Gå til innhold

gamle folk i trafikken- hva skjer om dagen???

Ranger emnet

merce-123

Anbefalte innlegg

"E kan no knapt styr gåstoln, ka har e å gjer på veien me bil da?" :D

Hehe, den var fin;)

Ellers er jeg igrunnen enig i at det finnes en hel del eldre som ikke skulle hatt lappen. :Men igjen så finnes det noen som er oppdaterte på "dagens" trafikk (som kan kjøre rundkjøringer, skjønner 2 feltsvei osv:p).. Er litt sånn både og igrunn, selv om mange gamlinger skulle ha gitt fra seg lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Biring: Så hvis det er såpeglatt og like svingete som svingene på rugskogen så ligger du i 80 i 80-sona? Det MÅ du jo gjøre ellers kommer jeg og tuter på deg, og bruker lyshor som faen! Du sier mye dumt innimellom as. Jeg skjønner at det er irriterende når folk ligger under farstgrensa. Prøv å sett deg selv i dems sin possisjon. Man kjører etter forholdene ikke etter hva som står på skilta.

mulig jeg sier mye dumt, men når du ikke ser sammenhengen her så er det DU/DERE som er dum(me)... les en gang til, uansett er det ikke det vi fokuserer på i denne tråden, men det at gamlinger er skumle i trafikken per dags dato, men gjelder ikke bare dem, men det var da voldsomt til mange ulykker med dem nå de siste dagene.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biring: Så hvis det er såpeglatt og like svingete som svingene på rugskogen så ligger du i 80 i 80-sona? Det MÅ du jo gjøre ellers kommer jeg og tuter på deg, og bruker lyshor som faen! Du sier mye dumt innimellom as. Jeg skjønner at det er irriterende når folk ligger under farstgrensa. Prøv å sett deg selv i dems sin possisjon. Man kjører etter forholdene ikke etter hva som står på skilta.

du skal få medalje for hvor tett det går an i bli... jeg skulle ikke svart deg hvis det ikke var for at noen som ikke leser hele tråden, trur sikkert at jeg har skrivd noe sånt som du sier her.

jeg kunne fint hatt 120-130 etter forholda, det var 2-felts vei.

Når da en klovn ligger i 60kmt, da er det IKKE etter forholda.

Jeg kjører relativt rolig og sakte jeg, men nok til at jeg klarer å holde fartsgrensene på egna plasser som det var i detta tilfellet.

nuverende bilpark:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

irriterer meg også OFTE over gamle folk som absolutt skal ligge i 60 i 80 sona.. å føret er så bra som man får det, tørr asfalt + km`vis med strekker.. men kan de ta en titt ned på speedo`en ? IKKE FAEN! en gang lå det en gammel dame MIDT på veien i 50, seff i 80sonen.. kommer i rundt 90-100 rundt svingen.. å der triller hun bortover.. akkurat så jeg nådde å bremse! lå å blinka med lysa å tutet på hun, men hu la faen ikke merke til det! hadde lyst å bare skyve ho av veien!! få vækk gamlingan å sykkelistene.. så blir veien mye tryggere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

irriterer meg også OFTE over gamle folk som absolutt skal ligge i 60 i 80 sona.. å føret er så bra som man får det, tørr asfalt + km`vis med strekker.. men kan de ta en titt ned på speedo`en ? IKKE FAEN! en gang lå det en gammel dame MIDT på veien i 50, seff i 80sonen.. kommer i rundt 90-100 rundt svingen.. å der triller hun bortover.. akkurat så jeg nådde å bremse! lå å blinka med lysa å tutet på hun, men hu la faen ikke merke til det! hadde lyst å bare skyve ho av veien!! få vækk gamlingan å sykkelistene.. så blir veien mye tryggere..

da er vi enige:) det er så noen ganger jeg lurer på om det er mennesker, eller noe avvikere.

Men farligste var ei episode når jeg la meg ut i begynnelsen av to-felten og skulle kjøre forbi ei gamal kjerring, hu fant plutselig ut på å kaste seg ut uten å bruke speil, det kom jo såklart biler i mot i 3-feltet. Så det var jo VELDIG nære på for å si det mildt.

nuverende bilpark:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er sant det du sier. Har et menneske oppi bygda her som er livsfarlig bak rattet,usikker på hvem det er, men trur det er noe øvelseskjøring inne i bildet, er ei dame, både jeg,fattern og muttern har nesten-kollidert med denne personen.. hadde tenkt å snu og kjøre etter vedkommende i dag, men hadde det veldig travelt. Personen har NULL følelse med bilen, ligger midt i veien og kjører ALTFOR fort etter evne. Som fattern sa "syns jeg ikke kjørte lastebil"

Men reaksjonsevnen er raskere blant oss gjennomsnittlig, men er selvsagt noen som er talentløse til tusener. Men jeg har til gode å se en ungdom stå fast på en overgang pga av at han ikke rakk å se at det røde lyset blinka.

Selvsagt finns det sorte får både blant unge og gamle, men når det skjer fire dramatiske ulykker på 2 dager så sier det seg sjøl at dem ikke forstår at dem er en fare bak rattet, det gjelder OGSÅ ungdommen.

Mer kjøretrening til unge + at gamle bør våkne litt i trafikken og holde farta.

nuverende bilpark:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ca. like mange unge mennesker som eldre mennesker som skulle levert fra seg lappen.

Så før dere begynner å peke fingre og beskylde andre aldersgrupper for uansvarlig kjøring bør dere gå inn i egne rekker og rydde opp først!

Hele poenget med denne tråden er vell at det ALLTID er negativ fokus på unge bilførere når det skjer en eller annen ulykke i trafikken. Mens det aldri er slik fokus på eldre billister...

Alle bilkampanjer er stort sett rettet mot unge billister, kanskje man burde lage noen som er rettet mot den eldre gruppen av bilførere også?!

» [ ] Audi A6 2.6 V6, 1995

» [x] VW Golf 3, 1994 (Prosjekt) SOLGT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med denne tråden er vell at det ALLTID er negativ fokus på unge bilførere når det skjer et eller annen ulykke i trafikken. Mens det aldri er slik fokus på eldre billister...

Alle bilkampanjer er stort sett rettet mot unge billister, kanskje man burde lage noen som er rettet mot den eldre gruppen av bilførere også?!

Det stemmer thofte, takk.

nuverende bilpark:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med denne tråden er vell at det ALLTID er negativ fokus på unge bilførere når det skjer en eller annen ulykke i trafikken. Mens det aldri er slik fokus på eldre billister...

Skjønner det. Men det jeg ville frem til er at mange på dette fora bør ikke uttale seg om dårlige trafikkanter!

Ang. trafikksikkerhets kampanjer, så er de rettet mot unge bilister nettopp fordi det er de som topper ulykkesstatistikken. Ikke den eldre garde.

Men igjen, det har oppgjennom tidene også blitt ført kampanjer mot eldre bilførere. feks. http://www.vegvesen.no/65pluss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange i alle aldere som burde klippe lappen i 2! Jeg kjenner en som fikk lappen nå denne uken, som ikke skulle hatt lappen!

Er noe dritt at kampanjene er rette for det meste mot ungdom, da jeg har en oppfattning av at det er de som er 30-50 som kjører værst!

Blir også litt forbanna når jeg ser "JENTENES TRAFIKKAKSJON" plakaten hver gang jeg går i trappa her på skolen.. "Brems en venn" står det. Vet om mange kvinnelige billister, både veldig unge og gamle som er elendige billister.. Men det ble litt vel OT..

Man burde ha hyppigere helsesjekker, og kanskje også kjøretimer/oppkjøring en gang i blandt (3-4 år?) for å sikre at de eldre er skikket til å være i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange i alle aldere som burde klippe lappen i 2! Jeg kjenner en som fikk lappen nå denne uken, som ikke skulle hatt lappen!

Er noe dritt at kampanjene er rette for det meste mot ungdom, da jeg har en oppfattning av at det er de som er 30-50 som kjører værst!

Blir også litt forbanna når jeg ser "JENTENES TRAFIKKAKSJON" plakaten hver gang jeg går i trappa her på skolen.. "Brems en venn" står det. Vet om mange kvinnelige billister, både veldig unge og gamle som er elendige billister.. Men det ble litt vel OT..

Man burde ha hyppigere helsesjekker, og kanskje også kjøretimer/oppkjøring en gang i blandt (3-4 år?) for å sikre at de eldre er skikket til å være i trafikken.

Sant som du sier, Adivass..

Hehe, ''jentenes trafikkstasjon'' og ''brems en venn'' ja..

For jenter har plettfri kjørestil og kjører aldri fort? :angelsmili:

Sitter nå her uten førerkort jeg, fordi jeg har kjørt fort og dessuten skal jeg innrømme at jeg var skikkelig rævva til å kjøre før jeg ble sykt revet med av det folk kaller ''råkjøring'' og en ''sinnsyk bilinteresse''..

De som faller innenfor disse kategoriene er opptatte av at en kjøretur ikke bare er en kjøretur, sånn er hvert fall jeg.. tenker grundig gjennom kjøringa mi; sporvalg, trafikkflyt og å se for seg det uventa.. Når man i tillegg er vant til litt mer ekstrem kjøring enn gjennomsnittet, så takler man de fleste situasjoner bedre.

Vil påstå at det er tryggere om en ung råkjører får skrens i en rundkjøring enn hvis en eldre får det, for eksempel. Det er sånt som kan skje!

Mange eldre er ofte så nervøse og uskikka i trafikken at de gjør skumle manøvere, som feks å bremse kraaaftig ned 200m før avkjøringsfila (nedsatt dømmekraft) eller stoppe midt i en rundkjøring fordi de ikke husker hvor de skal..(nedsatt hukommelse og/eller dårlig evne til å lese trafikkbildet og handle deretter)..

Bare å dømme hvem som er værst av eldre mennesker og unge, bilinteresserte ''råkjørere'':)

Hadde vært på sin plass med både hyppigere helsesjekker og oppkjøring hvert 2-3år eller noe for de eldre ja.

Jeg kommer tilbake med mer i denna tråden, for den er faan meg genial!

~Wild Racing~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskt eksempel:

Igår, ca i 13-tiden skulle jeg bort på tomta for å se hvordan de lå an med huset mitt. Kommer ned til en ganske ny rundkjøring her, havner da bak en Golf eller Polo som skal samme vei som meg.

Det første kvinnemennesket da gjør, er å blinke til VENSTRE når vi tar av til høyre!

Videre går så ferden i 40 km/t, dette er i en 60-sone. Veien er nyasfaltert, tørr og det er sol med klar blå himmel.

Neket bak rattet holder 40 noen hundre meter til, før vi kommer til et lyskryss. Her bremser hun ned ca 150 m FØR krysset og sinker trafikken ytterligere.

Jeg skal heldigvis over i venstre fil og gamle skinnet får høre hornet helt når jeg kjører opp på siden av henne og til jeg er ute av krysset igjen...

Blir så forb....!!

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider