Gå til innhold

Hva tåler de orginale BMW-batteriene før de ryker?

Ranger emnet

Bluum

Anbefalte innlegg

Var vekk en ukes tid og kom hjem til en bil uten strøm.

Vet ikke om det er alarmen som har gått, om det er overledning ett sted eller om batteriet rett og slett begynner å bli litt for gammelt.

Men poenget er at det er en orginalt BMW-batteri som stod i bilen da den var ny i 1992, og jeg lurer på om jeg kan forvente meg at dette kan skje hyppigere fremover.

Nå kommer vinteren og kulda, så batteriet må være i "topp stand".

Kan for ordens skyld nevne at det er en E36 318is og at dynamoen er på 105A. Batteriet er 65Ah. Bilen er gått svært lite, var kun gått 37 000 da jeg overtok den og jeg vet ikke hvordan forige eier har holdt bilen. Jeg ser at han eller noen andre har skrudd på lokkene, sannsynligvis for å etterfylle syre.

Det står et (etter mitt syn) middels kraftig stereoanlegg i bilen, og samlet sikringsmengde på forsterkerene er 120A.

Bør jeg bytte batteri?

Finnes det noen enkel og rask måte jeg kan sjekke om batteriet fortsatt er i god stand på?

Hvis nytt batteri bør anskaffes, hvilke merker anbefales i så fall hvis jeg skal ha et batteri som kan festes på samme måte som det orginale? (Pris snakker vi ikke om :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke voltmeter, men håper det duger med billigste sort fra biltema :)

Får se etter noe rimelig og brukbart i morra.

EDIT: har forresten voltmeter på kondensatoren, så jeg kan jo bare kikke der.

Husker det pleide å være ress under 12V uten motoren i gang og litt under 14V med motoren i gang.

Får se hva resultatet blir i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis batteriet er fra 1992, kast det og kjøp nytt! Batterier varer ikke evig. Husker selv jeg måtte investere i nytt batteri på 318is'en min. Det vil garantert ikke tåle kulda som kommer nå hvis det er svakt allerede... Kjøpte Varta batteri husker jeg, var bra nok det.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk gjennom papirene som fulgte med bilen og fant ut at batteriet ble byttet ut i april 2002, så deter 6,5 år nå. Det er vel omtrent forventet levealder på et batteri vel?

Jeg fikk sjekka spenningen til batteriet, og den var før start: 11,6V; med motor i gang, ca 14V og etter noen minutter på tomgang ca 12V

Det var litt snaut med batterivann, så jeg har fyllt opp og satt batteriet på lading. Tror det er modent for utskifting, så litt tips om hva slags batterier som er gode kunne vært greit :)

Varta føles som et trygt alternaltiv, men hvis noen har litt kunnskap og erfaringer å dele angående bilbatterier så er det bare å skrive ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider