Gå til innhold

Hvor går egenmtlig oljen i en motor og hvor går kanalene?

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Motoren har vel en hoved kanal som all olje blir presset igjennom av oljepumpen, videre går den til veiv, kamaksler osv osv. Hvor oljen går fra kanalen og ut i veiv/råder(stempler har jeg kunnskap om men hvordan går den til kamakselen og ventilløfterne og deromkring?

 

Det går sikkert en kanal fra oljegalleriet og til toppen, såpass skjønner jeg men hvor tar oljen veien da. Min teori er at oljen går fra hovedkanalen i blokka, igjennom toppen også kommer den ut i lagerskålen til kamakselen. Er jeg på bærtur da egentlig?

Vist det er hydrauliske ventilløftere får vel de også trykk fra samme kanal i toppen?

Kansje det er noen dyser som spruter olje på andre vesentlige steder?

Vist man har kamkjede er det kansje en olje dyse der som smører drev7kjede og føringer?

Hvor renner oljen ned igjen, et hull i fram eller bakkant toppen?

 

Litt vanskelig å finne skikkelig info om dette her...

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren har vel en hoved kanal som all olje blir presset igjennom av oljepumpen, videre går den til veiv, kamaksler osv osv. Hvor oljen går fra kanalen og ut i veiv/råder(stempler har jeg kunnskap om men hvordan går den til kamakselen og ventilløfterne og deromkring?

 

Det går sikkert en kanal fra oljegalleriet og til toppen, såpass skjønner jeg men hvor tar oljen veien da. Min teori er at oljen går fra hovedkanalen i blokka, igjennom toppen også kommer den ut i lagerskålen til kamakselen. Er jeg på bærtur da egentlig?

Vist det er hydrauliske ventilløftere får vel de også trykk fra samme kanal i toppen?

Kansje det er noen dyser som spruter olje på andre vesentlige steder?

Vist man har kamkjede er det kansje en olje dyse der som smører drev7kjede og føringer?

Hvor renner oljen ned igjen, et hull i fram eller bakkant toppen?

 

Litt vanskelig å finne skikkelig info om dette her...

Nå sparte Darty meg for en ugudelig avhandling.. bilder sier mer enn ord. :) Men,den går i enten intern eller ekstern kanal til toppen,så langs hele toppen i galleri(er) som forer kamlagringer,hydrauliske løftere,vippearmpads,V-TEC-systemer,kjøling til fjærene (fleste nyere design kjøles av plaskesmøring,dvs den olja som blir kasta rundt av bevegelige komponenter)..i praksis alt i toppen. Kamkjeder smøres kun av olja som renner ned igjen langs det til bunnpanna (dette er også en av drenasjekanalene,ofte den eneste men noen har ekstra i bakkant eller på den siden som motoren heller mot). På 6-7000 rpm renner all motorolja i hele motoren ned der en 4-6 ganger i minuttet,så de skjærer seg sjelden...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår