Gå til innhold

Spørsmål ang. bremser og kalipper

Ranger emnet


sunh

Anbefalte innlegg

Hei

 

I sommer hadde jeg bilen på verksted for å bytte skiver og klosser foran, en Primera 95-modell. I ettertid har jeg hørt piping fra høyre foran i små perioder, men det har gått over, så jeg tenkte at det ikke var noen fare, og at det var fordi jeg hadde nye klosser og skiver. Før helga derimot hadde jeg kjørt rundt 4 mil da jeg tilfeldigvis stoppa, og kjente at det lukta svidd - bremseskiva på høyre foran var rødglødende. Anslår at bilen har gått 40-50 mil etter verkstedbesøket.

 

Bilen er nå på samme verksted igjen, og det er tydelig en kalipper som hadde slutta å fungere, så denne er bytta.

 

I den forbindelse har jeg bare et par spørsmål: Bør venstre kalipper foran også byttes så fort som mulig, før dette skjer igjen på venstre side? Min fornuft mener også venstre side normalt sett er mer utsatt pga. sølesprut fra møtende trafikk.

 

Og til slutt.. Burde verkstedet sett at denne kalipperen var i såpass dårlig stand, at den ryker kort tid etter klosser og skiver er bytta?

 

 

Håper på svar :)

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger nok ikke skifte calipperen på venstre side selv om den andre var gåen. Jeg vil tro at stempelet i slavesylinderen hadde satt seg fast. dette skjer uavhengig av hverandre så den andre calipperen er nok bra hvis ikke bremsene henger der også.

Om verkstedet burde a merket dette er ikke lett å svare på. Som du beskriver det så var det bare litt piping i begynnelsen, altså ikke mye som hang på. da er det ikke lett for verkstedet å oppdage det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet skulle oppdaget det jo!

Når bremser henger foran er det tre ting:

 

1. Glideboltene går ikke/fastrusta

2. Calipperstempel er fastrusta

3. Klossene er rusta fast til calipperbrakketten

 

For å bytte klosser, må man presse stempelet tilbake for å få på calipperen igjen. Går det veeeldig treigt eller man må ta i sinnsykt mye, så tyder dette på tregheter, og skal da smøres opp og evt. anmerkes ! Og er det tungt og få klossen av/på så slipes den ned der den ligger ann så det passer og glir.

 

Piping i klossene kan forbedres på 3 måter:

 

1. Er det ikke slisset spor horisontalt midt på eller en på hver side på belegget kan dette gjøres for å forhindre piping.

 

2. Er belegget helt rett, dvs uten vinkling på yttersidene, kan man slipe vinkling på sidene av belegget så stein og lort ikke henger seg på klossen!

 

3. Smøre kobberpasta der klossen legger ann mot brakketten til calipperen(stål mot stål) og der stempeletts anslag mot klossen blir og kloa på andre siden..

 

!!!GLIDERE OG STEMPEL SKAL ALLTID SMØRES VED ENHVER BREMSESERVICE OM DET ER ANTYDNING TIL TREGHETER!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår