mordi87 Skrevet November 8, 2008 Rapporter Share Skrevet November 8, 2008 "Vil du trut sleikja meg rundt etarhålet?"ekleste måten å si " ska vi kline" på. hva er det med ordet "fette"? "Det va jo fette bra!" kommer av ordet fitte;) Siter [-1986 VW Jetta 1.6 -] [-2003 Audi A4 1.8T stv-] [-1996 VW Golf 2.0 GTI -] SOLGT [-1998 Audi A4 1.8T -] SOLGT [-1989 VW Golf 1,8GL -] spiker [-1985 VW Golf 1,6CL -] spiker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Villstyring Skrevet November 8, 2008 Rapporter Share Skrevet November 8, 2008 "Vil du trut sleikja meg rundt etarhålet?"ekleste måten å si " ska vi kline" på. hva er det med ordet "fette"? "Det va jo fette bra!" eller ''er du fette idiot?'' Trøndere sier ofte ''fette'' istednfor jævlig, jævla osv Siter ~Wild Racing~ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mordi87 Skrevet November 8, 2008 Rapporter Share Skrevet November 8, 2008 Fettlørvæ E du fette sprængt Skallfettapæ fettsjit! fette genialt Kan brukes til alt;) Siter [-1986 VW Jetta 1.6 -] [-2003 Audi A4 1.8T stv-] [-1996 VW Golf 2.0 GTI -] SOLGT [-1998 Audi A4 1.8T -] SOLGT [-1989 VW Golf 1,8GL -] spiker [-1985 VW Golf 1,6CL -] spiker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leirviken Skrevet November 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2008 Gamlingan - eldre foreldre Morsan, farsan, brorsan - mamma, pappa og bror Kjærring - jente Kem – hvem Kor – hvor Lamme eller Nemme - sammen med På fetthåre - med liten margin Fette Sprængt i haue - en ulur person Peislæst / Hæstkuk – tulling / dust Gidd itj - orker ikke Sotrør - invandrere Jåsspeis - tullebukk Rullator mafia - pensjonister i byen Klinkanes klart - helt klart Kakkel-høns - damer som prater MYE Ørt’n - mange Ei tøtta – ei jente Ståkk dom - heller ikke spesielt lur person Satan óg – huff Dæven han steike – dobbelt huff Dæven han røkksalte i d svartsvidde hælvette – fytti katta De ordene kjenner jeg til godt :) Siter Volvo 240 GL BMW 320 E21 Volkswagen Jetta GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Villstyring Skrevet November 8, 2008 Rapporter Share Skrevet November 8, 2008 FettlørvæE du fette sprængt Skallfettapæ fettsjit! fette genialt Kan brukes til alt;) Ser du, vi kjærringer er faktisk allsidige;) Siter ~Wild Racing~ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mordi87 Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 Ne-snya - en person som ikke er oppdatert Ståkk dom - heller ikke spesielt lur person Ska æ je dæ en åver øuan - skal jeg slå deg ned? Ska æ LUGG hjernerystels på dæ - en trussel Eg ga han en mett i fleisen - jeg slo han ned Ska æ påfør dæ whiplash i lillehjern - også en trussel Har du skorre av topplokke å rørt nedi m fingern - person som oppfattes som dum Satan óg - huff Dæven han steiki - dobbelt huff Dæven han røkksalte i d svartsvidde hælvette - fytti katta Ta tellfart å håpp t hælvette - dra dit pepper'n gror Sett no hær som ett lass me møkker- slapper av, sliten Ska eg trynsleike deg kring etarholle - vil du ha et kyss? Du aname ikkje betten - du får ikke smake en bit Gamlingan - eldre foreldre Morsan, farsan, brorsan - mamma, pappa og bror Strik / gluint - gutt Yven - kry, ivrig, oppglødd Førspællt - overrasket Gangspærra - smerte/stivhet i legg - lårmusklaturen Vekja / pi /førtja - jente Koffør - hvorfor Katti - når tid Kæm - hvem Kor - hvor Ka - hva Kelessen - hvilken Shønne - skjønner Schnakkes - farvel, ha det Schmukka / Schnuppa - ei snelle I lamme - sammen med Lægg inn åran - gi opp Parkere tøfflan - også å gi opp Pittelitn - bitteliten På fetthåre - med liten margin På et kløvd fetthår - med svært liten margin Fettnøye - ikke særlig viktig Sprængt i haue - en ulur person Peislæst / Hæstpeis - tulling / dust Gomslorsk - lite flatterende (manns)person Gårrhysa - også lite flatterende person (dame) Gidde ikkje - orker ikke Eg e i bedaring - jeg tviler på Hulter i bulter - mye rot Dalke med - klemme på Fettmit - menn som bare er ute etter sex Ka du kuka me? - hva driver du med? Sæme - bruke lang tid Auvert - vanskelig Bonjævel - folk som sier "ikkje" (negativt) Bontjuv - en som har flyttet hit Bønner - folk utenfra Grønnskoilling - lite erfaren person Sveittpeis - mannsperson som går i arbeidsklær 24/7 Jåsspeis - tullebukk Jån - Dum og korttenkt dame Jåsse - prate tull Jårre / vase mannskit - være usystematisk Kela - slåsskamp kokkelure - slappe av Komme til halds - få nytte av Lessen - være redd Mehe - lite klok person Nevle - handsame - ta på/fingre med Peive - vifte med armene eller en stokk Ka du allovere med - Hva er det du bråker for Alo - bråk Tykjepelk - Umulig person (skjellsord) Starve /gå åt - dø Oppsop - løgn, eller dårlig forberedt historie Pjolske - prøve å gjøre seg forstått på et annet språk Kaup - liten bolle Holloi - bråk Hjerteholloi - hjerteinfarkt Hålka - is på bakken/veien Glarhålka - veldig glatt is Gaura - bukse Pellar - tabelett, pille Golvtua - gulvklut Kopptua - Oppvaskklut Kopphandduk - glasshandkle Læmster - vondt i kroppsdeler( el. kryssning mellom Hamster og Lemen) Kjærringvævvel - hjelpemiddel hvis noen slåss Pessebedånelse - en litt dum person uten tiltak Ei sloga - en prostituert Rævsleikar - en som vil innynde seg hos noen Vriom-peis - vanskelig person Ei tægning - spesiell person Saumfare - lete grundig Rullator mafia - pensjonister i byen Klinkanes klart - helt klart Kakkel-høns - damer som prater MYE Kjæft-øusa - damer som kjefter mye Ørt'n - mange Ørtåførti - svært mange Bais'n /dritings /kanon - full Grøfte kanyle - veldig full Snyblind - ekstremt full Sjarkhora - kvinne med tvilsom merittliste Ei tøtta - ei jente Kjærring-lørva - dama di Gubbjæveln - mannen din Ikkje så pesstrængt - ikke så viktig Den reima - veldig pen jente Mainnebein - attraktivt hankjønn Han/ho va djævelskt grei - brukbar, men ikke særlig pen gutt/jente Like intelligænt som ei bøtta møkker - ikke særlig lur person Tarzanloft - treningssenter Fåkk & råkk - dårlig vintervær inklusiv snø Avbærra - ingen sne/is (på vei) Siter [-1986 VW Jetta 1.6 -] [-2003 Audi A4 1.8T stv-] [-1996 VW Golf 2.0 GTI -] SOLGT [-1998 Audi A4 1.8T -] SOLGT [-1989 VW Golf 1,8GL -] spiker [-1985 VW Golf 1,6CL -] spiker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ESPL < 3 Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 Skikkeleg bømål kan vere litt vrient ferr nokon te tier :) Aller = aldri Angvern = lei seg, trist Ansless = anderledes Armodsbeite = slapphetsperiode Bedageleg = avslappa Bemle (f.eks. å bemle mjølk) = drikke mye melk Breske (å breske seg) = yppe, vise seg fram Bære = bedre Bågan = buen Bånjøle = barnepike Dekkan(s) = dere(s) Dom = de / dem Doms(es) = deres Dugurd (les med tjukk L på slutten) = lunsj Elle = alle Elt = alt Ensless = i ens ærend Esle (å esle seg te noko) = å gjøre seg klar for noe en virkelig har lyst til Fauk (verb) = føk Fell (verb) = faller Fesle (å fesle seg) = bandasjere seg etter et sår / brudd Fjoset = fjøset Fubellføre = sladdeføre, glatt veibane Fær = får / for Færstenn = fortår Gjedde (verb) = ga Glåpe (el. glåme) = glane, stirre Gomle (verb) = spise mye av noe Gredde (verb) = greide Grisegardsnikkar = en ubrukelig snekker Gruggen = litt dårlig, småsjuk Gruleg = grusomt / veldig Gullbåste = løvetann Gvemut = vimsete, urolig Gvessmyss = spissmus Hannoms = hans Hell = eller Hennars = hennes Husjerå (husgeråd) = kjøkkenutstyr Hærssen = halsen Hættekje = et halvferdig tilbygg Håkken = hvem Hårr(e) = hvor Håssla = hva slags Hått = hva Ikønn = ekorn Jau'ra = jo da Jelk = vallak (kastrert hingst) Jongje = kniv Jønn = jern Jønne = gjerne Jåså = hare (dyr) Kellt = kaldt Kelle (å kelle) = å kalle Kjasan = kjaken Kjassen = ekkel Kjøn = stolt, kry, å ha tro på seg selv og framtida Konne (å konne) = å kunne Kronglut = kronglete Kråsleg = verre enn ekkelt Kønn = korn Kånn = oss Kåns(es) = vår Lommeplegg = lommetørkle Lugun = låven Maule = spise mye av noe Nokka el. nokken = noen Nuv = flau, rar Påsa (evt. påså) = pose Serdafus = besøk, visitt Sjyku = et veldig stygt bygg Skinnflugu = flaggermus Sledde = stor bil / amerikaner (Dollarglis) Sliji (verb) = slått Snål = søt, koselig Somtir = noen ganger Stam = dum, teit Stell = stall Stenn = står Stukas = hjembrendt-dram Støtt = bestandig, alltid Te = til Tuppetallærken = frityrstekt kylling med tilbehør Tveng = hyssing Uffsen = litt dårlig, småsjuk Ulkoleg = avsides, lite trivelig sted Vende (ei vende) = en gang Væltefreds = veltilfreds Vølja (å vølja seg) = å skjerpe seg Vøndøy = vindu Ørvint = kjedelig Øsje = eske Åkla = ankelen Uttrykk Det kjem så mange brone gvefs inn i stugo = det kommer så mange brune veps inn i stuen Det myssnær a dom i år = det er veldig mange av dem i år Draghæl = en som det går heller smått med Eg blei tikjin på fersk jønning, men nå e eg vasskjefta = jeg ble tatt på fersk gjerning, men nå er jeg ikke tørst lenger Eg eslar meg heim = jeg har tenkt meg hjem Gjekk rett på nåsågrevet fysste venda = gikk rett på nesen først gangen Gjysleg otorringa = veldig utringet (om f.eks. en bluse) Han slær seg støtt på bringa = han slår seg alltid på brystet (kryer seg) Ho pratar i halvkvedde visur = hun snakker i ufullstendige setninger Hondråølløv tuppir = hundre og elleve høner Håkken, hått, hårre = hvem, hva, hvor Jølp, ein jåså i bringbærhølta = hjelp, en hare i bringebærbuskene Kjik ein heil deil påstårr sissi, serru = regle som uttrykker at dette er tvilsomt Let att dynna = lukk igjen døra Let att vøndøyet = lukk igjen vinduet Lukt avat = rett nedi Me må nøyte kånn = vi må skynde oss På sikkasen = på tampen, helt på slutten Selt og pepar = salt og pepper Så re gåss = så du merker det/ så det holder Ligge på breisia på fubellføre = sladde og skli med bil på glatt snøføre Tri vendur te Lonne = tre ganger til Lunde Dom lyg stein utta sta'e = de lyver fryktelig mye (så mye at steinene flytter seg fra marken) Å hælaka = å gi seg, fire, skifte mening Kraftuttrykk Byting = fra gammelt av en unge som ingen ville ha pga fysiske og psykiske handicap E'ru heilt stamm hell? = er du helt dum eller? Fjott = dust, gjerne liten av vekst Gapatryne = idiot som prater mye Jølpes! = hjelpe meg! (utrop) Sjå te å pitle deg heimatt, din tok! = reis hjem nå, din tulling! Ska me sless? = skal vi sloss? Håtte honen vae re? = hva i helvete var det? Berull = tulling Stutebuve = tulling Måsåbjønn = ein rar skapning! Homlepung = ein enda rarare skapning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoccy Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 "Nei nå ær klokka snart ølløv så nå får vi kvælle så vi rækk duggurn i mårå" Nei nå er klokken snart elleve så da må vi legge oss så vi rekker frokost i morgen. Siter - 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Incognito Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 eller ''er du fette idiot?''Trøndere sier ofte ''fette'' istednfor jævlig, jævla osv Det er vel egentlig nordlendinger som sier "fette" mest? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mordi87 Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 Det er vel egentlig nordlendinger som sier "fette" mest? Helt korekt;) Siter [-1986 VW Jetta 1.6 -] [-2003 Audi A4 1.8T stv-] [-1996 VW Golf 2.0 GTI -] SOLGT [-1998 Audi A4 1.8T -] SOLGT [-1989 VW Golf 1,8GL -] spiker [-1985 VW Golf 1,6CL -] spiker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bakhjulboogie Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 Snåfla i tråskådel - snuble i dørterskelen Vadlasletta, evnt. smaladrepa - sludd Ramla i ålveltå - falle forkjært, kommer seg ikke opp igjen ...et par fra Karmøy! (Rogaland) Siter I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leirviken Skrevet November 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 Det er vel egentlig nordlendinger som sier "fette" mest? Brukes i trøndelag også :) Siter Volvo 240 GL BMW 320 E21 Volkswagen Jetta GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
furiaman Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 Æ e trønder æ:D læss - liksom Poinnji - under (f. eks under bordet) Sopinj - sulten Kakskiv - brødskive Koinjt - fitte/ vagina Storfræs - dritbra/kjempebra Sålles - sånn/sådan Siter 2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aerdftyhui Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 "He brokja å tvåga tonnja?" Har buksa og vaskekluten tørka? Beste ekesmpel på dialekt her fra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
texas_ranger Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 æ - jeg æ - er a - av edår - spiser som i feks den kjente setninga "æ æ a å edår" (jeg er borte/av å spiser) javell - mye brukt som Hei Hei - mye brukt som hadet i liemåde - i like måte ikke akkurat kristiansand ord men vennesla: dykke - Dere ounlig - kjedeilig/trassig skåb - skap mysnene - musene kan brukes i steninger som feks dykke dykke dypt når dykke dykke? (dykker dere dypt når dere dykker) Siter mazda! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg