Gå til innhold

Feil forbruk kjørecomputer

Ranger emnet

Psykopelle

Anbefalte innlegg

Kjørecomputeren på min Octvaia II med 1,9 TDI viser feil. Når forbruket på displayet viser 5,3 , og jeg regner "manuelt" ved fylling er korrekt forbruk 6,0 (o,6 l/mil)

Har kontrollregnet dette flere ganger nå, og hver gang er differansen omtrent like stor.

Er det flere som har opplevd dette på sin Octavia, eller er det kun min bil det er noe rart med?

Kjenner noen til om det er mulig å "justere" den for å få den til å vise korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare for og være hyggelig den viser mindre ;) neida,

har ikke dette med oppsett 1 og 2 og gjøre? siden du har sjekket det flere ganger går jeg ut i fra du 0 stiller den når du prøver?

Ole

Jepp. Jeg har som vane å nullstille oppsett 2 hver gang jeg fyller. Slik skal jeg jo få forbruk på den aktuelle tanken.

Ang. andre faktorer: Har erfaring fra tidligere biler at "powerboks" gjør at kjørecomputeren viser mindre enn riktig forbruk. Computeren tror at motoren får mindre diesel enn den faktisk får med boks. Men viser riktig igjen når boksen blir koblet fra. På min nåværende bil har jeg ikks boks og originalt filter, så det er ikke det som påvirker min bil.

Har hørt at "skikkelig chip", eller omprogrammering av styreenheten ikke vil gi feil tall på computeren fordi den da vet hvor mye diesel motoren faktisk får. Vet ikke om dette er riktig...

Ang. dekk dimensjoner er jeg usikker. Etter som ulik rulleomkrets, også vil gjøre at kilometertelleren viser feil. På den måten vil vel både kjørecomputeren og kilometertelleren vise like feil, og dermed skulle jeg få det samme tallet på displayet og på kalkulatoren....? Usikker på om jeg klarte å forklare teorien min tydelig nok her.

Takk for råd, tips og tilbakemeldinger. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider