 sekund).

 

Har byttet 4 ventiler + styringer og 1 sete etter raset, samt slipt inn ventiler og honet styringer. Sjekket at ventilene holdt tett før jeg monterte toppen. Har også tatt kompresjonstest på sylynderene, varierer mellom 12.3 - 13 bar per sylynder, spruter jeg litt olje i sylynderene kryper det opp mot 13 bar på samtlige sylyndere. Har også kjørt 8 bars lufttrykk i sylynderene og turnet motoren slik at ikke kammene vipper ned ventilene (for de respektive sylynderene), da kommer det ikke noe luft ut av innsug, eller eksosanlegg, men suser litt av utluftingen fra veivhuset. Så tyder på at ventilene holder tett, men det er noe slitasje på stempelringer (?).

 

Jeg fikk bilen med røket kam reim, så er ikke helt 100% sikker på hvordan den skal sitte, men har gått over det 8 ganger nå og kommer frem til samme merkene hele tiden. Ser litt galt ut, men hvis jeg flytter kammene 1 tann frem eller bak, så ser det veldig galt ut :) Blir litt forvirret av at motoren står skjevt i bilen. Burde nesten ha vært merker på oversiden og undersiden av kam hjulene (?).

 

Virker heller ikke som det er mulig å lese ut noen feilkoder på den bilen uten diagnose utstyr (97 mod Omega 2.0-16v), blinker i allefall ikke noe i varsellampen, når jeg shorter pin A og B i diag stikket, uansett hvor mange kontakter jeg napper ut :D

 

Eneste jeg vet helt sikkert jeg har tullet til, var å starte opp motoren med TPS frakobblet, må jeg resette denne feilen før bilen starter opp ?

 

Ser også at EGR og tempsensoren til kjølevesken ser ut til å gå omhverandre, men så kontaktene til EGR var orange og kontakten til temp sensor var blå, så bare satt de på plass uten å tenke noe mere over det. Forresten en utrolig bra plassering av tempsensore under dis pakken (løfte ut motoren eller demontere toppen for å montere/demontere tempsensor :-o - Eller har dere noen andre triks ? :))

 

Noen som har noen forslag til hva som kan være galt, eller hva jeg burde sjekke, er helt tom for ide'er her nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pin A og B? Det er vel på 10-pins kontakt. Du har 16-pins. Da skal du shorte pin 6 mot 4 (eller 5, valgfritt).

 

 

Finner bare en 10 pins kontakt, på høyere innerskjerm jeg.

Den har uansett ikke slått på den debug informasjonen mot varsel lampen i ECU..

 

Fant ut feilen da...

 

 

Idioten hadde glemt å skru fast slangen til bremsekraft forsterkeren, ikke spør meg hvordan jeg klart å overse det :eek: Første som slo meg etter jeg fyrte opp motoren var stooor vacum lekasje, så jeg hadde av alle dysene og byttet o-ringer på de. Hadde også av hele manifolden og sjekker over alle dysene igjen. Festet vacumslangen til bremsekraftforsterkeren på manifolden nå, så nå går motoren som den skal..

 

Hjalp å sette seg ned å tenke litt, har surret med dette i 3 dager nå, skulle bare ønske det var en ordentelg feil :eek:

 

 

Uansett takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det OBDII interface ?

 

Kvasi-OBDII. Kontakten er OBDII, men den er ikke OBDII-compliant. Tidlige omega B er helt håpløse siden de verken gamle ALDL eller nye ting funker (med mindre de er svindyre). Fra -97 kan man bruke "El cheapo tech 2"*, men den funker bare som kodeleser. Ikke.no livedata eller innstillingsmuligheter. Omega ble ikke fullstendig OBDII-compliant før i 2001 eller 2002.

 

*Finnes f.eks. på ebay. Søk på tech2 el.l.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår