Borstad Skrevet November 15, 2008 Rapporter Share Skrevet November 15, 2008 Hei, har prøvd å lestlitt rundt om kring, men kommer ikke noe vei. Ikke det at jeg er dum, men hvor mye styr er det å gjøre om en B230F motor til en B230FK motor? Er der bedre å bare skifte motor helt, eller går der bra å skifte bare topp, stempler osv.? Hva er enklest, har ikke all verden av erfaring med mekking, i og med at jeg bare er 17år gammel, men lurer da på. Hva er enklest? Prøv å forklar meg :bok: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_power_ Skrevet November 16, 2008 Rapporter Share Skrevet November 16, 2008 jeg gjorde det nettopp pga jeg hadde alt av deler liggenes, jeg bytta bare stempler pga f blokka mi hadde m råder samme som ft/fk så brukte jeg AT bundpanne, og hadde en 530turbotopp med vk3 kam, så slengte jeg på orginalt 940 turbomanifold og mitsju turbo 13C chippa og høyna trykket, og orginal intercooler og kobla opp oljekjøler og sandwich med termostad pga skal bruke på vinter, så tut og kjøre funker fint, men du kan jo bruke orginal stempler og men da lønner det seg og dreie de ned i mitten, tror det var 1,5 mm man bør ta der. håper dette hjelper litt, sikkert noe mer jeg har glemt, Siter ford granada 2,8i. *solgt*,ford escort*solgt* volvo 240 90mod *solgt* volvo 740turbo*solgt* volvo 240tic lekebilen:)volvo91mod*skrot* Pajero90 kort 2,5tdi bruksbil tigger alu/syrefast/svartstål pm om det er no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aksel Skrevet November 16, 2008 Rapporter Share Skrevet November 16, 2008 Hei, har prøvd å lestlitt rundt om kring, men kommer ikke noe vei.Ikke det at jeg er dum, men hvor mye styr er det å gjøre om en B230F motor til en B230FK motor? Er der bedre å bare skifte motor helt, eller går der bra å skifte bare topp, stempler osv.? Hva er enklest, har ikke all verden av erfaring med mekking, i og med at jeg bare er 17år gammel, men lurer da på. Hva er enklest? Prøv å forklar meg :bok: De enkleste for deg er å få tak i en 230FK (eller FT) og bytte hele motoren! Det blir det mindst skruing av. Finn ut om bilen din har lh 2.4 motorstyring. Er bilen en sen 88 eller en 89 er sansynligheten stor! Da er det bare å skifte hjerner til turbohjerner fra FK, FT. Resten skal være ganske greit! Blir litt mer styr om bilen ikke har lh 2.4 men det finnes løsninger på det også:) Siter 740 Turbo 1990 Golf Gti 1983 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Borstad Skrevet November 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2008 hehe, var det jeg tenkte. å bytte motor altså :) Men går det ikke å sette på turbo manifold, turbo og diverse, uten å skifte råder og stempler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Borstad Skrevet November 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2008 De enkleste for deg er å få tak i en 230FK (eller FT) og bytte hele motoren! Det blir det mindst skruing av. Finn ut om bilen din har lh 2.4 motorstyring. Er bilen en sen 88 eller en 89 er sansynligheten stor! Da er det bare å skifte hjerner til turbohjerner fra FK, FT. Resten skal være ganske greit! Blir litt mer styr om bilen ikke har lh 2.4 men det finnes løsninger på det også:) Hvordan finner jeg ut hvilken LH jeg har? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet November 16, 2008 Rapporter Share Skrevet November 16, 2008 har du svinghjuls-sensor og ingen ledninger inn på fordeleren har du LH2.4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Borstad Skrevet November 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2008 har du svinghjuls-sensor og ingen ledninger inn på fordeleren har du LH2.4 Okei, takk for svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Falken` Skrevet November 16, 2008 Rapporter Share Skrevet November 16, 2008 http://www.bilforumet.no/200-serien/101600-guide-a-f-fk-ft.html Les litt i denne tråden, så får du kanskje noen ideer:) Siter Volvo 850 T-5 94mod Volvo 244 GL 76mod Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil *Member of Volvo Skrensar Lag* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvobrage Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 syns det er dårlig med bilder og tråder som er bra der det står absoult alt du må gjøre for å bygge om fra f til fk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aksel Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 hehe, var det jeg tenkte. å bytte motor altså :) Men går det ikke å sette på turbo manifold, turbo og diverse, uten å skifte råder og stempler? Dette går selvsagt men er ingen optimal løsning.. Du kan ikke kjøre med mye trykk og vil nok ikke få så mye effekt som i en FT! På lh 2.4 har du også denne diagnoseboksen oppe ved venstre fjærtårn! Om en ikke har lh 2.4 kan en hente ett fra 240 med lh 2.4! De har løst motornett i motsetning til 740 (og 940) som har det sammen med lys osv. Evt. bytte alt ledningsnett forover i bilen til ett med 2.4 fra 740/940.. Hjelper nok litt å lese i tråden Falken` linket til.. Er en del spesielt til 240 men mye av det er relevant! Det er vel insprut i bilen og ikke gasser? Siter 740 Turbo 1990 Golf Gti 1983 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Falken` Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 syns det er dårlig med bilder og tråder som er bra der det står absoult alt du må gjøre for å bygge om fra f til fk Står absolutt alt i den tråden jeg posta til deg da, om du orker og lese og sette deg litt inn i det;) Siter Volvo 850 T-5 94mod Volvo 244 GL 76mod Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil *Member of Volvo Skrensar Lag* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krbarstad Skrevet November 21, 2008 Rapporter Share Skrevet November 21, 2008 hehe, var det jeg tenkte. å bytte motor altså :) Men går det ikke å sette på turbo manifold, turbo og diverse, uten å skifte råder og stempler? jeg har kun brukt org b230f blokk til turbo bruk å har ikke hatt noen spes problemer, eneste problemene er slitte pakninger å olje tettninger. største svakeheten på en b230f møtor kontra en b230ft/fk er jo rådene,med mindre man har nyere b230f motor som har samme råder som ft/fk. man har også litt høyere komp i en f motor enn i en org turbo motor. men jeg har tidligere kjørt med 1,2-1,4bar turbo trykk på en org f motor å den har holdt. men kjører no med 0,7-0,8 grunnet vinterføre å dermed ingen vits å kjøre me høyere turbo trykk. men den beste løsningen er selvfølgelig å bygge en skikkelig turbo motor, med eks b230ft/fk som utgangspungt, siden disse motorene er forholdsvis veldig holdbare. men hvis man eks vil ha et budget turbo bygg så anbefaler jeg b230f motoren som utgangspungt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet November 25, 2008 Rapporter Share Skrevet November 25, 2008 står alt man trenger og lure på i guiden på 200 forumet, men det er en ting jeg har plundra med som jeg ikke har finni i guiden(detta er hvis du bruker 240 ledningsnett og kobler det opp selv). det står at den blå ledningen skal kobles til tennings strøm (hakk 2) det stemmer det, men den må kobles til et sted som det også er strøm når du drar på starteren eller så vil ikke bilen starte. men bortsett fra det så er det mer enn bra nok forklart i den tråden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JokkmokkTurbo Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Jeg og en kompis skal ned å hente en 745 i morgen med B230FK motor.. Han har B230F (91mod) motor med Lh2.4 Vi mener begge at dette er ganske enkelt å bytte om.. Så lenge det er riktig ledningsnett i bilen hans.. Siter 1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut. 2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidardahlberg Skrevet Oktober 26, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2016 vet denne er gammel, men prøver likevel. jeg skal bytte fra b230f til b230fk. jeg har lh2.4 ledningsnett. er det så lett at det bare er å bytte motor å hjerne for å få FKen opp å gå? altså at man ikke trenger å bytte hele motor ledningsnettet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.