Gå til innhold

Trådløs utetemperaturmåler - finnes det?

Ranger emnet

sap_2000

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en bil som ikke har utetemp. måler. Savner å kunne se utetempen om vinteren.

Jeg er ikke hygen på å trekke en kabel gjennom torpedoveggen for sensoren, så lurer på om noen vet om det finne en trådløs utetemp. måler til bil å få tak i??

Tenker meg en liten sensor/ sender som festes f.eks bak fangeren samt et lite dissplay på dashbordet, batteridrevet..

Ja. Vet om slike trådløse målere fra Clas Ohlson etc. til husbruk, men tenkte meg noe mindre og nettere...

Takker for svar:thanks

SAP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensorens plassering er ganske essensielt.

Har du den i støtfangeren vil den vise ca korrekt når du er i fart, men med en gang bilen står stiller så vil varme fra motoren/radiator inteferere med målingen. Du vil også ha en liten forstyrrelse på temp. måling når den er i fart pga varmestråling fra motorrom (kortbølget IR stråling.

Et mulighet er jo speilet, hvis du ikke har oppvarming der. Eller et sted bak på bilen. Kanskje under døren?

Uansett hva du velger. Det er ikke så vanskelig å gå igjennom torpedoveggen som du kanskje tror. Hvis du legger deg ned og ser bak pedalene og litt opp, er det ofte laget til gummimuffer der for nettopp kabelstrekking av alarm, stereo osv.

Jeg vet dessvere ikke om andre trådløse termometre enn de clas ohlson selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
Skal du ha korrekt temperatur, monter den som i E36'ene...nede i frontfangeren, der luft strømmer gjennom.

Det funker vel heller dårlig om bilen står på tomgang vel?

Har føleren montert bak inne i frontfangeren på 240'en.. Der den står orginalt.. Når det er -5 grader ute under fart, er det ca +3-6 grader ved 15min tomgang..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å strekke en kabel gjennom torpedoveggen tar ikke mange sekunder. Du må i så fall ha både sender og mottaker som går på batteri, det vil jo være en ganske enkel løsning. Hvor man får tak i dette vet jeg ikke.

Jeg er ute etter temperaturmåler selv, men trenger ikke å ha den trådløs. Jeg vil derimot ha en som tar strøm fra batteriet framfor at den går på batteri. Jeg kjøpte en temperaturmåler på biltema, men denne går på batteri, har en elendig belysning som man må slå på selv (vil kunne koble belysningen til instrumentbelysningen til bilen) samt at det er plundrete å skifte mellom inne og ute temperatur (vil ha en hvor begge står på skjermen samtidig). Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clas Ohlson solgte et greit et i mange år, kjøpt et senest for en måned siden. Men kan ikke finne det på nett siden deres lenger, så mulig de har sluttet å selge det. Ellers vet jeg at BilXtra selger noen slike.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...

Bumpe opp dennne gamle tråden da jeg også er på utkikk etter tråløs tempraturmåler til bilen.. Har hørt om den FMsenderen fra Clas Ohlson som sender tempratur til bilradion, men da får man ikke hørt på radio samtidig som man sjekker tempraturen.

Så nå når denne tråden er nesten ett år gammel, er det noen som har funnet noe annet ?

Pr. Ansvarlig Nordmøre Gatebilklubb

http://www.nordmoregatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider