Mr_Jelsa Skrevet November 14, 2008 Rapporter Share Skrevet November 14, 2008 Hei.. Har ett lite spørsmål her. Jeg har en manifoil og lavtrykksturbo som jeg kan få billig, og da lurte jeg på hva som må til for at jeg kan ta de på b230f motoren med l.h 2.4 ledningsnett.. Det er jo høyere kompressjon i b230f så jeg må vell ha nye stempel og råder, for rådene må vell vere kraftigere? Andre ting jeg trenger... I og med at jeg bor på vestlandet så er det langt til sverige for å få tak i en b230ft motor, og jeg vet at det er mye enklere bare å putte i en ferdig b230ft, men jeg bare lurer hva annet enn stemplene som er forskjellen på b230f og b230ft... Har også ett annet lite spørsmål.. Jeg har k-kam og 2.4 dyser på b230f motoren min, og den drar forholdsvis godt, så jeg lurte på om noen vet sånn ca hvor mange hester det er i den? K-kammen skal visst være kvassere, og 2.4 dysene litt større, men jeg vet ikke jeg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larset Skrevet November 14, 2008 Rapporter Share Skrevet November 14, 2008 Du kan lese om +t her http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=134930 http://www.turbobricks.com/mods.php?content=art0024 Siter 1988 Volvo 240 GLE 1987 Hydrolift t-17 Er det ikke det ene, er det FAEN meg det andre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krbarstad Skrevet November 14, 2008 Rapporter Share Skrevet November 14, 2008 du kan jo montere turbo rett på b230f motoren da. har kjørt med det å det fungerer bra. b230f motoren har jo litt høyere kompresjon en turbo motorene, men det er samme råder i b230f motoren som i b230et motoren, med mindre du har en nyere b230f motor som har samme råder som b230ft/fk. jeg har best erfaring med å bruke t-kam ved turbo bruk. men det er mange som har andre meninger om hvilken kam som bør brukes. har prøvd med både m,a,k og t kam sammens med turbo, men jeg synes at t kammen er likast. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet November 14, 2008 Rapporter Share Skrevet November 14, 2008 har prøvd med både m,a,k og t kam sammens med turbo, men jeg synes at t kammen er likast. Det var da rart. At den går dårlig med M kam det skjønner jeg, men ikke med A og K. Da dette er kammer med mye høyere løft. Men K kammen er kanskje ikke noe særlig hvis du ikke har justerbart kamdrev. Men kan nesten ikke uttale meg om dette da jeg aldri har prøvd det :) Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krbarstad Skrevet November 14, 2008 Rapporter Share Skrevet November 14, 2008 a og k kammen passer ikke til mitt bruk, di er jo beregnet for høyere turtall enn t kammen, å jeg liker å ha momentet å kjørbarheten fra t kammen, pluss at jeg fikk problemer med tomgangen med a og k kammen. m kammen funka greit den å men var litt dau da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Jelsa Skrevet November 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2008 Hmm.. Tror jeg satser på å hive nedi en liten lavtrykkstuba i mellomtida da, for da var det som jeg trodde at det gikk ann viss den bare ladet lite nok. Men da er spørsmålet hvordan jeg skal få til oljekjøleren med den der sanwitchen under oljefilteret.. Noen som har erfaringer å komme med? Er jo flere måter å komme med.. Har hørt at luftkjølt er det beste. Lurer også på hvor jeg kan få tak i delene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krbarstad Skrevet November 15, 2008 Rapporter Share Skrevet November 15, 2008 jeg kjører med en t04/t03 å lader 1,2bar på b230f motorn. har funka bra det. jeg har kjøpt meg filterflytter å montert inn luftkjølt oljekjøler mellom motorn å filteradapteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Jelsa Skrevet November 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2008 jeg kjører med en t04/t03 å lader 1,2bar på b230f motorn. har funka bra det. jeg har kjøpt meg filterflytter å montert inn luftkjølt oljekjøler mellom motorn å filteradapteren. Men da har du vell tykkere toppakning eller ft-stempler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krbarstad Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 motoren er en helt orginal b230f motor, ikke gjort noe med innmat. har tidligere kjørt med biltema topp pakkning å den holdt bra den. men har forsterka pakning no, bytta t forsterka pakning etter at jeg tok av toppen å bytta ventil tettninga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Racer Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 krbarstad: bytta hjerner og dyser da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krbarstad Skrevet November 20, 2008 Rapporter Share Skrevet November 20, 2008 jeg kjører jo med chipa lh 2,4. har kun chipa bensinhjernen. dysan er orginale turbo dysa. det er jo mange som mener at b230f motoren er helt ubrukelig til turbo bruk. men det er jo bare tull. til eks i forhold til b230et så er eneste innmatforskjellen på f motoren at den har litt høyere komp enn ET motoren, rådene å veiv er samme på begge motorene, med mindre man har nyere b230f motor med samme råder som b230ft/fk da. har jo tidligere kjørt med 1,5bar trykk på b230f motoren å det holdt, men var plaget med tenningsbank grunnet for lite bensin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet November 25, 2008 Rapporter Share Skrevet November 25, 2008 Resept for billig +t: 940t manifoil og turbo, samt tilhørende rør, m.m. 940t intercooler 240t intercoolerbrakkerter 940t bensin og tenningshjerne (bør komme fra samme bil/årgang) 940t dyser, samt formotstander 940t btr kan også med fordel brukes 240t downpipe, evnt. 740/940t downpipe som kortes inn før første bend. Da har du forsåvidt "alt", utenom da litt ledninger, ny luftfilterordning, oljeretur i bunnpannen, litt slanger, muligens en oljekjøler. 180hk er null problem, noen folk i USA hevder man har brukt +t til MYE mer, men, jeg vil ikke si at det går bra å kjøre +t og 300hk i feks 10 år, selv om det kanskje funker i 1 år. Dog., med drivstoff som E85, kan man sikkert gjøre morro ting med +t på b230f. ps. min +t anbefaling bygger da på 1989 b230f, denne har sterke rådene, den har lh2.4 og dette gjør +t veldig enkelt å få til. edit: Glemte å si at LMM bør flyttes til sugeside, så det kan være fordel å få avkapp av lmm-ledning for å lage en forlengelseskabel. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.