Gå til innhold

Tenning slår ikke av/på spilleren

Ranger emnet


Keyakoo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå bladd meg gjennom utallige sider her, men enda ikke kommet frem til noe som kan hjelpe...

 

Problemet er da med min Fiat Uno, som originalt hadde en crappy kasettspiller. Den skulle selvfølgelig byttes ut med en litt mer moderne spiller, så sitter nå med en heftig Sony Xplode. Ja, jeg koblet da denne opp, ISO i spilleren, og fra ISO til ledningene som lå til den gamle spilleren, slik at den kan lett byttes. Problemet nå, er at når jeg slår av tenningen, så vil spilleren fortsette å spille.

 

Off-knappen slår den ikke helt av, men setter den i en reklame-for-sony-modus. Min lure løsning var da å trykke av frontdekslet, slik at lyset forsvant. Men det var tydeligvis fremdeles liv i den, siden jeg ble stående i minusgrader i en halvtime med flatt batteri i dag... Har merket at spilleren har slått seg av hyppigere, og krever stadig at jeg må ha volumet lavere.

 

Så det jeg gjerne skulle hatt en løsning på, er hvordan kan jeg få spilleren til å slå seg av når jeg slår av tenningen? Har prøvd å koble fra den gule, men da får jeg ikke liv i spilleren i det hele tatt. Kan det være en tanke å bytte om på gul og rød, eller vil det bare grille sikringen? Spilleren slår seg av og på igjen når tenningen settes på.. Vil helst slippe å legge nye ledninger, det virker litt avskrekkende...

 

P.S: Har ikke sub eller forsterker, driver kun to fronthøyttalere og en liten høyttaler-subwannabe-kasse fra europris.

 

På forhånd takk for hjelpen, og et flott forum dere har her! Har fått mye hjelp her! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan stilles inn på mange sony spillere... Hvilken spiller har du?

Ps, det blir litt feil å si at du sitter med en heftig sony spiller, for det finnes ikke lenger (med mindre du bruker en liten formue) ;) Sony er desverre ikke lenger hva det var, når det gjelder bilstereo...

 

Okei, kanskje ikke heftig da, var jo bare for å smøre litt på :P Merker i alle fall forskjell fra kasettspiller ;)

 

Uansett, det er en Sony CDX-GT300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spilleren på når du slår av tenningen, er ikkje spilleren tilkobla tenningen! (begge ledningene dine er tilkoblet batteri)

Gul skal til batteriet. I den går hovedstrømmen og den har og med minnet å gjera.

Rød skal til tenning. Denne skrur på/av spiller ved bruk av tenningen.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spilleren på når du slår av tenningen, er ikkje spilleren tilkobla tenningen! (begge ledningene dine er tilkoblet batteri)

Gul skal til batteriet. I den går hovedstrømmen og den har og med minnet å gjera.

Rød skal til tenning. Denne skrur på/av spiller ved bruk av tenningen.

 

Høres logisk ut, men kan du forklare hvordan den da slår seg av og på igjen ved tenning? Og hvordan skal jeg få lagt en ledning via tenningen? (og husk, jeg er HELT ny når det gjelder dette, så grundig forklaring, er du snill..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har du testet å holde off knappe inne en liten stund?

 

Hvis du ikke har instruksjonsboken (det står nemlig der ;)) så er det en pdf på dansk her: ftp://ftp.vaio-link.com/pub/manuals/consumer/CDXGT300_IM_DAFISV.PDF

 

Hvorfor i huleste har jeg ikke tenkt på å holde inne knappen... :wonder: Føler meg seriøst idiot nå :P

 

Skal prøve, venter til batteriet har fått sin normalstatus igjen... Og takk for instruksjonsboka, den har jeg ikke lengre nei. Var noe modern kjøpte for noen år siden, like før hu vraka bilen, og som hun aldri gadd å sette inn i den nye. Dermed har spillern blitt liggende, og boka... Vel, den er særdeles borte vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulit-meter, eller noe apparat for å måle strøm?

 

Er litt uenig at rød er styre-strøm og gul er konstant-strøm, men kan være jeg tar feil...

 

Men uansett, det finner du ut av hvis du har et volt-meter, du finner først en plass det er minus.

Så lar du først tenninga være av, så prøver du å finne konstant-strømmen i enten gul eller rød ledning.

Mener på det skal være den røde som er konstant-strøm, men kan ta feil.

 

Så setter du på tenninga i første hakk, trenger ikke slå på motoren, test om den ledningen som ikke var strøm i, er strøm nå.

Prøv å slå av tenningen og kanskje dra ut nøkkel (enkelte biler slår ikke av styre-strømen helt selv om du slår av tenningen), da skal det ikke være strøm.

Hvis dette stemmer, så har du funnet styre-strøm også.

 

Finner du ikke styre-strøm, gjør du det enkelt å koble deg opp på et strøm-kilde inne i bilen som kommer på når du slår på park-lysene f.eks sigerettenner-uttaket.

BAre husk å slå av parklysene når du forlatter bilen ;)

 

-Konstant-strøm er fra batteri (12-14 volt når bilen er i gang.

-Styre-strøm er den strømmen som kommer på når f.eks tenning slås på i første eller andre hakk. ca 3-5 volt.

Ford Escort 1.6 GL 1986-modell -(ANGRET BITTERT AT DEN BLE) SOLGT-

Mitsubishi Lancer 2.0 GL 1994-modell -(VEEEEEEEEEEELDIG GLAD DEN ER) SOLGT-

VW Passat 1.9 TDI Comfort -(FORNØYD) INNEHAVER- Selger masse deler fra den, ta kontakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulit-meter, eller noe apparat for å måle strøm?

 

Er litt uenig at rød er styre-strøm og gul er konstant-strøm, men kan være jeg tar feil...

 

Men uansett, det finner du ut av hvis du har et volt-meter, du finner først en plass det er minus.

Så lar du først tenninga være av, så prøver du å finne konstant-strømmen i enten gul eller rød ledning.

Mener på det skal være den røde som er konstant-strøm, men kan ta feil.

 

Så setter du på tenninga i første hakk, trenger ikke slå på motoren, test om den ledningen som ikke var strøm i, er strøm nå.

Prøv å slå av tenningen og kanskje dra ut nøkkel (enkelte biler slår ikke av styre-strømen helt selv om du slår av tenningen), da skal det ikke være strøm.

Hvis dette stemmer, så har du funnet styre-strøm også.

 

Finner du ikke styre-strøm, gjør du det enkelt å koble deg opp på et strøm-kilde inne i bilen som kommer på når du slår på park-lysene f.eks sigerettenner-uttaket.

BAre husk å slå av parklysene når du forlatter bilen ;)

 

-Konstant-strøm er fra batteri (12-14 volt når bilen er i gang.

-Styre-strøm er den strømmen som kommer på når f.eks tenning slås på i første eller andre hakk. ca 3-5 volt.

 

Lol, nå er du på tynn is, så kanskje du bare skal slette hele innlegget ditt??

Gul SKAL HA konstantstrøm, og rød skal/kan gå via tenning, og BEGGE skal ha 12v+...

 

Dette står i boka til spilleren... Det er forøvrig ingen spillere som skal ha 3-5volt noe sted ;)

 

Men over til trådstarter, bare la det være som det er nå du, også holder du off knappen inne litt når du skal skr spilleren helt av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, nå er du på tynn is, så kanskje du bare skal slette hele innlegget ditt??

Gul SKAL HA konstantstrøm, og rød skal/kan gå via tenning, og BEGGE skal ha 12v+...

 

Dette står i boka til spilleren... Det er forøvrig ingen spillere som skal ha 3-5volt noe sted ;)

 

Men over til trådstarter, bare la det være som det er nå du, også holder du off knappen inne litt når du skal skr spilleren helt av ;)

 

OK, da skal gi meg på den med 3-5 volt.

Men det med at gul er styre-strøm holder jeg meg til, det er det jeg har koblet på i de bilene jeg har hatt.

Og i 2 av en kamarat min sin bil har vi koblet på gul.

I alle tilfellene, utenom en så har det vært gul.

Men da bytta jeg bare om.

Så derfor skrev jeg at jeg kunne ta feil når det gjeldt de to fargene.

Og skrev jo han måte prøve seg frem med et volt.meter sa jeg ikke??

Så tror du må lese bedre ;)

Og tviller litt for at spilleren slår seg helt av bare ved å trykk inn en knapp...

Menmen, (må vel si dette, så ikke noen kan kjeft litt)kan ta feil, men ville ikke satset på den metoden...

 

Uansett farge på dine ledninger, så kan du jo alltids sjekk denne linken: http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=49&ids=artID

Ford Escort 1.6 GL 1986-modell -(ANGRET BITTERT AT DEN BLE) SOLGT-

Mitsubishi Lancer 2.0 GL 1994-modell -(VEEEEEEEEEEELDIG GLAD DEN ER) SOLGT-

VW Passat 1.9 TDI Comfort -(FORNØYD) INNEHAVER- Selger masse deler fra den, ta kontakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres logisk ut, men kan du forklare hvordan den da slår seg av og på igjen ved tenning? Og hvordan skal jeg få lagt en ledning via tenningen? (og husk, jeg er HELT ny når det gjelder dette, så grundig forklaring, er du snill..)

 

Sia du antagligt har eit dårligt batteri, vil spenningen gå så langt ned ved oppstart at spilleren vil skru seg av. Når bilen er starta vil spenningen gå opp og spilleren vil skru seg på igjen.

Det er veldig greit med eit måleinstrument for å måle spenningen ved tenning av/på. Da finner du fort ut om du har rett ledning. Ledning til tenning har alltid vært bak spilleren på dei anlegga eg har koblet.

 

MiMixx: Eg (og cossiemk1) har god peiling på dette her. Det har ikkje du, so det er greit å væra litt forsiktig med infoen her. Det er greit at trådstarter får rett info!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, greit med en liten latter...

 

MiMixx... du linker tilogmed til en bilradio.... side her... titter du på iso kontakten de selger og sammenlikner med den oversikten har de også gul til batt, rød til tenning...

 

PS, en flott mulighet spillere (og utrolig mye annet utstyr har) er en on/off knapp. Disse fantastiske knappene skrur ting av og på.

 

:)

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en gammel Sony, har den en liten mikroskyvebryter på siden av chassiet som sier Ign. On/Off eller noe sånt... den setter du da til Off siden du ikke har TenningsPluss. Ergo, både rød og gul til batteri, og skyvebryter til Off.

Dermed vet spilleren at den ikke er koblet til Tenning, og at den skal slå seg helt av når du trykker Off på fronten.

 

Forøvrig har vel ingen Uno ACC på tenningsnøkkelen, det er kun Off/Ign/Start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår