Gå til innhold

Lage grenrør - to do and not to do

Ranger emnet


MoFoCo

Anbefalte innlegg

Du kan jo se på hvilke muligheter det orginale grenrøret gir. Kanskje du kan sveise på en flens til turbinen. En enkel løsning, spesielt hvis du kan bruke en turbo med intern wastegate.

 

Skal du lage fra scratch, trenger du gjerne 8-9mm stålplate som du skjærer ut profil av som plasser blokken. Det er ikke gjort i en håndvending med konvensjonelt håndverktøy. Går som en lek med vannskjæreutstyr, men skal du bruke stikksag så blir det nok tøft. Bruk isåfall godt med olje og masse tid når du holder på. Stikksagbladet blir lett ødelagt uten smøreolje. Etterpå kan du jo gå over med vinkelsliper og noen gode filer. Man kommer langt med en god fil og et øye for presisjon :)

 

Hvilken metode skal du bruke til å sveise med? Det beste er TIG, men pinne funker det også..

 

Et problem når man sveiser er at plater og rør slår seg pga varmen. Har sett proffe turbomanifold byggere sette alt opp i en jig, skru fast, for så sveise, kjøle ned, sveise osv.

 

Du kan også bruke varmebehandling etterpå for å få ut spenningen i manifolden, slik at den ikke ser ut som en banan etter du er ferdig med å sveise..

 

Sveise støpejern er ikke så lett.. er spesielle pinner og tråd til dette. Forvarming med propan kan hjelpe.

 

Du blir nok å bruke endel tid på dette. Alt er avh. hvor mye du gidder å legge ned i dette og hvor flink du er til å mekke. Det er også mye som påvirker hvor god en turbomanifold er.. ligger masse teori bak. Hvis f.eks ekstern wastegate står på utløpet til kun en sylinger, kan du få problemer med høye temperaturer og motorhavari. Bør stå i plenum.

 

En ide kan være å sjekke om du finner noe tilsvarende til salgs som du kan bruke. Kan spare deg for tid og penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en mulighet ang flens kan jo være og bruke litt extra tykt stål..

lager deg en mal i papp/papir, drar til ett verksted/skole, og får dem til og skjære den ut i en skjærebrenner benk,( såfremst du ikke har vannkutting i nærheten da)

og plansliper tetteflaten på flensen i en fresebenk etterpå, i og med at den nok slår seg litt når den blir skjært ut... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på sveisingen av greenrøret, hvis du velger Tig- sveising, ville eg ha sørget for å bruke dekk gass både utenpå røret og inni. Problemet med de fleste kina grennrørene har vell vært mangel på dette. Huske ikke akkurat grunnen til dette, men har vell muligens litt med oksidering og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkgass inne i rør er for å forhindre at det skjer en kjemisk reaksjon med metallet og gassen, slik at oksidering oppstår.

 

F.eks er det viktig med dekkgass inne i rør som brukes til aircondition. Hvis det ikke brukes dekkgass, vil røret oksidere innvending hvor det er varmt og oksidflak vil løsne og muligens sette seg fast i aircondition ventilen, det er en ventil med et ganske lite hull. Vann eller små oksidflak kan tette hele systemet.

 

Når det gjelder turbomanifold ser jeg ikke helt for meg grunnen til dekkgass. Er ikke snakk om en viktig gjenstand til en rakettmotor for å si det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten dekkgass inni blir sveisefugen like porøs inni som Stratos... og halve styrken går ned i dass. Ofte en grunn til brudd i enkelte rør fra våre små gule venner...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvgjort er velgjort, er det ikke det folk sier? Dette grenrøret er visstnok til ett eller annet vag produkt.

 

Dette er NASA spec.

Jeg aner en tanke baktrykk med eksos inn begge veier i turboen...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se på hvilke muligheter det orginale grenrøret gir. Kanskje du kan sveise på en flens til turbinen. En enkel løsning, spesielt hvis du kan bruke en turbo med intern wastegate.

 

Skal du lage fra scratch, trenger du gjerne 8-9mm stålplate som du skjærer ut profil av som plasser blokken. Det er ikke gjort i en håndvending med konvensjonelt håndverktøy. Går som en lek med vannskjæreutstyr, men skal du bruke stikksag så blir det nok tøft. Bruk isåfall godt med olje og masse tid når du holder på. Stikksagbladet blir lett ødelagt uten smøreolje. Etterpå kan du jo gå over med vinkelsliper og noen gode filer. Man kommer langt med en god fil og et øye for presisjon :)

 

Hvilken metode skal du bruke til å sveise med? Det beste er TIG, men pinne funker det også..

 

Et problem når man sveiser er at plater og rør slår seg pga varmen. Har sett proffe turbomanifold byggere sette alt opp i en jig, skru fast, for så sveise, kjøle ned, sveise osv.

 

Du kan også bruke varmebehandling etterpå for å få ut spenningen i manifolden, slik at den ikke ser ut som en banan etter du er ferdig med å sveise..

 

Sveise støpejern er ikke så lett.. er spesielle pinner og tråd til dette. Forvarming med propan kan hjelpe.

 

Du blir nok å bruke endel tid på dette. Alt er avh. hvor mye du gidder å legge ned i dette og hvor flink du er til å mekke. Det er også mye som påvirker hvor god en turbomanifold er.. ligger masse teori bak. Hvis f.eks ekstern wastegate står på utløpet til kun en sylinger, kan du få problemer med høye temperaturer og motorhavari. Bør stå i plenum.

 

En ide kan være å sjekke om du finner noe tilsvarende til salgs som du kan bruke. Kan spare deg for tid og penger.

 

Original manifold utgår med høye kneløft. Er vel neppe noe særlig å sveise på heller.

Må nok fabrikere flensene selv, hvilket nok er den kjedeligste jobben her. Finnes lite eller ingenting ferdigstæsj til disse motorene så vidt jeg vet.

Blir punktet sammen med MIG og sannsynligvis sveist med TIG.

Det må lages 3 separate flenser da innsug og eksos er på samme siden av motoren, så det må nok jigges under sveising ja...men det får man vel til på et eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår