Enmas Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 Fres skrev: Eller bare at saken blir henlagt.. Hadde jeg fått beskjed om at jeg hadde liggi 0.96 sek bak hadde jeg bare sagt "Fint da, begynn som tidtaker på et jævla maraton istede, hade!" Avstand til bil forann tar jeg alltid ut ifra farten vi ligger i.. Hater folk som skal la bilen ligge 150m forann i saktegående kø, skjønn at det er folk som dere som lager kø! Faktisk ikke. Det er de som skaper god flyt i trafikken, det er du som ligger og stanger på støtfangeren på bilen foran som skaper kø. Fartsendringer forplanter seg i bilene bakover, oscillerer og kødannelser oppstår. De gir også plass til biler som legger seg inn foran uten at de slipper å endre hastigheten. Tenk over det neste gang du står i kø. For å svare trådstarter; forenklet forelegg i størrelsesorden 5000,- er mest sansynlig. Men skal ikke si forsikkert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 Fres skrev: Eller bare at saken blir henlagt.. Hadde jeg fått beskjed om at jeg hadde liggi 0.96 sek bak hadde jeg bare sagt "Fint da, begynn som tidtaker på et jævla maraton istede, hade!" Avstand til bil forann tar jeg alltid ut ifra farten vi ligger i.. Hater folk som skal la bilen ligge 150m forann i saktegående kø, skjønn at det er folk som dere som lager kø! tøffingen, fosiktig så du ikke får skrubbsår i barnehagen i dag... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DeVille Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 Fra en som har blitt påkjørt bakfra før, når du skal kjøre så dumt, får du bare som fortjent. Sorry, men sånn er det. Sitat Avstand til bil forann tar jeg alltid ut ifra farten vi ligger i.. Med tanke på at man her ser på tiden, vil avstanden variere med hastigheten. Sitat 150m forann i saktegående kø Selvfølgelig er det mellomting da. Man får lov til å bruke hodet. Siter "Who are you and why should I care?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fres Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 juba skrev: tøffingen, fosiktig så du ikke får skrubbsår i barnehagen i dag... Sårt tema bare :P Fikk ingen idag for mamma hadde sydd inn puter på alle ledd! :P jææh Siter Signatur.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fres Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 Enmas skrev: Faktisk ikke. Det er de som skaper god flyt i trafikken, det er du som ligger og stanger på støtfangeren på bilen foran som skaper kø. Fartsendringer forplanter seg i bilene bakover, oscillerer og kødannelser oppstår. De gir også plass til biler som legger seg inn foran uten at de slipper å endre hastigheten. Tenk over det neste gang du står i kø. For å svare trådstarter; forenklet forelegg i størrelsesorden 5000,- er mest sansynlig. Men skal ikke si forsikkert. Hvem har sagt jeg ligger rett bak og stanger? Holder mellom 5-10m avstad, 150m nekter jeg for at lager flyt.. ikke litt engang :P Siter Signatur.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 Finner det faktisk litt ironisk at jeg leste denne tråden på skolen, og på veien hjem holdt jeg på å treffe en skoda i rompa :) Heldigvis begynte bremsene å gripe ordentlig i siste sekund... (grunnen var forøvrig en i.iot som svingte av veien der veien gikk fra 60 til 80 sone, -veldig- brått) Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenni23 Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 Veit, er farlig og irriterende. tenk om man kjører saftig i rævva på en bil forran og det er barn i bilen eller noe. som sitter i baksete :/ Hold avstand:) Siter Opel Kadett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 Ved køkjøring er det ikke nødvendig med 3 sekunder mellom bilene. Det senker trafikkapasiteten vesentlig. Tenk på de bak deg, og tett luka til bilen foran. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 jeg ligger og presser trafikken foran, hvis dem ligger unormalt sakte i forhold til forholda..presser dem mest mulig. + noen ganger tut og blink. Kjører de normalt, holder jeg avstand. Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonleo Skrevet November 20, 2008 Rapporter Share Skrevet November 20, 2008 biring skrev: jeg ligger og presser trafikken foran, hvis dem ligger unormalt sakte i forhold til forholda..presser dem mest mulig. + noen ganger tut og blink. Kjører de normalt, holder jeg avstand. Etter å ha lest gjennom dennne diskusjonen, tenker jeg bare.. hva f** skjedde med 3-sekundersregelen? 3 sekunder uansett, og du har finfin avstand til bilen foran! Jiiz, kan da ikke være så vanskelig? Og Biring... jeg er en av de som gir sånne som deg bremselysa og håper du skal kjøre i ræva mi en dag. Det blir festlig. Siter Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet November 20, 2008 Rapporter Share Skrevet November 20, 2008 jonleo skrev: Etter å ha lest gjennom dennne diskusjonen, tenker jeg bare.. hva f** skjedde med 3-sekundersregelen? 3 sekunder uansett, og du har finfin avstand til bilen foran! Jiiz, kan da ikke være så vanskelig? Og Biring... jeg er en av de som gir sånne som deg bremselysa og håper du skal kjøre i ræva mi en dag. Det blir festlig. enig:) Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espsko Skrevet November 20, 2008 Rapporter Share Skrevet November 20, 2008 raaneren91 skrev: haha purken har seriøst fritids hvis de henger seg oppi sånne filleting. Gleder meg til du sitter der med whiplash og knust bil fordi du måtte bremse. Da kan vi snakke om hva som er filleting og ikke. Under et sekunds avstand er farlig. Enkelt og greit. Og til dere som kjører sånn, bruk huet. Det er en grunn til at man har regler om sånt, og det er fordi folk som er smartere enn dere har funnet ut at dere tar feil. Siter Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for. PCN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet November 20, 2008 Rapporter Share Skrevet November 20, 2008 buskmann skrev: Ved køkjøring er det ikke nødvendig med 3 sekunder mellom bilene. Det senker trafikkapasiteten vesentlig. Tenk på de bak deg, og tett luka til bilen foran. Kommer helt an på situasjonen, men ved kødannelser som følge av innsnevring, fletting, fartsøkningsfelt, rundkjøringer, fotgjengerfelt osv. så VIL en god avstand mellom bilene forhindre kødannelser. Skal prøve og forklare; ligger du nære bilen foran deg (også over 3 sek) blir din bil og hastighet kraftig påvirket av handlingen til bilen foran deg. Desto nærmere du ligger, desto kraftigere handlinger foretar du deg (les oppbremsing og akselerering). Som følge av dine handlinger vil de forplante seg bakover i trafikken, akuratt fordi de heller ikke har tilstreklig avstand til bilen foran seg. Denne forplantningen øker i størrelse og kraft. Så baller det på seg, og til slutt går trafikken i 5 km/t. Uten at trafikken og veien skulle tilsie at det skulle oppstå kø. Du snakker om trafikkapasitet, kø oppstår når det er mange biler på lite areal vei. Øker du avstanden til bilen foran, vil du minke antall biler per areal, og dermed vil trafikken flyte bedre. En enkel og billig måte og øke trafikkapasiteten på. Så neste gang du nærmer deg en plass det vil oppstå kø, se i speilet og tenk over hvordan dine handlinger vil oppfattes av bilene bak. Hva hadde skjedd hvis du ikke hadde trengt å foreta den handlingen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet November 20, 2008 Rapporter Share Skrevet November 20, 2008 Enmas skrev: Du snakker om trafikkapasitet, kø oppstår når det er mange biler på lite areal vei. Øker du avstanden til bilen foran, vil du minke antall biler per areal, og dermed vil trafikken flyte bedre. En enkel og billig måte og øke trafikkapasiteten på. QUOTE] Feil, i byområder så presser andre seg inn å åpne luker og er aggressive+skaper større sjanse for kollisjoner. Da tar det lengre tid for den opprinnelige køen og det skaper ustabilitet i køen. Det gjelder dog der det ikke er lysregulering. Noe rett har du. Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espsko Skrevet November 20, 2008 Rapporter Share Skrevet November 20, 2008 biring skrev: Feil, i byområder så presser andre seg inn å åpne luker og er aggressive+skaper større sjanse for kollisjoner. Da tar det lengre tid for den opprinnelige køen og det skaper ustabilitet i køen. Det gjelder dog der det ikke er lysregulering. Noe rett har du. Du misser jo hele poenget - hvis ALLE hadde holdt god avstand og ikke presset seg inn i luker som var for små (les; for kort avstand til bilen foran) ville ikke dette vært et problem. Det betyr ikke at han tar feil - det betyr at du må tenke litt lenger enn nesetippen for å få med deg poenget hans. Siter Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for. PCN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg