Gå til innhold

Registrering av veteran med bur

Ranger emnet


kholt

Anbefalte innlegg

Ifølge de som har med det å gjøre her i området så får man ikke godkjent bur i gatebil lenger. Ikke godt å si hvorfor, men sånn er det.

 

Nick

 

 

Tja, gjetter vel på at det har å gjøre med at det ikke er påbudt med hjelm, bøttestoler og fempunktssele i de samme bilene.?Interiøret skal jo helst gi etter når hodet til sjåfør og passasjerer treffer det, det gjør ikke et bur.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, gjetter vel på at det har å gjøre med at det ikke er påbudt med hjelm, bøttestoler og fempunktssele i de samme bilene.?Interiøret skal jo helst gi etter når hodet til sjåfør og passasjerer treffer det, det gjør ikke et bur.

 

Grunnen de oppgir når de sier nei til bur er at bilprodusenter har brukt mye tid på å lage kollisjonssoner, og at buret ødelegger disse... Som da beviser hvor lite de vet om biler. Gamle biler har ikke sånt. Men rampen som styrer med det skjærer alle over en kam...

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

En slik bil som det der, er jo levert og typegodkjent med bur.

Kan ikke se problemet med det da.

hadde det ikke vært for att det ser ut som om Bt ser ut til å ha sine egne regler på hvert sted....

Er nok lurt å spørre før man henter hjem en så dyr bil iallefall. Selv om den er ett samlerobjekt å ikke bør brukes til hverdags :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne også få levert escort mk2 med bur av ford, men aldri typegodkjent med bur.

 

Bilen er nok heller homologert med bur. Kan få skilter på denne bilen, men da må en ha godkjent den som rallybil. Årsgodkjenning og Lisens fra NBF også hvert år. Nye stoler/seler hvert 5 år, eu kontroll og teknisk nbf kontroll. Pluss at bilen vil få bruksbegrensing som gjør at den kan enten brukes i løp, til og fra løp eller til organisert trening der nbf deltar.

 

Så det skal ikke være lettvint å ha den registrert som rallybil.

 

Vil anbefale alle å ta med biltilsynet på hele prossesen om en skal prøve å registrere en slik bil. Da kan det gå lettere, ser desverre ut som om det har blitt sånn.

 

Sitter sjøl med en bil med bur som jeg kunne tenke meg å bruke litt ellers (1977 mod), får ikke godkjent. huff..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Grunnen de oppgir når de sier nei til bur er at bilprodusenter har brukt mye tid på å lage kollisjonssoner, og at buret ødelegger disse... Som da beviser hvor lite de vet om biler. Gamle biler har ikke sånt. Men rampen som styrer med det skjærer alle over en kam...

 

det er feil som du sier. jeg har selv en manta 71 mod. og har sett fler av disse som har fått seg en smekk.. er ikke rare greiene i forhold til nybiler (lærling som biloppretter/lakkerer)

 

 

etter 4 mailer til statens vegvesen har jeg fått gjennomslag med halvbur i manta'n. la til grunlag for disse beslutningene

 

-bilen har ikke kolisjonssoner som kan ødelegges ved montering av halvbur

-bilen har 2 dører, halvburet går fra bstolpen og _bakover_, dette skaper ikke problemer for evnt. mannskap som må klippe over bilen itf. ulykka skulle være ute.

-bilen blir omreg til 2seter(hva skal du med 4/5 seter når det er stang over baksetet :P ?

 

etter masse om og men så gikk det gjennom :)

Opel Manta SR 1971 m/ 5.0 L V12 Twin Turbo

Opel Olympia coupe m/Yamaha R1 motor

 

"det er viktig at det ryker og bråker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er feil som du sier. jeg har selv en manta 71 mod. og har sett fler av disse som har fått seg en smekk.. er ikke rare greiene i forhold til nybiler (lærling som biloppretter/lakkerer)

 

 

etter 4 mailer til statens vegvesen har jeg fått gjennomslag med halvbur i manta'n. la til grunlag for disse beslutningene

 

-bilen har ikke kolisjonssoner som kan ødelegges ved montering av halvbur

-bilen har 2 dører, halvburet går fra bstolpen og _bakover_, dette skaper ikke problemer for evnt. mannskap som må klippe over bilen itf. ulykka skulle være ute.

-bilen blir omreg til 2seter(hva skal du med 4/5 seter når det er stang over baksetet :P ?

 

etter masse om og men så gikk det gjennom :)

 

Gode nyheter! :) Godt lysten på halvbur i en Kadett C jeg har, da jeg har liten tro på hvor mye styrke det er i taket på en sånn om uhellet skulle være ute :D

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode nyheter! :) Godt lysten på halvbur i en Kadett C jeg har, da jeg har liten tro på hvor mye styrke det er i taket på en sånn om uhellet skulle være ute :D

 

 

jeg ville iallefall ikke testet :)

 

si ifra hvis du er lysten på søknaden :) hvordan modell er kadetten ?

Opel Manta SR 1971 m/ 5.0 L V12 Twin Turbo

Opel Olympia coupe m/Yamaha R1 motor

 

"det er viktig at det ryker og bråker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår