Gå til innhold

forsterker..

Ranger emnet

royegil

Anbefalte innlegg

Hva skal man gjøre hviss man skal ha flere forsterkere i en bil m¨å man legge opp ekstra strøm å jord til dem? noen som ville vær så vennlig å forklare de der litt?

Du måtte enten legge opp strøm og jord til hver enkelte forsterker,

eller legge opp en større dimensjonert kabel med strøm til bagasjen og dele strømmen der.

Det letteste hvis man ikke har lagt opp noe tidligere er å legge opp en stor strømkabel (som er kraftig nok til å dra alle forsterkere) for så å dele den i basgasjen, slik at det blir minst mulig kabler.

Jord er grei og legge opp en per forsterker.

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjør signalkabel fra spilleren til bagasjerommet og eventuelt splitt signalet. er ikke helt optimalt men.. eventuelt så har jo enkelte forsterkere kontakter for signal inn og ut..da kjører du bare kabel fra spilleren til forsterker 1 og signalkabel fra fortsteker 1 til forsterker 2 åsså fra forsterker 2 til forsterker 3.. :) håper du skjønner.. mn eller så må du npk splitte signalet eller eventuelt koble på høy/lav nivå adapter på høyttalerutgangene... regner med at de forst. du skal bruke skal brukes til fram bak og sub? da funker det fint å bruke høyttalerutgangene med høy/lav nivå adapter.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal man unngå høyttalere baki fordi man har sub? da blir jo lyden veldig spesiell for de som sitter i baksetet. og i tillegg må man ha et veldig kraftig frontsett. Min erfaring er at jo fler høyttalere jo bedre. I min bil har jeg 2 6x9" i hattehylla, et sett med 6,5" i bakdøreneog frmdørene , et sett med 5 1/4" i framdørene og bakdørene, og diskanter i hvert hjørne av taket. Får fin llydflyt i hele bilen og trenger ikke overspille noenting.¨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal man unngå høyttalere baki fordi man har sub? da blir jo lyden veldig spesiell for de som sitter i baksetet. og i tillegg må man ha et veldig kraftig frontsett. Min erfaring er at jo fler høyttalere jo bedre. I min bil har jeg 2 6x9" i hattehylla, et sett med 6,5" i bakdøreneog frmdørene , et sett med 5 1/4" i framdørene og bakdørene, og diskanter i hvert hjørne av taket. Får fin llydflyt i hele bilen og trenger ikke overspille noenting.¨

Det viser jo bare hvor dårlig hørsel du har ;)

Det som teller er jo at du er fornøyd, ikke hva jeg mener... Men den dagen du setter deg inn i en bil, med skikkelig anlegg, riktig montert osv osv, og som kun har høyttalere foran (foruten sub) så skjønner du hva jeg mener...

Lyd i bil med høyttalere bak og foran, blir ofte anstrengt og lite pent å høre på... Jeg tipper du helst vil ha lyden forfra, skrått fra siden på stereoen din hjemme??? Det samme gjelder i bil ;)

Så, skal du ha BRA lyd, og klar fin lyd, så kjøp et skikkelig frontsett, og bruk god tid på riktig montering... og drit i fulltone høyttalere baki ;)

Det er nemlig ikke slik at masse lyd, er bra lyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at masse lyd ikke er bra lyd, men jeg er nok ikke helt enig med deg allikevel :) I min bil har jeg ikke en eneste fulltonehøyttaler. har bassen i bagasjerommet, lav mellomtone i bakdørene mellomtone-diskaknt i frontdørene o hornene i hvert hjørne jeg synes dette gir en helt spesiell lydopplevelse i min bil iallefall. og jeg snakker selvfølgelig ikke om made-in-hongkong fra svenskegrensa og mest mulig dunk-dunk. skikkelig utstyr. Jeg har sitti i maaange biler og bygget maaange anlegg. både bra og dårlige. men jeg synes lydbildet blir feil med lavfrekvent i den ene enden og høyfrekvent i den andre. men er jo smak og behag som du sier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at masse lyd ikke er bra lyd, men jeg er nok ikke helt enig med deg allikevel :) I min bil har jeg ikke en eneste fulltonehøyttaler. har bassen i bagasjerommet, lav mellomtone i bakdørene mellomtone-diskaknt i frontdørene o hornene i hvert hjørne jeg synes dette gir en helt spesiell lydopplevelse i min bil iallefall. og jeg snakker selvfølgelig ikke om made-in-hongkong fra svenskegrensa og mest mulig dunk-dunk. skikkelig utstyr. Jeg har sitti i maaange biler og bygget maaange anlegg. både bra og dårlige. men jeg synes lydbildet blir feil med lavfrekvent i den ene enden og høyfrekvent i den andre. men er jo smak og behag som du sier. :)

Da blir det noe helt annet ja... Og når jeg sier fulltone bak, så mener jeg ikke nødvendigvis at det er bass, mellomtone, og diskant i samme høyttaler. Har du fylt på med mellomtone baki, og dempet dem, så er jo det helt greit...

Hvis man KUN har frontsett foran, og sub baki, og monterer og justerer dette "riktig", så skal man ikke høre at bassen kommer bakfra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider