Gå til innhold

EGR = Sot i GDI motor

Ranger emnet


Naturd

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har sett meg grundig lei av at motoren soter ned innvendig pga. EGR-systemet. Tenkte å blende hele greien. Se vedlagt bilde; Er dette innsuget til EGR-systemet? Fant ikke ut av hvilken slange som er den rette. (Det begynte å regne kraftig, så jeg måtte gi meg i dag.)Motoren er en Mitsubishi 1.8 GDI fra 2000.

 

Har lenge hatt problemer med dårlig tomgang, fault emission lyset kommer på av og til, mister motoreffekten helt noen ganger når motoren ligger på 1500 til 2500 rpm, og må gi mer gass for at den skal komme. Når den kommer over 2500 går det meget meget bra! Dette er en spøkelsesfeil, for dette oppstår IKKE hver dag!

Motoren er frisk og drar godt når feilen ikke er der.

 

- Skiftet lambdasonde til type biltema. (Fulgte ikke med koblingsskjema men er ganske sikker på at den er rett koblet.)

- Nye platinaplugger, luftfilter, helsyntetisk olje.

- Rengjort spjeldhus og spjeld. (Der var det MASSE sot!)

- Rengjort "nettingen" på luftmasse måler med elektrorens.

- Ikke sjekket katalysator enda. (Håper den er hel).

Har koblet ut batteriet noen ganger og latt bilen stå 10 min. på tomgang for "å lære tomgang" på nytt. Motoren er da som en drøm i noen dager før problemet dukker opp igjen.

 

Har funnet ut at jeg ikke er alene om å oppleve problemer med sot og lignende på GDI. Noen som har noen flere råd om hva som bør sjekkes og hva som kan gjøres?

 

Se vedlagt bilde, EGR??

 

EGR.jpg

Colombia Es Passion

Colombia Es Passion

Colombia Es Passion

http://www.youtube.com/watch?v=pXtvGsYS0UM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt rykter om at grunnen til at disse motorene soter igjen er at de har overdrevent god kjøling i topplokket pga den høye kompresjonen.

Riv av toppen, fjern sot og kjør bilen på E85 i stedet. Da soter den ikke.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Skal se om jeg finner en "rusten tilkobling" en plass når dagslyset og været tillater det... :) Er kjipt å ikke ha garasje nå..

 

Magnul: Spøker du? Er virkelig GDI'en kompatibel med E85??

Har ikke tenkt på det, er forresten ingen tankemuligheter her i nærheten som er meg bekjent.

 

Har seriøst vurdert gass. I fjor kjørte jeg Range Rover 4,6 HSE, og da var det nok litt mer relevant økonomisk sett... Her er problemet egentlig å finne plass til en gasstank! Tror faktisk at GDI'en hadde vært et godt emne for å kjøre på gass. Brenner mye renere; Kvitt sot-problemet!

 

Lurer på om jeg må av med toppen og inntakmanifold for rengjøring også. Tomgangen er nå egentlig bra, og bensinforbruket er kommet ned i 0,99 10/km istedet for 1,21 10/km. Exhaust fault lyser fremdeles noen ganger, og andre ganger er det litt tap av motoreffekt. Det "rare" er at motoren går best når exhaust fault lyset er på!

Colombia Es Passion

Colombia Es Passion

Colombia Es Passion

http://www.youtube.com/watch?v=pXtvGsYS0UM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår