bjarne Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Hva slagstenningssystem burde jeg bruke på en B230 med forgasserturbo? God gammel fordeler med breaker? Finnes det noen fordeler med retardasjon ved trykk i manifolden? Går det ann å bruke tenningsystemet fra B21ET e.l.? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Ville gått for el. tenning som minimum på turbo! Fordelen og behovet for retardasjon på tenning ved trykk i manifold (ladetrykk)er åpenbar og nødvendig for å få egnet tenningskurve og unngå tenningsbank Har komplett B21ET tenning liggende,hvis det skulle være intr.? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Jeg har stift fordeler til orginal AT (forgasserturbo) kittet fra volvo hvis intresangt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjarne Skrevet November 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Hvordan ser de fordelerne med trykkompansering ut? Har hørt de har tilkobling på begge sider, men har sett at B21AT fordeler kun har en tilkobling, og en en B19A hadde på begge sider. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 13, 2008 Rapporter Share Skrevet November 13, 2008 Er samme vaccumklokka som på b19, bare at man skal bruke det ene av de to tilkoblingene om man går for ei slik klokke. Den koblinga som blir nærmest fordeleren skal ikke være i bruk. Uansett, det enkleste er å få tak i ei slik vaccumklokke å montere den på tenningssystem fra b230E f.eks.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet November 13, 2008 Rapporter Share Skrevet November 13, 2008 Det er ikke levert fordeler med 1 tilkobling på AT kittene nei. Og det er ikke samme som på fks. b23e pga. at det er andre vekter i AT fordeleren som gjör at den får en mer riktig tennings kurve i hennhold til turbobruk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 13, 2008 Rapporter Share Skrevet November 13, 2008 Etter som jeg har lest meg frem til, ble AT-fordeleren levert med kun en tilkobling på vaccumklokka. AT-fordeleren er jo stiftstyrt mens E-fordeleren er elektronisk styrt.. Mange som kjører med E-fordeler på AT-motorer. Så det må jo være en grunn til det siden de fleste gjør det enn å bruke en orginal at-fordeler.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjarne Skrevet November 13, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2008 Hva er en oppskrift brukt med gode resultater da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 13, 2008 Rapporter Share Skrevet November 13, 2008 El.tenning er greit for ettermontering,spes på en gasserturbo. Minimalt med jobb F.eks b21Et tenning som er laget for turbo! Noen fordeler: -El tenning har ingen slitasjedeler og krever et minimum av vedlikehold -tenningstidspunktet holder seg konstant -Optimal ytelse ved lave turtall og 30000gnister/min. som sørger for at tenningen henger med på høye turtall -Optimal lukkevinkel uansett turtall -Liten innbyrdes tenningstidsforskjell 0,3 grader mot 1 grad ved vanlig stifttenning Stift tenning er ikke så glad i mye turtall,høyt sylindertrykk! Er jo ikke noen vits i å sette i digital tenning med hjerner og en haug med ledninger osv. når du skal kjøre med gasser uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrizz_g Skrevet November 13, 2008 Rapporter Share Skrevet November 13, 2008 Jeg har elektronisk tenning, men fordelern min har alikevel vakumklokke. Skal det være sånn? Ukjent for meg. Bilen skal bygges om til gasserturbo, så det er absolutt relevant! Siter - 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D - 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++ - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 14, 2008 Rapporter Share Skrevet November 14, 2008 Med mindre fordeleren er fra en F/K-motor har dem alle vaccumklokke.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.