Gå til innhold

opelastras Astra F med Rieger infinity || ^^

Ranger emnet


opelastra

Anbefalte innlegg

  • Svar 834
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Iallefall på vectra er det akkurat same bremsene på 2.0 og 16v, om det er sånn på astra treng du ikkje byte en shit..

Men du må ringe til GM norge å få ett papir der det står kva du må gjere, det skal dei gjerne ha en tusing for om du ikkje er like heldig som meg og får det gratis :)

 

oki, nei men alt er gjort allerede så=) gjorde det ikke bare for motorens skyld men for at alt skulle være bra og sikkert. bygde jo egentlig for 2,0i men nå skal jeg ha c20xe isteden og alt skal være MEREENBRANOK nå til xe. kansje jeg må bytte bremsekraftforsterker men det er ingen problem. skaffa meg oljekjøler å som skal monteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har da funnet ut at bredden er 81,5 og har laga meg et 90gr bend i 3" av papp

 

attachment.php?attachmentid=94300&d=1294688552

og det viser 13,5cm i tot bredde så det blir 27cm for begge bendene og om jeg velger cooler som er 58 bred og 30 cm høy,og da vil det nok gå da radiator er tot 58 cm pluss 27 cm i bend blir det 85 cm tot - at bendene går iallefaøø 4cm inn på stussene da blir det - 8cm og da havner vi på 77cm totalt. inter cooler med 90 bend på hver side tot 77cm.

 

da blir det vel denne?

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibut...Beskr&Visn=Std

 

så må jeg flytte radiator på midten og litt bak, så får jeg inn trykkrør/bend inn på begge sider, da det stenger på ene siden nå siden radiator står lengst mot venstre.

 

hva tar seg best ut av sort eller blå siliconslanger tro??

tenker å ha 90gr bendt inn fra cooler på hver side og mulig 90g bend derfra igjenn av trykkgaterør. så får jeg ta resten derretter. blir vel endel både rette og gr bend både i slange og rør.

 

tenkte kansje det var lurt å bestille ilag med cooler,men får se.

 

Eksos:

og nå har jeg målt opp og laget mal på bøyer til eksos, og kommer nok til å gå for 2,5" om ingen andre har noen gode forslag som ikke koster skjorta. tenkte å handle rør på biltema i samme slengen som elefantbukken. er vel bra nok det? noe jeg kan behandle eksosen med for å beholde den bedre?

 

ANG MIDTPOTTE HVA BØR JEG KJØPE DER? HAR EN NÅ,MEN DET ER TIL 2,0 8V.

OG ER DET LURT Å FØRE EKSOSEN GJENNOM KAT? HVORDAN VIL DET BLI MED CO DA?

KATTEN ER FORESTEN ØDELAGT INNI FRA FØR AV....

Endret av opelastra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgassene påvirkes ikke av en tom kat hvis det er det du spør om.

Hvis katen er helt tom vil du få en tøff-ish resonanslyd, men det er kanskje ikke noe å trakte etter :P

 

oki, så flott for da suser jeg bare eksorøre gjennom, for om den ikke er der vil vel ikke bilen bli godkjent??

 

oppgraderer jo til 2,5" så er jo ute etter litt lyd,men ikke mere bråk en det fløtter seg. bare fint med litt gromlyd når den står på tungang, men dog ikke for mye..=)

 

åja, du mener kansje at det blir en litt skarp lyd fra katten? den har jeg:P men den er ikke så kul hehe...høres mere ut som om noe er løst eller noe galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor du skal ha 2.50" eksosrør, da du hadde greid deg lenge med 2.25". Jeg har originalt 2.25" på min Audi med 2.3L motor og 216hk etter trimming. Dette klarer seg lenge. Det du vil oppnå me så store rør som du planlegger er at mye av mottrykket i eksosen blir borte, og bilen kommer til å gå dårligere. Motoren trenger litt motgang for å kunne fungere optimalt. 2.25" er mer enn stort nok for din motor. Sett heller på det og monter evt en 4" bakpotte bakerst for lyden si del :D

 

Du kan f.eks ringe Protrim og prate med dem ang riktig avstemt størrelse og jeg er temmelig sikker på at dem vil si akkurat det samme. Jeg bygget om eksosen på min gamle Audi 80 med 1.8L motor. Monterte 2.50" rør fra katalysator og 4" bakpotte. Trodde den gikk bedre pga lydopplevelsen, men måtte sende den inn på visning hos BT grunnet støy. Monterte da original eksos og merket av bilen gikk faktisk friskere med originalt enn ombygd. Dette pga mottrykket motoren krever.

 

Er noe usikker, men hvis du prater med ett firma som driver med Opeltrimming så får du sikkert noen svar på hvor mye mottrykk motoren din krever. De kan sikkert også måle mottrykket for å se at alt er etter "boka". Prat med enten Protrim eller en annen ganske kjent Opeltrimmer som Frode Engelund. Du kan også ringe Robert Skaugerud på RS Motor i Hunndalen (utenfor Gjøvik) på nr: 61178811 Han har skrudd en god del mot Martin Schanke og vært i rallymiljøet siden vi kunne gå og gjerne før den tiden. Han kan det meste innen Opelmotorer.

 

Jeg skriver ikke dette for å håne dine meninger eller jobben du har gjort, for bilen din er virkelig veerdt bryet å lese om. Men vil gjerne hjelpe deg med dette og kunne få mest mulig morro ut av din bil. Når det gjelder dette med biltrimming så gjelder også samme regel som fjellvettregelen: Lytt til erfarne fjellfolk. Da kommer du lengst og kan slippe unna med dyre bortkastede utgifter. Det er da bedre å ta en telefon og finne ut av hva som er riktig for din bil, sånn at du får det gjort riktig første gangen og sitter igjen med penger du kan bruke på andre ting som f.eks ett bra luftfilter til din bil eller videre trimming ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor du skal ha 2.50" eksosrør, da du hadde greid deg lenge med 2.25". Jeg har originalt 2.25" på min Audi med 2.3L motor og 216hk etter trimming. Dette klarer seg lenge. Det du vil oppnå me så store rør som du planlegger er at mye av mottrykket i eksosen blir borte, og bilen kommer til å gå dårligere. Motoren trenger litt motgang for å kunne fungere optimalt. 2.25" er mer enn stort nok for din motor. Sett heller på det og monter evt en 4" bakpotte bakerst for lyden si del :D

 

Du kan f.eks ringe Protrim og prate med dem ang riktig avstemt størrelse og jeg er temmelig sikker på at dem vil si akkurat det samme. Jeg bygget om eksosen på min gamle Audi 80 med 1.8L motor. Monterte 2.50" rør fra katalysator og 4" bakpotte. Trodde den gikk bedre pga lydopplevelsen, men måtte sende den inn på visning hos BT grunnet støy. Monterte da original eksos og merket av bilen gikk faktisk friskere med originalt enn ombygd. Dette pga mottrykket motoren krever.

 

Er noe usikker, men hvis du prater med ett firma som driver med Opeltrimming så får du sikkert noen svar på hvor mye mottrykk motoren din krever. De kan sikkert også måle mottrykket for å se at alt er etter "boka". Prat med enten Protrim eller en annen ganske kjent Opeltrimmer som Frode Engelund. Du kan også ringe Robert Skaugerud på RS Motor i Hunndalen (utenfor Gjøvik) på nr: 61178811 Han har skrudd en god del mot Martin Schanke og vært i rallymiljøet siden vi kunne gå og gjerne før den tiden. Han kan det meste innen Opelmotorer.

 

Jeg skriver ikke dette for å håne dine meninger eller jobben du har gjort, for bilen din er virkelig veerdt bryet å lese om. Men vil gjerne hjelpe deg med dette og kunne få mest mulig morro ut av din bil. Når det gjelder dette med biltrimming så gjelder også samme regel som fjellvettregelen: Lytt til erfarne fjellfolk. Da kommer du lengst og kan slippe unna med dyre bortkastede utgifter. Det er da bedre å ta en telefon og finne ut av hva som er riktig for din bil, sånn at du får det gjort riktig første gangen og sitter igjen med penger du kan bruke på andre ting som f.eks ett bra luftfilter til din bil eller videre trimming ;)

 

 

okei, ja skjønner den, ikke sikker på hvilken dimensjon jeg trenger.

er jo ikke store forskjellen mellom 2,22 og 2,50,vet ikke om det har noe å si! jeg hørte på forumet og der sa folk 2,5 gikk fint. har vel mest med hvilken motor som står i, og det er en c20xe med 147 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har handla meg elefanbukk i dag, montert nå. så blir mere å få gort fremmover nå!

 

holder på å isolere garasjen litt med plater siden det trekker inn over alt, så skal det etterisoleres til sommeren fra utsiden ved å løstne kledning kommer jeg inn i reisverk. skal isolere porten og få på vegg på dem med gummilister mot betonggulv for å hindre kulde intrengelse. skal også isolere og få på plater i tak så alt blir glattere og renere,så slipper jeg litt varme som forsvinner der også-

 

er lei av å måtte ha på varme konstant når det er så kaldt ute.

 

attachment.php?attachmentid=94583&d=1295117051

attachment.php?attachmentid=94584&d=1295117051

attachment.php?attachmentid=94585&d=1295117051

attachment.php?attachmentid=94586&d=1295117051

attachment.php?attachmentid=94588&d=1295117051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, ja skjønner den, ikke sikker på hvilken dimensjon jeg trenger.

er jo ikke store forskjellen mellom 2,22 og 2,50,vet ikke om det har noe å si! jeg hørte på forumet og der sa folk 2,5 gikk fint. har vel mest med hvilken motor som står i, og det er en c20xe med 147 hk.

 

Det er klart det går med 2.50" eksos, meen du vil nok få mer glede av 2.25" da dette blir mer riktig avstemt for din bil. Har du for store rør så taper du heller effekt da mottrykket i eksosen blir for liten.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har handla meg elefanbukk i dag, montert nå. så blir mere å få gort fremmover nå!

 

holder på å isolere garasjen litt med plater siden det trekker inn over alt, så skal det etterisoleres til sommeren fra utsiden ved å løstne kledning kommer jeg inn i reisverk. skal isolere porten og få på vegg på dem med gummilister mot betonggulv for å hindre kulde intrengelse. skal også isolere og få på plater i tak så alt blir glattere og renere,så slipper jeg litt varme som forsvinner der også-

 

er lei av å måtte ha på varme konstant når det er så kaldt ute.

 

En god og varm garage med godt lys er nesten halve jobben. En har lett for å miste motet om man må stå ute i 15 kalde og skru bil i hvertfall. Så en god garage må man ha.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det går med 2.50" eksos, meen du vil nok få mer glede av 2.25" da dette blir mer riktig avstemt for din bil. Har du for store rør så taper du heller effekt da mottrykket i eksosen blir for liten.

 

har handla meg elefanbukk i dag, montert nå. så blir mere å få gort fremmover nå!

 

holder på å isolere garasjen litt med plater siden det trekker inn over alt, så skal det etterisoleres til sommeren fra utsiden ved å løstne kledning kommer jeg inn i reisverk. skal isolere porten og få på vegg på dem med gummilister mot betonggulv for å hindre kulde intrengelse. skal også isolere og få på plater i tak så alt blir glattere og renere,så slipper jeg litt varme som forsvinner der også-

 

er lei av å måtte ha på varme konstant når det er så kaldt ute.

 

En god og varm garage med godt lys er nesten halve jobben. En har lett for å miste motet om man må stå ute i 15 kalde og skru bil i hvertfall. Så en god garage må man ha.

 

 

oki, ja du har nok rett i det! jeg får ringe en runde å høre:)

 

ja, som jeg skulle sagt det selv;) hater kulde og dårlig lys. skal få montert lysrør istedenfor de dumme glødelampene som blender meg,samt håndholdt led lys så jeg kan bruke under og i motorrom.

 

har lagt opp jordkabel og div inni garasjen,venter bare på at en skal komme og kople det på strømmen for kabelen igger klar i sikringskap og kabelen er ført inn i garasjen så er egentlig bare å kople.

 

så får jeg bedre strøm der inne med 2,5m2 kabel og sterker kurs en med en ussel skjøteledning fra en simpel stikkkontakt ute på husveggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

oki, ja du har nok rett i det! jeg får ringe en runde å høre:)

 

ja, som jeg skulle sagt det selv;) hater kulde og dårlig lys. skal få montert lysrør istedenfor de dumme glødelampene som blender meg,samt håndholdt led lys så jeg kan bruke under og i motorrom.

 

har lagt opp jordkabel og div inni garasjen,venter bare på at en skal komme og kople det på strømmen for kabelen igger klar i sikringskap og kabelen er ført inn i garasjen så er egentlig bare å kople.

 

så får jeg bedre strøm der inne med 2,5m2 kabel og sterker kurs en med en ussel skjøteledning fra en simpel stikkkontakt ute på husveggen

 

Det er egentlig like greit det, for plutselig så skal man sveise ett eller annet eller bruke vinkelsliper og da går det en del strøm i startfasen. Har tenkt å bygge ut garasjen min i sommer hvis jeg fortsatt bor i Norge når den tiden kommer. Skal da ta strøm fra hovedsikringene mine, for dem er ikke koblet på strømmåleren. Det er ikke helt etter boka, men det sparer meg for en masse penger i hvertfall...

 

Ett lite tips: Monter gjerne noen armaturlamper nederst i garasjegulvet som kan være med å lyse oppover hvis du skal under bilen også. :mekke: Godt lys er viktig om man skal få gjort noe ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgassene påvirkes ikke av en tom kat hvis det er det du spør om.

 

Hmm, det er jo det en katalysator er til da. Den skal jo liksom fjerne div avgasser...

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ferdig med å legge på plater på veg, byggskum ved gulv og tak og div samt brukt fugemasse/akryl/sparkel. blir isoleret senere mot sommeren mulig. fått montert bukken og skal snarlig begynne å løfte ut motor.

 

kjøpte meg elefaantjekk og papirstativ+ papirrull.. kjekkt å ha! xD

 

oljekjøler er kommet og kalippere er til vask og skal pusses av noe dritt for så bli lakkert!

 

intercooler kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår