Gå til innhold

kvass kam på audi 2,3 noen som veit hvor mye mer bensin den bruker??

Ranger emnet


hansa34

Anbefalte innlegg

Siden du kun har fått ett meget useriøst svar så kan jeg komme med et lite innspill.

 

Om den vil bruke mer bensin? Ja og nei faktisk, alt etter valg av kam.

Du har en NG-motor med KE3-Jetronic innsprut. Altså med et fornuftig kamvalg (maks 272 grader og minimum 108 graders lobeseparasjon), så vil den volumetriske effekten øke. Dette vil gi et lavere bensinforbruk og en mer livlig motor. Følgen av at motoren er mer livlig og mer turtallsvillig, er at man gjerne endrer kjørestilen noe ;). Dette vil igjen resultere i at gevinsten spises opp, kanskje man vil bruke mer bensin etterpå? Men igjen, dette er som følge av hissigere kjøring, ikke av kammen!

 

Ulemper. Igjen ja og nei. Velger man en kam som er for hissig så vil man miste bunndrag. Man får desto mer effekt i toppregisteret, men en sådan motor kan bli anstrengende å kjøre med til dagligdags bruk og vil bruke mer bensin. Et fornuftig kamvalg vil ikke gi noen ulemper. Dreiemomentet vil øke over hele registeret. Dette gir følgelig mer effekt over hele registeret samt lavere bensinforbruk.

 

Jeg bruker selv en 272 graders kam med 112 graders lobeseparasjon og 11,4 graders løft i min 2.3E. Denne gir høyere moment (og da selvsagt høyere effekt) fra ca 2200 omdr og oppover. Bensinforbruket er 0,8 på langkjøring med full bil (Audi 100 C4). I en av mine andre biler (Audi 80 B3) har jeg en 268 graders kam med 110 graders lobeseparasjon og 11,2 mm løft. Denne kammen gir mer moment og effekt enn originalkammen over hele registeret. Dette gir da også følgelig lavere bensinforbruk. Kjørte på under 0,6 pr mil med original forgasser (langkjøring og halvfull bil), 0,8 pr mil med en del større forgasser og bare småkjøring.

 

Håper du ble noe klokere av dette.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svaret hjalp meg mye:). jeg har et spørsmål til er det noen som veit om hvor jeg kan få taki billige kammer jeg har en link http://veloxmotor.com/index.asp?case=show_product&main_category_id=1&category_id=6&sub_category_id=48&object_id=111

 

der en en kamm jeg har tenkt å kjøpe meg men vis noen veit om noen steder det kan være biliggere så hadde det vært fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svaret hjalp meg mye:). jeg har et spørsmål til er det noen som veit om hvor jeg kan få taki billige kammer jeg har en link http://veloxmotor.com/index.asp?case=show_product&main_category_id=1&category_id=6&sub_category_id=48&object_id=111

 

der en en kamm jeg har tenkt å kjøpe meg men vis noen veit om noen steder det kan være biliggere så hadde det vært fint:)

 

Dette ser ut til å være nøyaktig den kammen Quattro73 skriver om i sitt innlegg. Vær oppmerksom på at Velox sier at du må ha justerbart kamdrev i tillegg når du benytter denne. Og det er jo en affære til ytterligere en tusenlapp. Legg så til nye løftere, ny kamreim og muligens ny toppdekselpakning så havner du fort på ca 5000 kroner.

 

Hva pris angår får jeg verken hakeslepp eller roser i kinnene av prisene på Velox, så jeg antar at det er mulig å finne det billigere i utlandet. Men det er neppe verdt bryderiet.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut til å være nøyaktig den kammen Quattro73 skriver om i sitt innlegg. Vær oppmerksom på at Velox sier at du må ha justerbart kamdrev i tillegg når du benytter denne. Og det er jo en affære til ytterligere en tusenlapp. Legg så til nye løftere, ny kamreim og muligens ny toppdekselpakning så havner du fort på ca 5000 kroner.

 

Hva pris angår får jeg verken hakeslepp eller roser i kinnene av prisene på Velox, så jeg antar at det er mulig å finne det billigere i utlandet. Men det er neppe verdt bryderiet.

 

Reodor har helt rett, er den kammen jeg bruker. Gav +25 hk på min motor. Justerbart drev må du nok ha ja, dette siden ditt drev ikke passer på denne kammen. Kammen er laget for å passe alle 10v med hydr. løftere. De eldre (og de fleste) av disse har 44t drev med løs sporkile. Du har 52t drev med fast sporkile.

 

Du må ikke ha nye løftere, men det anbefales å skifte disse når du først har kammen ute. Dette spesielt om motoren nermer seg 200' kjørte km eller mer.

 

Dahlback selger en kam med nøyaktig de samme data som den Velox Motor selger. Dahlback tar 4500 SEK for denne

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut til å være nøyaktig den kammen Quattro73 skriver om i sitt innlegg.

Japp - og han har god erfaring, ettersom Velox er hans bror ;)

Forøvrig står det litt generelt om 2.3E og slike kammer fler steder

på 80 og 100 forumene.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår