Gå til innhold

Hva kan være problemet?? Dauer bare plutselig...

Ranger emnet


sirsmokealot

Anbefalte innlegg

Relèer bak forgasseren? For regulering av tomgang?

 

Sist jeg sjekket, var det en vokstermostat (som føler på varmen til kjølevannet) som bestemmer tomgangen (2500rpm eller 900rpm +/-). Er denne gåen (skremmende vanlig problem), så vil den gå på høyt turtall hele tiden, gjerne med en del ettertenning.

 

Se bak forgasseren så ser du dem..

Disse styrer de totalt 4-trinnene til 3veis ventilen som er på venstre side av forgasseren, rund med en arm som skyver på gasspjeldet.

 

Å skylde på vokstermostaten er alt for enkelt.

Dårlig tomgang kan like gjerne skyldes dårlig sirkulasjon på kjølevannet gjennom innsugsmanifolden, defekt Bi-metallfjør i chokehus, vakuumlekkasje, defekt vanntempsensor, defekt lufttempsensor mm..

 

Hadde folk giddet å bruke søkefunksjonen så hadde dem funnet alle disse tingene, har redegjort for denne forgasseren med bilder ivertfall to ganger før.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken forgasser er det snakk om her egentlig?

Selv tenker jeg på Pierburg 2E2. Eneste som minner om elektronikk, er en jording. Noen har vell "ettermontert" lambda eller forvarmingselement. Men generelt sett fungerer den rent mekanisk, spør du meg.

 

Om du tenker på monopoint, blir det noe helt annet. Har ikke kjennskap til denne "forgasseren", men antar den er elektrisk styrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken forgasser er det snakk om her egentlig?

Selv tenker jeg på Pierburg 2E2. Eneste som minner om elektronikk, er en jording. Noen har vell "ettermontert" lambda eller forvarmingselement. Men generelt sett fungerer den rent mekanisk, spør du meg.

 

Om du tenker på monopoint, blir det noe helt annet. Har ikke kjennskap til denne "forgasseren", men antar den er elektrisk styrt.

 

Jeg tenker på Pierburg 2E2 ja, denne har faktisk litt elektronikk.

 

Bak forgasseren på venstre side sitter det som sagt to relè, disse gir vakuum til blant annet 3-veis ventilen som sitter på venstre side av forgasseren(sett forfra), denne er rund, av metall og har en arm som skyver på gasspjeldet avhengig av temperatur.

 

I luftfilterboksen sitter det en temperatursensor, denne styrer også vakuum, altså på en slik måte at den bestemmer hvorvidt motoren skal dra manifoldvarme eller luft fra innerskjermen.

 

I forkant av toppen står det to temperatursensorer, den ene går til instrumentpanelet, den andre går til chokehuset.

Videre sitter det en varmekolbe i innsugsmanifolden, denne styres også av temperatur

 

I bunnen av "blokka" på forgasseren sitter det et varmeelement, dette skal hindre ising i forgasseren når det er fuktig ute.

Vær obs på at dette elementet står på en usikret kurs, og kan hvis isolasjonen rundt ledningen blir dårlig være brannfarlig.

 

I sikringsboksen finner en to sikringer til forgasseren, nr. 17 og nr 18.

Siden jeg nå sitter 60mil unna garasjen får jeg ikke sjekket hvilken som var til hva, men begge disse styrer temperatur og tomgang.

Hos meg mener jeg det var sikring nr. 17 som var ødelagt, noe som resulterte i at tomgangen la seg på ca. 3000rpm til forgasseren var gjennomvarm, da gikk tomgangen ned til ca. 900rpm.

Når så temperaturen falt igjen steg tomgangen igjen osvosv.

 

Idle Fuel cut valve mener jeg denne sikringen gikk til, kan sjekke det når jeg er tilbake søndag.

 

Men, poenget er ivertfall at 2E2`en er en ganske så avansert forgasser, mye som kan bli ødelagt med andre ord.

Og at han som plages med høy tomgang bør sjekke sikring nr. 17 og nr. 18 før han begynner å teste vokstermostaten, chokehuset mm.:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en 2e2 forgasser det er snakk om ja...:wonder: Jeg har notert meg di tips jeg har fått til nå:thanks og skal prøve å se i morgen om noen av di hjelper. men har en misstanke om at det er flere av di tingene som er blitt nevnt at det kan være, som skulle vært sett over for lenge sia, så jeg takker så mye får så hurtig og utfyllende svar på spørsmålet mitt:thumb :respect

 

:thanks

 

 

:hailvw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår