Gå til innhold

Katta i sekken selv etter NAF driftstest

Ranger emnet


Akira

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skriver dette på vegne av en kompis. En kompis av meg kjøpte i starten av 2008 en bil, før kjøpet ble gjennomført så var denne inne til en NAF Driftstest, der sa de bilen var tipptopp. Nå et halvt år etterpå så tok han bilen med inn på merkeversted og fikk bilen sjekket da den skal inn til EU godkjenning tidlig neste år. Der ba de om ca. 50000 til deler og arbeid på bilen. Er det noe som kan gjøres? Selv har han gitt opp saken, men jeg mener det må være noe alvorlig feil når bilen blir klasifisert som tipptopp i NAF Driftstesten men litt over et halvt år etterpå må ha bortimot det bilen kostet i reperasjoner. Takker meget for alle svar, og kompisen min blir sikkert enda mer takknemlig hvis dette kommer frem til en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske kjip sak her selvom man skulle tru dette var den sikre siden å gå på.

 

Eneste jeg kommer på i farta er følgende:

 

Sjekk hva NAF har konkludert med i tilstands-rapporten sin i forhold til den "alvorlige feilen" som ble oppdaget.

 

Gå videre derifra ved å konkludere om NAF overså dette, eller virkelig feilet på dette punktet.

 

Jeg vet desverre ikke her og nå hva NAF garanterer, eller hvilken tilstandsrapport/test dere gjorde.

 

Husker med min egen bil at jeg kunne ta "overflate" test som var billigere enn en grundig test.

 

Kom gjerne med mer info.

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier NAF selv om testen:

 

"NAF-tester utføres på nøytralt grunnlag og hjelper deg med å vurdere bilens tilstand og hva som bør repareres.

 

Driftstesten fokuserer på bilens tilstand, spesielt med tanke på sikkerhet og fremtidig vedlikehold. Du får:

 

Grundig kontroll av motor, drivverk, og understell.

Tilstandrapport som dokumentasjon av testresultatene.

Testeren går gjennom rapporten med deg når du henter bilen. "

 

"fremtidig vedlikehold" vil jo si denne dekker litt av det som er problemet da!

 

Så hvis det 6 mnd etter skulle komme opp at man nesten må betale like mye som bilens verdi i rep. er det noe som skurrer. Men hvor sterkt du står er en helt annen sak. Bilen har jo blitt brukt i 6 mnd og hvordan man skal bevise dette her er vanskelig. Tror jeg ville fått et annet verksted til å vurdere bilen. Gjerne vist dem tilstandsrapporten fra NAF og fått dem til å komme med en uttalelse.

 

Hvilken bil gjelder det og hvor langt har den kjørt?

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar. Det er en Honda Civic (hatchback?) fra midt 90-tallet.. en med sånn rund rumpe :D

 

Som sagt så har kompisen min gitt opp, men jeg føler det er noe veldig feil når han får en god tilbakemelding fra Naf testen, men blir sittende med en regning tilsvarende bilprisen et halvt år etter. Han kjører ikke som et svin, han kjører greit og kun frem og tilbake fra jobb. Han drar den godt på sletter nå og da, men ikke hver gang han får sjangs. Jeg har ikke fått vite hva testen omfattet og heller ikke hvilke deler som må byttes, men har spurt etter begge listene. Igjen, takker meget for alle svar!

God helg!

 

Skal også legge til km. stand og kan også legge til at den er godt senket som er dokumentert i papirene slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye kan jo skje i løpet av ett halvt år!han stiller nok svakt....

 

Absolutt :) men jeg prøver fordet om. Greit om han hadde kjørt graps, men dette er en som har brukt bilen forsvarlig vil jeg si. Og det sjokkerte meg at han som trodde han hadde gjort et godt kjøp av en harry rånebil for et halvt år siden sitter idag igjen med en mulig regning på det bilen kostet når NAF testen sa den var i tipp topp stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs om verkstedet mener at dette er deler som er kritiske og må byttes eller bare deler som om en gitt tid skal byttes. Ville stolt mer på NAF enn et verksted, siden NAF ikke har noen interesser av å lure deg (i motsetning til f.eks et Honda verksted).

Ikke stol blindt på at det er så mye å gjøre, kjør den heller til et nytt verksted (uten å si hva de andre har påpekt av feil) så tenker jeg pipen får en annen lyd med tanke på rep kostnader. De største svindlerne her til lands er autoristerte merkeforhandlere, tro meg, opplevd dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår