Gå til innhold

UP uten refleksvest...?

Ranger emnet

Paal C.

Anbefalte innlegg

Holoy!

Er det noen som vet hvordan reglene er for merking av UP som skal stoppe trafikken?

Det har nå skjedd to ganger at jeg har blitt stoppet av UP som har stått med laser. Vedkommende har hoppet ut i veien ved KONTROLLPOSTEN uten noen form for refleks, lys eller stoppskilt med seg.

Første gang rett før påske ved Oppdal, ingen veilys, mørk asfalt, regn og møtende trafikk. Så han ikke før jeg nesten hadde passert han,og jeg måtte bremse kraftig opp.

Og nå siste gang i forje uke. I mellom Narvik og Bjerkvik.

UP med laser. Mørk asfalt, mørkt ute, men oppholdsvær.

Jeg passerer STOPPLASSEN (dem har kontroll på trafikken som kommer i mot) og ser en UP bil står der, ser på den å så ser jeg på veien igjen.. Da kommer vedkommende ut i veien (som står ved KONTROLLPLASSEN) og skal stoppe meg. DA UTEN noen form for refleks, lys eller skilt. I helt svarte klær, slik at han ikke skulle synes når han står med laseren. Han stopper meg da for å ha feil lysbruk. (nærlys og tåkelys tent samtidig)

Ser han også i siste liten, klarer å stoppe, men får en kraftig oppbremsing.

Er disse gutta lei av livet...? Er det sånn de skal drive kontroll så synes jeg VIRKELIG at dem trenger høyere lønn og ikke minst rissiko tillegg!!!

Er det noen regler ang detta?

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Vanskelig spørsmål. Jeg vil anta at å hoppe ut i veien i mørket, uten noen form for lys eller refleks, i ytterste tilfelle kan være brudd på vegtrafikklovens § 3: Grunnregler for trafikk.

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen".

Denne kan selvfølgelig slå tilbake på deg også. Er det mørkt og vått og du som følge av det har dårlig sikt, skal du redusere farten.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal tilpasse farten etter forholdene, ja. Men et sted går selvfølgelig grensen. Jeg kjenner ikke rettspraksis på dette området. Spør Juristen, han kjenner nok til dette bedre enn meg.

Jeg ville også tatt kontakt med politidistriktet, og fortalt hva jeg mente.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må en virkelig ta høyde for at noen i en sort lærdrakt plutselig kan hoppe ut i veien? F,eks i et helt øde område som PaalC nevner..

Bot eller ikke, jeg hadde ivertfall fortalt dem mitt om slik framferd.

Da jeg ble stoppet nordpå, så sa jeg det til dem.

At jeg kom til å annmelde han som hoppet ut i veien... da skulle du ha sett en som ble lang i maska gitt..

Og dere kan tro det var alt annet enn enkelt å få tjenste nr hans, når jeg sa at jeg skulle annmelden han for det.

Jeg tok også noen bilder av han.. Da ble han sinna..:fucku:

Og vist man skal avpasse farten etter forholdene er det bare å komme seg ned i gangfart..

Vist det hopper en tulling ut i veien framfor deg, så kan han vel ikke forvente seg at man skal kunne stoppe med en gang..Før man evnt kjører over han...??

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Haha!!

Snuten er jo like dumme som elg jo.

Elgen heller har vanskelig for å skjønne at 50TONN trailer i 90 på våt veg har litt vanskelig for å stoppe for enhver påregnelig hindring.

Derfor bilr dem overkjørt...eneste grunnen til at elgen blir overkjørt og ikke snuten er

-det er flere elg enn politi.

-politiet er latere enn elgen så de får ikke opp samme krysningsfarten som elgen og blir derfor sett i tide.

Men hvis nok politifolk blir overkjørt langs veiene, bli det fellingstillatelse på dem da?

(bare pølsevev en sløv søndag fra min side)

Er vel som med alt annet i politiets verden, at det er litt diffuse regler for bruk av refleksvest og forskjellig praksis fra sted til sted.

Bra du ikke meide`n ned...blitt kjipt for dere begge.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han SKAL vinke deg inn med Stop skilt! bruker han bare henda kan du bare kjøre videre og leke dum lenger i veien når de stopper deg om at du ikke så han, eller at du ikke stopper for folk uten merking for fare av kidnaping, ran eller hva faen du måtte lyve på deg for å være dust;) kjør på

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!!

Snuten er jo like dumme som elg jo.

Elgen heller har vanskelig for å skjønne at 50TONN trailer i 90 på våt veg har litt vanskelig for å stoppe for enhver påregnelig hindring.

Derfor bilr dem overkjørt...eneste grunnen til at elgen blir overkjørt og ikke snuten er

-det er flere elg enn politi.

-politiet er latere enn elgen så de får ikke opp samme krysningsfarten som elgen og blir derfor sett i tide.

Men hvis nok politifolk blir overkjørt langs veiene, bli det fellingstillatelse på dem da?

(bare pølsevev en sløv søndag fra min side)

Er vel som med alt annet i politiets verden, at det er litt diffuse regler for bruk av refleksvest og forskjellig praksis fra sted til sted.

Bra du ikke meide`n ned...blitt kjipt for dere begge.

hahahahahahah!! SÅ jææævli bra sagt Skurk:) DU har et poeng der!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo påbudt å ha gule vester liggende i bilen, er vel påbudt å bruke dem og? Da må vel det gjelde for politiet og...

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo dette som er så latterlig i norge, d er påbudt og skal bruke refleksvest når du skal ut av bilen etter vei, men som fotgjenger så BØR du bruke refleks i mørket. er så jævlig latterlige regler i dette landet at d er ikke til å tro.

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, føkk SV. Kommunister ass...

Påbudet er der for din sikkerhet. Dessuten er det jo litt forskjell på å gå langs den hvite stripa på motsatt side av veien, og det å sitte midt i veien med bilen nesten i grøfta. Syns du ikke?

Forøvrig helt enig i at fotgjengere burde ha noen form for refleks påbudt. På en annen side, når du er fotgjenger, er det kult med refleks da eller? :D

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, føkk SV. Kommunister ass...

Påbudet er der for din sikkerhet. Dessuten er det jo litt forskjell på å gå langs den hvite stripa på motsatt side av veien, og det å sitte midt i veien med bilen nesten i grøfta. Syns du ikke?

Forøvrig helt enig i at fotgjengere burde ha noen form for refleks påbudt. På en annen side, når du er fotgjenger, er det kult med refleks da eller? :D

Eirik

ja selvfølgelig er d for din egen sikkerhet, er vel ikke får noen andre vel? å på en annen side, hvor åfte har du trøbbel med bilen langs veien med bilen da? nei jeg syns påbudet på forgjengere burde kommet før vestpåbudet i bilen gitt, går vel fler fotgjengere etter veien en hva du og alle andre har trøbbel med bilen, og dessutet, er du redd for livet ditt så står du heller ikke på sånn måte at d er fare for deg selv vel?

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holoy!

Er det noen som vet hvordan reglene er for merking av UP som skal stoppe trafikken?

Det har nå skjedd to ganger at jeg har blitt stoppet av UP som har stått med laser. Vedkommende har hoppet ut i veien ved KONTROLLPOSTEN uten noen form for refleks, lys eller stoppskilt med seg.

Du får ett "get-out-of-jail-free-card" hver gang det skjer.

Sorry, kunne ikke dy meg... Eneste er nok at du neppe får bot for å ikke ha refleksvest i bilen :P

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider