Gå til innhold

Bygge femmer sugis i 240

Ranger emnet


Finken

Anbefalte innlegg

Har lyst til og bygge femmer suge motor og ha i volvoen etterhvert, hva gjør at originale bånnpanna ikke kan brukes?

Hvem topp og blokk bør jeg gå for?

Tenkte på ei 2,5 liters blokk og bruke lang slags veiv ifra parner, havner da på 2750ccm.

 

Men, er vel no forskjell på disse blokkene kansje?

Hvor mye kan disse blokkene borres?

 

Og topp, ere no forskjeller ute og går? Blir jo en 20v topp såklart.

Og noen som veit hvor mye man kan gå opp på ventil størrelser i disse toppene?

 

Spør i dette forumet, for er her det er mest trafikk og folk med kunnskapene er.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du bruker 960 bunnpanne som du korter inn. Relativ enkelt å gjøre. Også greit å få med oljerøret og. Korter inn det like mye.

 

Tror ikke det er noe særlig mer å borre på i 2,5l. Begynner å bli tynne vegger i den.

 

Forskjeller inne i blokka vet jeg ikke. Er vel oppfrest veivhus på de nyere.

Og så er det litt forskjeller utvendig på festepunkter til motorfester. De nyere har kun de som er i bruk org. mens de eldre virker som om de har alle fra støpeforma. Dvs du har flere muligheter.

 

I toppen er det vel glt-kammer som gjelder. De skal vel forandre effektkurven litt. Har ikke hørt om det finnes noe "531 topp" i hvitmotor-verden.

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta blir jo sugemotor, så blir såklart bytta kammer.

Prøvde og leite litt på turboperformance, og er vist no forskjeller, men så vidt jeg skjønte så var vist ikke glt motoren et dårlig utgangspunkt, men hvis nyere blokker er bedre så er det kansje bedre og få tak i ei nyere blokk.

 

Hørte om en svenske som hadde bygd grom sugemotor av femmer, bremsa vist 320hk.

 

Btcc kjørte dem også med femmer for noen år siden, hør på denna, detta er gromt, såklart en dyr motor som sitter her, men hør den lyden a.

 

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde blitt drit tøft, skal bygge en sånn.

 

Må bare finne ut hva slags blokk og topp jeg skal bruke som utgangspunkt.

 

Er sinnsykt dyrt og bygge en sånn sugemotor da, men jeg får ta det litt etterhvert, tenkte jeg sku begynne med toppen, da det er den som trenger mest påkost.

 

Hjelper jo ikke så mye på kostnadene at det er 10 høl som skal portes, 20 ventiler, pushere, styringer og dobbelt opp med kammer.

 

Men, hvis jeg kan havne på 300 sugehester så er det værdt det, har ikke bruk for no mer effekt alikevel.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, 300 tusen var vel drøyt, kommer langt med halvparten også.

Har sitti og regna en del på det og burdte komme langt med 150, men kommer jo alltids no extra som man hadde glemt bort.

 

mye bedre med v8 for 150000kr er det lett 700hk++:volvsmile

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regnestykket vil jeg gjerne se...

 

Hadde egentlig vært interessant og sett regnestykket ditt også Reodor. Så man virkelig hadde sett hva slikt koster:wonder:

 

Jeg spør for det jeg ikke vet, og holder meg til 5er med pustehjelp, da det hvertfall er langt billigere. Og er en fantastisk lyd:cocain:

Nei, nå må jeg ut og kjøre litt igjen:driving

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever vel "litt" mere kammer enn de orginale GLT kammene ja. Tror også du drar nytte av å bruke en nyere topp med mekaniske løftere siden du trenger ganske så sinte kammer. VVT trenger du ikke.

Ventiler gå å bruke ifra rødblokk 16V som er en del større. Ang porting så kreves det ganske mye jobbing med disse toppene for å få ett bra fløde til mye hester i en sugemotor, de er vesentlig trangere enn B234F toppene. Ang økt slag så tror jeg motoren ikke vil bli så turtallsvillig som om du bruker orginal veiv, det er jo tross alt 90mm slag orginalt. Tenk på at BTCC motoren hadde antageligvis en variant av 2L veiva som har 77mm i slag. Veiv kan du bruke ifra B5244 motoren som kom i 2001, den er ca 4kg lettere som er en stor fordel til ditt bruk. Alternativet er å gå for 3L sekseren, det forenkler en del iforhold til bunnpanne mm. Ved valg av råder så bør du ha så lange som mulig for å minske stempel hastigheten, og for å minske sidekreftene på stemplene.

Vet ikke hvor lange som fysisk er mulig på disse motorene. Det finnes ferdige i 143, og 147mm lengder. Du bør unnvike å bruke de som er 139,5mm. Innsug med 5 høl kan vel bli værre å få tak i, om du ikke har en kompis som kjørte BTCC, og har ett liggende til overs....

Dyrt det kommer det garantert til å bli.

Det kommer til å bli ganske så mye dyrere enn å bygge rødblokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis regnestykket ditt kryper godt over 200 000kr så ville jeg nok sterkt vurdert en evo-motor i steden. Men med tanke på hva delene til disse koster så sliter jeg med å forestille meg at en "noe" trimma 5'er kan komme til å koste i nærheten av en evo, og de blir bygd for under 300k...

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar GMV, mye bra info ifra deg.

Angående prisene som blir nevnt her så skjønner jeg ikke helt hva dere har gjort som koster så sinnsykt med penger, har jo flere kompiser og bekjente som har bygd både fire sylindra og 5 sylindra værsting maskinister siste tia, riktinok ikke sugemotor, men motorer som bremser langt over 250hk som sugemotor og de er ikke i nærheten av 300 tusen for og si det sånn og der er det turbo, intercooler og annet småtteri i tilegg.

 

Er klart at hvis man setter bort hele jobben, ikke gjør noe selv så blir det dyrt.

 

Ekke snakk om at jeg skal bygge no btcc motor da, vil ha en fresk volvo femmer.

 

Innsug er ikke noe problem, bruker 5 separate spjell og lager en overgang ifra toppen til de i fresen.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår