Gå til innhold

Pulver eller co2 brannslokningsapparat?

Ranger emnet


maxgets

Anbefalte innlegg

hva slags brannsloningsapparat anbefaler der til å skru - og til å ha i bilen?

 

Pulver eller co2 eller hva den gassen er?

 

Det jeg vet er att co2 ikke må brukes når man er inne der slev da det er en kvelgass

 

Pulver er noe dritt å vaske bort igjen

 

Og hvor stort bør man ha?`

Hvem selger billigst?

Godtkjent i bil?

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

hva slags brannsloningsapparat anbefaler der til å skru - og til å ha i bilen?

 

Pulver eller co2 eller hva den gassen er?

 

Det jeg vet er att co2 ikke må brukes når man er inne der slev da det er en kvelgass

 

Pulver er noe dritt å vaske bort igjen

 

Og hvor stort bør man ha?`

Hvem selger billigst?

Godtkjent i bil?

 

ved bilbrann i motorrom er egentlig et slikt 2 kg apperat til ingen hjelp.. kjenner en som tømte 2 6 kg pulver, men gikk et par minnutt så sa det poff igjen... brant helt opp..

 

men innvendig så kan det hjelpe litt...

 

 

co2 inne i bilen, og pulver i motorrom?

 

skal høre med en brannmann her...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri i livet brukt et pulverapparat, bedre å la bilen brenne då.. ikkje berre grisa pulverapparatet innimellom og overalt, da e ekstremt korrosivt og. Får da aldri skikkelig vekk fra sprekka og kroka og rundtominnimellom.. Ville gått for CO-apparat eller skum.

 

uansett hvis da først tar godt fyr i en bil so e da so mykje arbeid å få i orden igjen at da nesten ikkje e verdt da. alle ledninga so går te helsike, plastikk, gummi, røykskada, lukt, osvosvosvosv

'80 Ascona B

'79 Mercury Capri

og en halv sønderskutt '74 Volvo 142 BilCrossbil!

----------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke alle rånere no cola slanter liggende å slenge a? selv om jeg hater å ha rot i bil:).. bare å peise på med cola bunnslam:)..

 

Neida..:)

 

Kamerat av meg som hadde kjøpt seg en fin Mustang.. med sidepipes å greier måtte stå langs motoveien ved minnesund å se på bilen sin brenne ned.. stakkars gutt:).. hehe

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk en liten brann i ledningsnettet mitt i min gamle bil audi 80 cc

foran i motorrommet helte bare på med cola jeg og brannen slutet men resten av ledningsnettet svei seg så måtte legge opp alt på nytt KJEDELIG...

bilene mine:

audi 80 1,8 85 mod. byttet ALT solgt

mitsubishi colt 1,3 79 mod oppbrukt på en dag vraket

audi coupe quatro 2,3e brukt hardt solgt

sierra 2,0 is oppbrukt solgt til bilcross

cosworth sedan 4*4 (lapskaus) snart godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Børnerud'n

Ville aldri i livet brukt et pulverapparat, bedre å la bilen brenne då.. ikkje berre grisa pulverapparatet innimellom og overalt, da e ekstremt korrosivt og. Får da aldri skikkelig vekk fra sprekka og kroka og rundtominnimellom.. Ville gått for CO-apparat eller skum.

 

uansett hvis da først tar godt fyr i en bil so e da so mykje arbeid å få i orden igjen at da nesten ikkje e verdt da. alle ledninga so går te helsike, plastikk, gummi, røykskada, lukt, osvosvosvosv

 

egentlig sant noe av det du sier, men brannmennene på jobben er ikke enig.. co2 greier du aldri å slokke en brann med.. apperatet blir for spett, skal veldig store mengder til.. så med et co 2 apperat ville bilen alikevel brenne ned.. brannfolka var ikke spes begeistret for skum apperat.. heller ikke vannapperat...

 

uansett så lenge det er i motor rom og varmekilden er fortsatt der så vil det bli vanskelig.. det er tre ting som skaper ild;

 

 

-varme

-brennstoff

-oxygen

 

en av disse må fjærnes, da vil brannen slukke..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Børnerud'n

Ville aldri i livet brukt et pulverapparat, bedre å la bilen brenne då.. ikkje berre grisa pulverapparatet innimellom og overalt, da e ekstremt korrosivt og. Får da aldri skikkelig vekk fra sprekka og kroka og rundtominnimellom.. Ville gått for CO-apparat eller skum.

 

uansett hvis da først tar godt fyr i en bil so e da so mykje arbeid å få i orden igjen at da nesten ikkje e verdt da. alle ledninga so går te helsike, plastikk, gummi, røykskada, lukt, osvosvosvosv

 

De to stedene jeg ser for meg att det er størst fare for att det kan brenne er bagasje eller motor rom.

 

I bagasjen min er _helt_ avskilt fra kupeen med stålplater som er sveiset helt tett,det er ikke noe matter eller noe sånt,så blir ikke røykskader og så mye lukt og sånt.

Det som det kan brenne i er i forbindelse med bensin da besinpumpe står der.

Batteriet står oså der:)

Så er ved evt små branner hvor det kan slokkes fort,for brenner det mye der så løper jeg,da bensintanken står i samme rom.

 

Motorrommet er det minimalt med strøm ledninger.

Men der kan det lettere spre seg inn i kupeen.

 

Så det jeg er egentlig er ute etter er noe som jeg kan slokke mindre branner i bilen relativt fort med med.

 

og noe jeg kan slokke mindre ting som kan komme av sveisesprut,vinkelsiper og sånt når jeg skrur.

Gjerne 2 forskjellige om det er best.

 

Og hvor store bør jeg ha?

 

Når vi er inne på saken,får man brannsikre bensinslanger? hvor dyrt er evt dette?

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

 

De to stedene jeg ser for meg att det er størst fare for att det kan brenne er bagasje eller motor rom.

 

I bagasjen min er _helt_ avskilt fra kupeen med stålplater som er sveiset helt tett,det er ikke noe matter eller noe sånt,så blir ikke røykskader og så mye lukt og sånt.

Det som det kan brenne i er i forbindelse med bensin da besinpumpe står der.

Batteriet står oså der:)

Så er ved evt små branner hvor det kan slokkes fort,for brenner det mye der så løper jeg,da bensintanken står i samme rom.

 

Motorrommet er det minimalt med strøm ledninger.

Men der kan det lettere spre seg inn i kupeen.

 

Så det jeg er egentlig er ute etter er noe som jeg kan slokke mindre branner i bilen relativt fort med med.

 

og noe jeg kan slokke mindre ting som kan komme av sveisesprut,vinkelsiper og sånt når jeg skrur.

Gjerne 2 forskjellige om det er best.

 

Og hvor store bør jeg ha?

 

Når vi er inne på saken,får man brannsikre bensinslanger? hvor dyrt er evt dette?

 

 

brann sikre fins vel ikke, men poenget er å legge de så de er minst mulig utsatt for påvirkning av varme.. la mine gjennom bilen (bruk gjerne rør) og rett ut ved forgasserne..

 

skal du drive i en garasje så burde du ha et vanlig "hus størrelse" apperat... Det beste kan faktisk være å installlere en husbrannslange hvis du har oppvarmet og isolert garasje.. den går aldri tom...

 

i bilen 2 stk 2 kg apperat( hvis den skal godkjennes for rally):)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulver apparat er ABC klassifisert. A for treverk, kull o.l. B for vesker, da særskilt bensin, diesel og olje. C er for strøm. Ikke at 12V er så farlig så det er i bruksområde AB du har bruk for i en bil. interiør og drivstoff/olje. Og om jeg ikke husker feil så er CO2 apparat beregnet for BC.

 

Se her.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår