Gå til innhold

Golf 1.3 TIC

Ranger emnet


VEPSEN

Anbefalte innlegg

Har fått igang vinter raceren igjen, har gitt opp original innsprutet og montert ett haltech F9 nå.

Den gikk greit med digijet`n men den gikk fett på tomgang og magert ved fullt ladetrykk.

Har fjernet allt av original elnett til digijet og lagt opp til haltech-flott å få vekk alle ledninga :)

Største "problemet" med konvertering til F9 var at det ikke var mulig å få festet spjeldvinkel sensoren på original spjeldhuset.

Etter en kort ringe runde til kompiser fikk jeg tak i ett spjeld til Sierra IS og sensoren var bare å skru rett på:) ! Men spjeldhuset passet ikke for allt i verden på innsuget......

Løsningen blei å sveise opp ett 90 graders 2.5 bend med flenser som passet på innsug og på spjeld hus.

Etter en rask tur til kollevold var jeg litt fattigere og ett par blå slanger til rikere, måtte nemlig lage ett nytt rør fra IC til spjeldhus også.

 

Før

golf-turbo10.jpg

 

Etter

1,3T%20-%201.jpg

1.3T.jpg

 

Blei fin lyd etter at luftmengde måleren havna i søppla også:) Hviiiiiin pforrrrrrr når jeg gir på og slipper opp.

 

Motoren er fortsatt samme gamle uåpna NZ motor.

Turbo er en garret GT20 med en modifisert 0,45 bar aktuator fra en T03, fullt ladetrykk fra 2700rpm.(har en ny GT20 til hvis noen trenger...)

IC fra MB Vito.

Hjemme sveisa 2" eksos med en simons potte helt bakerst og en 90hk look endestuss(60 grader vinkel ned)

2,25" rustfri dowpipe.

Dyser fra ford 2L DOHC

Bensintrykkregulator fra 2WD cosworth

Turbosmart innvendig ladetrykk regulering med fjernet kuleventil.

Lader fra 0,45 til 0,75 etter humør på sjåfør.

 

Planer:

Sveise ett skikkelig grenrør.

Bytte til en sintere kam. Har noen en på lager, ta kontakt!

Porte innsug rundt dyser(veldig små høl) eller ett annet innsug hvis det finnes bedre?

Snik overhale den andre NZ motoren jeg har og dreie litt større dish i stempla og bytte clutch.

Bytte til en bensin pumpe uten ulyd og varierende kapasitet(tålte visst ikke 6 bar bensintrykk over tid....)

 

Bytte til 1.8 8V/16V skal jeg ikke.(men kanskje G40)

Da bytter jeg heller bil.

 

:)

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

Planer:

Sveise ett skikkelig grenrør.

Bytte til en sintere kam. Har noen en på lager, ta kontakt!

Har kam for overlading jeg. Orginal G40 kam.

 

Originally posted by VEPSEN

Porte innsug rundt dyser(veldig små høl) eller ett annet innsug hvis det finnes bedre

 

Det henter du fra Polo GT, motorkode 3F. Noen av disse har det store innsuget, de tidlige modellene

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

PoloClassic: hva er spesifikasjonene på G40 kammen kontra NZ kammen?

Har du løftere som hører til kammen?

 

Løfterne gikk i søppla hos Jabbasport. To av de ga litt tikking, så med ny kam hadde det blitt verre.

 

Kommer vel på fra rundt 800 for nye, mulig jeg kan skaffe billigere fra Tyskland

 

Her litt kam info

 

G40 original: Einlass= 199° Auslass= 228

3F= 219°

AAV= 204°

AAU= 204° aber andere Spreizung als AAV

NZ= 196°

AAK= 196° andere Spreizung als NZ

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vil du ha for kammen?

Jammen lite durasjon på kammene til disse motorene....:rolleyes:

Er det ikke vanlig praksis å bytte løftere når man bytter kam på disse motorene? Jeg har drivi mest med støtstangmotorer og der må kam og løftere byttes sammen nemlig.

Hva med innkjøring av kam/løftere?

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

Hvor mye vil du ha for kammen?

Jammen lite durasjon på kammene til disse motorene....:rolleyes:

Er det ikke vanlig praksis å bytte løftere når man bytter kam på disse motorene? Jeg har drivi mest med støtstangmotorer og der må kam og løftere byttes sammen nemlig.

Hva med innkjøring av kam/løftere?

 

Tenkte rundt 1500 for kammen. Den har gått ca 136-140T km, husker ikke hva den stod på når jeg var hos Jabbasport. Ingen spesielle slitasje merker. Leveres i skikkelig eske.

 

De tyskere jeg har hørt om som har byttet kam i sin G40 Turbo med K03/04 har gått tilbake til G40 kammen og fått mest effekt med den kontra Schrick.

 

Løfterne bør/skal byttes samtidig. Er jo en grei jobb når kammen allerede er ute også. Bør bytte regreim samtidig også, når alt er fra hverandre liksom. Jeg kjørte vel inn den nye kammen i 45 min varierende turtall, men hele tiden over 2000 rpm. Kan med fordel la løfterene ligge i olje over natten

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter ei morsom uke med 1 bar i ladetrykk begynte bensintrykk regulatoren å kuke, den ga plutselig ikke lenger økt bensintrykk ved ladetrykk....(kunne jo ikke vente meg noe annet av en ford del..)

Resultat: Toppakningen blei dårlig(trykk i kjølesystem og dårlig varmeapparat funksjon)

Skal bytte pakningen til helga og poste bilde av eventuelle svidde stempler ol. da:)

Er dypt imponert over holdbarheten i denne lille motoren!Begynner nesten å bli litt VolksWagen fan...;)

 

Demonterte den andre motoren min her om dagen, fikk litt "deja vu", stempla var jo omtrent ikke var større enn det som satt i Yamaha RS 100`n jeg hadde for 12 år sia:D

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har endelig somla meg til å sette inn den andre motoren min. Har dreid større forbrenningsrom i stempla og bytta lager/ringer(økt fra ca 35ml til 45ml forbrenningsrom). Og ikke minst sveisa meg ett grenrør. Turboen blei bytta i samma slengen til en litt større KKK sak fra en 97mod. G-300TD(mercedes). Ikke det at jeg trodde jeg var i nærheten av å maxe turboen, men det var vinklet eksos hus på den og det fikk vinkel oppover med grenrøret. :(

Har også kjøpt meg bredbåndslamda slik at jeg endelig kan få mappet dette noelunde skikkelig. Den forrige motoren fikk smeltet stempel nr.1 skikkelig etter ett bra pådrag opp den berømmelige Rælingstunellen, hadde en map som rakk til 1 bar og jeg tror jeg ladet litt mer...

 

HPIM0235.JPG

 

Fikk tidligere ladetrykk selv med større turbo-kjekt.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår