MoFoCo Skrevet November 7, 2008 Rapporter Share Skrevet November 7, 2008 Skal svi sammen et turbogrenrør til en 5 sylindra diesel..... Er det noe spesielt jeg bør passe på, og gjøre eller ikke gjøre? Har aldri mekka grenrør før, så noen tips, evt. en generell "oppskrift" hadde vært knall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet November 8, 2008 Rapporter Share Skrevet November 8, 2008 Du kan jo se på hvilke muligheter det orginale grenrøret gir. Kanskje du kan sveise på en flens til turbinen. En enkel løsning, spesielt hvis du kan bruke en turbo med intern wastegate. Skal du lage fra scratch, trenger du gjerne 8-9mm stålplate som du skjærer ut profil av som plasser blokken. Det er ikke gjort i en håndvending med konvensjonelt håndverktøy. Går som en lek med vannskjæreutstyr, men skal du bruke stikksag så blir det nok tøft. Bruk isåfall godt med olje og masse tid når du holder på. Stikksagbladet blir lett ødelagt uten smøreolje. Etterpå kan du jo gå over med vinkelsliper og noen gode filer. Man kommer langt med en god fil og et øye for presisjon :) Hvilken metode skal du bruke til å sveise med? Det beste er TIG, men pinne funker det også.. Et problem når man sveiser er at plater og rør slår seg pga varmen. Har sett proffe turbomanifold byggere sette alt opp i en jig, skru fast, for så sveise, kjøle ned, sveise osv. Du kan også bruke varmebehandling etterpå for å få ut spenningen i manifolden, slik at den ikke ser ut som en banan etter du er ferdig med å sveise.. Sveise støpejern er ikke så lett.. er spesielle pinner og tråd til dette. Forvarming med propan kan hjelpe. Du blir nok å bruke endel tid på dette. Alt er avh. hvor mye du gidder å legge ned i dette og hvor flink du er til å mekke. Det er også mye som påvirker hvor god en turbomanifold er.. ligger masse teori bak. Hvis f.eks ekstern wastegate står på utløpet til kun en sylinger, kan du få problemer med høye temperaturer og motorhavari. Bør stå i plenum. En ide kan være å sjekke om du finner noe tilsvarende til salgs som du kan bruke. Kan spare deg for tid og penger. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
the_dragon_no1 Skrevet November 8, 2008 Rapporter Share Skrevet November 8, 2008 en mulighet ang flens kan jo være og bruke litt extra tykt stål.. lager deg en mal i papp/papir, drar til ett verksted/skole, og får dem til og skjære den ut i en skjærebrenner benk,( såfremst du ikke har vannkutting i nærheten da) og plansliper tetteflaten på flensen i en fresebenk etterpå, i og med at den nok slår seg litt når den blir skjært ut... :) Siter "The Green Beast" ~ prosjekt tråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OleGu Skrevet November 8, 2008 Rapporter Share Skrevet November 8, 2008 Med tanke på sveisingen av greenrøret, hvis du velger Tig- sveising, ville eg ha sørget for å bruke dekk gass både utenpå røret og inni. Problemet med de fleste kina grennrørene har vell vært mangel på dette. Huske ikke akkurat grunnen til dette, men har vell muligens litt med oksidering og slikt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet November 8, 2008 Rapporter Share Skrevet November 8, 2008 Dekkgass inne i rør er for å forhindre at det skjer en kjemisk reaksjon med metallet og gassen, slik at oksidering oppstår. F.eks er det viktig med dekkgass inne i rør som brukes til aircondition. Hvis det ikke brukes dekkgass, vil røret oksidere innvending hvor det er varmt og oksidflak vil løsne og muligens sette seg fast i aircondition ventilen, det er en ventil med et ganske lite hull. Vann eller små oksidflak kan tette hele systemet. Når det gjelder turbomanifold ser jeg ikke helt for meg grunnen til dekkgass. Er ikke snakk om en viktig gjenstand til en rakettmotor for å si det slik :) Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 9, 2008 Rapporter Share Skrevet November 9, 2008 Uten dekkgass inni blir sveisefugen like porøs inni som Stratos... og halve styrken går ned i dass. Ofte en grunn til brudd i enkelte rør fra våre små gule venner... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattis Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Selvgjort er velgjort, er det ikke det folk sier? Dette grenrøret er visstnok til ett eller annet vag produkt. Dette er NASA spec. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gulars85 Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 det er vel heller ikke å bruke hvilken som helst turbo på en dieselbil heller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Selvgjort er velgjort, er det ikke det folk sier? Dette grenrøret er visstnok til ett eller annet vag produkt. Dette er NASA spec. Jeg aner en tanke baktrykk med eksos inn begge veier i turboen... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
the_dragon_no1 Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 woww.. det var ett fint grenrør ja xD huff Siter "The Green Beast" ~ prosjekt tråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MoFoCo Skrevet November 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Haha, det var fantastisk. Tar han bestillinger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MoFoCo Skrevet November 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Du kan jo se på hvilke muligheter det orginale grenrøret gir. Kanskje du kan sveise på en flens til turbinen. En enkel løsning, spesielt hvis du kan bruke en turbo med intern wastegate. Skal du lage fra scratch, trenger du gjerne 8-9mm stålplate som du skjærer ut profil av som plasser blokken. Det er ikke gjort i en håndvending med konvensjonelt håndverktøy. Går som en lek med vannskjæreutstyr, men skal du bruke stikksag så blir det nok tøft. Bruk isåfall godt med olje og masse tid når du holder på. Stikksagbladet blir lett ødelagt uten smøreolje. Etterpå kan du jo gå over med vinkelsliper og noen gode filer. Man kommer langt med en god fil og et øye for presisjon :) Hvilken metode skal du bruke til å sveise med? Det beste er TIG, men pinne funker det også.. Et problem når man sveiser er at plater og rør slår seg pga varmen. Har sett proffe turbomanifold byggere sette alt opp i en jig, skru fast, for så sveise, kjøle ned, sveise osv. Du kan også bruke varmebehandling etterpå for å få ut spenningen i manifolden, slik at den ikke ser ut som en banan etter du er ferdig med å sveise.. Sveise støpejern er ikke så lett.. er spesielle pinner og tråd til dette. Forvarming med propan kan hjelpe. Du blir nok å bruke endel tid på dette. Alt er avh. hvor mye du gidder å legge ned i dette og hvor flink du er til å mekke. Det er også mye som påvirker hvor god en turbomanifold er.. ligger masse teori bak. Hvis f.eks ekstern wastegate står på utløpet til kun en sylinger, kan du få problemer med høye temperaturer og motorhavari. Bør stå i plenum. En ide kan være å sjekke om du finner noe tilsvarende til salgs som du kan bruke. Kan spare deg for tid og penger. Original manifold utgår med høye kneløft. Er vel neppe noe særlig å sveise på heller. Må nok fabrikere flensene selv, hvilket nok er den kjedeligste jobben her. Finnes lite eller ingenting ferdigstæsj til disse motorene så vidt jeg vet. Blir punktet sammen med MIG og sannsynligvis sveist med TIG. Det må lages 3 separate flenser da innsug og eksos er på samme siden av motoren, så det må nok jigges under sveising ja...men det får man vel til på et eller annet vis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Hva slags dieselfemmer,forresten? Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MoFoCo Skrevet November 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Hva slags dieselfemmer,forresten? Mercedes. OM617. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 13, 2008 Rapporter Share Skrevet November 13, 2008 Mercedes. OM617. Er ikke den en 300 TDT allerede da? Eller tenkte du å lade vettet av den? Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.