Gå til innhold

Nettop kjøpt en brukt C5 2.0 HDi 2002-modell stasjonsvogn

Ranger emnet

ThomasWH

Anbefalte innlegg

Hørt om smak og behag? Min mening er min mening! :)

Som sagt, jeg har prøvd en god del biler av grovt kaliber. Biler 5-6 ganger dyrere enn en C5 (nypris!) kan ikke måle seg med C5. Komforten og sjelen til C5 er overlegen alle andres!

Jeg har hørt om smak og behag. Problemet her er måten du ordlegger deg på og prøver å få din subjektive oppfatning til å bli en universal sannhet. Du konkluderer ganske bastant med at C5 hdi stasjonsvogn er verdens beste bil, når det i realiteten er meget langt fra sannheten.

Hvis man tar utgangspunkt i at nyprisen på en C5 stajonsvogn er ca. 400 000 kroner, hvilke fem-seks ganger dyrere biler er det du har prøvd som blir slått ned i støvlene av denne? Og hva er kriteriene du legger til grunn for en slik konklusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om smak og behag. Problemet her er måten du ordlegger deg på og prøver å få din subjektive oppfatning til å bli en universal sannhet. Du konkluderer ganske bastant med at C5 hdi stasjonsvogn er verdens beste bil, når det i realiteten er meget langt fra sannheten.

Hvis man tar utgangspunkt i at nyprisen på en C5 stajonsvogn er ca. 400 000 kroner, hvilke fem-seks ganger dyrere biler er det du har prøvd som blir slått ned i støvlene av denne? Og hva er kriteriene du legger til grunn for en slik konklusjon?

Ordleggingen min er i sann entusiast-stil! Og når man har eid bilen i 24 timer, er man gjerne litt entusiastisk! Å kjøpe ny bil er stort. Det er ikke noe man gjør daglig. Derfor var det stor fest i går da C5 inntok garasjen!

Jeg liker måten du formulerer deg på. Du korner meg ganske bra, helt til du plutselig tar kraftig feil: Hvem er det du tror du er som kan påstå at "langt fra sannheten" at C5 _ikke_ er verdens beste bil? Det er uansett MIN mening at den er best! Men det er selvfølgelig også fordi jeg har kjøpt den! Jeg kunne aldri tenke meg å kjøpe en bil som ikke er verdens beste. Dvs., en bil jeg ikke liker. Mammas førstefødte er alltid verdens beste barn, vettu. Og sånn er det med biler også!

Men la oss gjerne diskutere mitt siste punkt. Nettopp det at C5 er bedre å kjøre enn mange langt dyrere (overpriced!) biler. Dette er et punkt man ikke kan unngå å smile bredt over når man faktisk kjører C5 selv! :)

Som jeg nevnte, S-Klasse, Jaguar, high-end Saab, Porsche - For å nevne fire biler.. Disse taper alle på komforten når man sammenligner de med C5. Kjøreglede er noe annet, det er mer opp til en hver person som kjører en bil. Men alt i alt vil jeg si at C5 er bedre å kjøre enn ovennevnte. Når man suser bortover landeveien i 130+ og ikke engang kjenner at man har kontakt med bakken, men nærmest FLYR over den - Da sitter man godt da. Da kan man slappe av, og NYTE det å kjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del synes at komfort er å faktisk kjenne underlaget under meg. Blir nervøs av å kjøre "numne" biler. Er som å prøve å gå mens føttene sover. Det er svært lite fordelaktig. :)

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte, S-Klasse, Jaguar, high-end Saab, Porsche - For å nevne fire biler.. Disse taper alle på komforten når man sammenligner de med C5. Kjøreglede er noe annet, det er mer opp til en hver person som kjører en bil. Men alt i alt vil jeg si at C5 er bedre å kjøre enn ovennevnte. Når man suser bortover landeveien i 130+ og ikke engang kjenner at man har kontakt med bakken, men nærmest FLYR over den - Da sitter man godt da. Da kan man slappe av, og NYTE det å kjøre!

Hva slags S-klasse og Jaguar har du sammenlignet med da? Det er jo en viss forskjell fra gammel W126 til ny S600, og fra X-Type til XJ.

High-end Saab var nytt for meg. Såvidt meg bekjent tilbyr Saab kun to biler for det norske markedet, en bastard av en Opel Vectra, og en 9-5 som er en modell så gammel at konkurrentene snart er tre generasjoner nyere.

Porsche har vel heller aldri satset hardt på å lage komfortbiler, så at Citroën gir en mer silkemyk kjøretur enn noe derfra skal jeg ikke krangle på.

For all del. Jeg liker fransk komfort på lange turer. Men slik jeg ser det er det ikke "moro" å slappe av. Det er behagelig, men ikke gøy. Skal man ha det moro med Citroën syns jeg det er best bak rattet på biler som Xantia Activa og små VTS-rotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner meg at trådstarter kjører på vinterdekk hele året. Da får han "fransk komfort", dvs dårlig kontakt med veien og man nærmest flyr over den.

Det er ikke noe problem å lage komfortable biler, den kan alle klare. Det er bare å sette på myk fjæring, slappe støtdempere, myke seter og dvask styring. Det de fleste bilprodusenter streber etter derimot, er å lage en godt kompromiss mellom presis veiholdning og komfort. Og der tyder ikke salgstallene på at Citroën C5 er best i klassen.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du korner meg ganske bra, helt til du plutselig tar kraftig feil: Hvem er det du tror du er som kan påstå at "langt fra sannheten" at C5 _ikke_ er verdens beste bil? Det er uansett MIN mening at den er best! Men det er selvfølgelig også fordi jeg har kjøpt den! Jeg kunne aldri tenke meg å kjøpe en bil som ikke er verdens beste. Dvs., en bil jeg ikke liker. Mammas førstefødte er alltid verdens beste barn, vettu. Og sånn er det med biler også!

Men la oss gjerne diskutere mitt siste punkt. Nettopp det at C5 er bedre å kjøre enn mange langt dyrere (overpriced!) biler. Dette er et punkt man ikke kan unngå å smile bredt over når man faktisk kjører C5 selv! :)

Du sier her først at ingen kan påstå at det er langt fra sannheten at det er verdens beste bil samtidig som du proklamerer selv at det er verdens beste bil.. Så kjører du hardt på å sier at dette er din mening, da må vel andre få ha sin mening om at dette er langt ifra verdens beste bil...

Og, man kan heller ikke (dersom vi her går ut ifra at dine utsagn kun er personlige meninger) si at C5 ER bedre å kjøre enn de fire nevnte bilene..

Folk har forskjellige preferanser når det kommer til bilkjøring og hva de ser etter i en bil, jeg foretrekker biler med respons der man føler at man kjører og ikke "flyter" men det er bare min mening..

Så om du refraser deg og føyer på "etter min mening" etter dine utsagn så vil nok flere svelge dine uttalelser lettere...

Om jeg kunne velge mellom en C5 og biler 4-6 ganger nyprisen så er jeg temmelig sikker på at jeg skulle klart å finne en mer komfortabel bil, f.eks storebror C6, eller en brukt Maybach...

Er kjempebra at du er storfornøyd med bilkjøpet ditt, da det er det som teller mest, men med enkelte utsagn her, som f.eks at bilen har mer sjel enn alt annet så er det ikke å forvente annet enn kommentarene som kommer her...

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider