Reodor F Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 det som sjer er at folk distanserer seg fra hvor vi egentlig var. for bare noen generasjoner var våpen alle manns eie. akkurat som ett kjøleskap i dag. da brukte man våpen som ett verktøy og alle hadde ett forhold til det og dermed fikk de fleste forståelse for hva de hold i nevene. i dag derimot er det ikke ett verktøy. men mer rekreasjons verktøy. vi har ikke "bruk" for det som før og det er ikke like utbredt som før. så folk har ikke noe skikkelig forhold til det og noe begrep på hva de har i nevene eier de heller ikke og da blir det slik behandling. men det som virkelig skremmer folk er POD og medias vinkling på våpen. de er "skummle" og kun ment for å drepe folk. litt synd syns jeg. jeg går selv på jakt og er aktiv skytter så om det er slik folk folk behandler våpen kommer POD til å ha materiale nok til å innføre total forbud mot skytevåpen i en vær form, kniver, gaffler og andre gjenstander som ikke er polstret og godkjent i tyskland. Du har et godt poeng frosk, men mener du dermed at det er ok å bli beskutt av et luftgevær? Jeg anser meg selv som meget godt vant med våpen, og har sågar rettet et skarpladet våpen mot et annet menneske med det for øyet å få dette mennesket i å stanse voldshandlingene det holdt på med. Men jeg vokter meg vel for å benytte denne erfaringen i våpensaken. Jeg ville garantert reagert dersom noen hadde skutt på meg med luftgevær, og i verste fall ville jeg ha skutt tilbake. Ikke bra! Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rabies Skrevet November 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Ser noen her snakker om å ikke vite hva de blir beskutt med... Man HØRER om det er et luftgevær da. Men luftgevær er jeg litt skeptisk til selv. De kraftigste (lovlige) luftgeværende fyrer jo en 4.5 mm avgårde i 199m/sek. Men en kraftig luftpistol har jo bare halvparten av denne kraften. Nå syntes jeg ikke det er særlig hyggelig å skyte på folk man ikke kjenner, men utfra reaksjonen høres det jo ut som om de har skutt med rifle :S Litt mer seriøse våpen (som faktisk bruker en eksplosjon til å sende kula avgårde) har jeg selvfølgelig respekt for. Og er også veldig fascinert av den kraften som kan skapes av å blande kjemi og teknikk og fysikk på denne måten. Kunne tenkt meg å begynne å skyte på skytebane selv, men tror ikke tilbudet er så stort i kristiansand... Siter 94 BMW E36 316i compact 94 Opel Astra 1.6si sedan (Død) 8? Lånt Ford Fiesta 1.0 Idiotibil (Pyntet med teip og levert tilbake) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Incognito Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Ser noen her snakker om å ikke vite hva de blir beskutt med... Man HØRER om det er et luftgevær da. Men luftgevær er jeg litt skeptisk til selv. De kraftigste (lovlige) luftgeværende fyrer jo en 4.5 mm avgårde i 199m/sek. Men en kraftig luftpistol har jo bare halvparten av denne kraften. Nå syntes jeg ikke det er særlig hyggelig å skyte på folk man ikke kjenner, men utfra reaksjonen høres det jo ut som om de har skutt med rifle :S Litt mer seriøse våpen (som faktisk bruker en eksplosjon til å sende kula avgårde) har jeg selvfølgelig respekt for. Og er også veldig fascinert av den kraften som kan skapes av å blande kjemi og teknikk og fysikk på denne måten. Kunne tenkt meg å begynne å skyte på skytebane selv, men tror ikke tilbudet er så stort i kristiansand... Uansett om lyden ikke er tøft nok for deg, så kunne både du og jeg kunne blitt tatt livet av med et luftgevær. Og, lyden er ikke alt under en trussel eller. Folk raner jo bensinstasjoner med uekte geværer, men truer alikevel til seg penger f.eks Og du har ikke sjekket tilbudene ang. skyting godt nok tror jeg. Finnes tilbud i nærheten. Sånn du uttaler deg, tror jeg du kunne ha trengt et kurs ang. skyting, sikkerthet og skytebanevett :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Du har et godt poeng frosk, men mener du dermed at det er ok å bli beskutt av et luftgevær? Jeg anser meg selv som meget godt vant med våpen, og har sågar rettet et skarpladet våpen mot et annet menneske med det for øyet å få dette mennesket i å stanse voldshandlingene det holdt på med. Men jeg vokter meg vel for å benytte denne erfaringen i våpensaken. Jeg ville garantert reagert dersom noen hadde skutt på meg med luftgevær, og i verste fall ville jeg ha skutt tilbake. Ikke bra! poenget var ikke det at det er OK, men at før visste en tosk med luftgevær at det kunne gå galt om man skjøt på andre vesener selv med luftgevær. i dag er en tosk med luftgevær kun en tosk med luftgevær og har rett og slett ikke evnen til å tenke så langt fordi han ikke har noe forhold til det og mangler respekt og kunnskap om hvordan man omgåes våpen. egentlig litt merkelig med tanke på at ett luftgevær er minst like farlig som f.eks en gjerdesag i feil hender. men da tar tosken nesten garantert på seg verneutstyr og tenker seg godt om før han gjør noe. kanskje det har noe med at han vet det kan gå veldig ille av erfaring? fatter ikke hvorfor folk skal ufarlig gjøre ett luftgevær. det er like fult ett gevær som noe annet. så start å behandle det som det! ellers blir det total forbud og vi får bare lov til å leke oss med godkjente smørkniver. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KinG^KaoZ Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Ser noen her snakker om å ikke vite hva de blir beskutt med... Man HØRER om det er et luftgevær da. Men luftgevær er jeg litt skeptisk til selv. De kraftigste (lovlige) luftgeværende fyrer jo en 4.5 mm avgårde i 199m/sek. Men en kraftig luftpistol har jo bare halvparten av denne kraften. Nå syntes jeg ikke det er særlig hyggelig å skyte på folk man ikke kjenner, men utfra reaksjonen høres det jo ut som om de har skutt med rifle :S Litt mer seriøse våpen (som faktisk bruker en eksplosjon til å sende kula avgårde) har jeg selvfølgelig respekt for. Og er også veldig fascinert av den kraften som kan skapes av å blande kjemi og teknikk og fysikk på denne måten. Kunne tenkt meg å begynne å skyte på skytebane selv, men tror ikke tilbudet er så stort i kristiansand... What? En nybegynner gamopistol til 600kr fyrer jo avgårde i rundt 110m/s Og den er jo langt fra kraftig iforhold til bedre saker. Siter To change is easy, to improve is hard. Mitt galleri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rabies Skrevet November 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Uansett om lyden ikke er tøft nok for deg, så kunne både du og jeg kunne blitt tatt livet av med et luftgevær. Og, lyden er ikke alt under en trussel eller. Folk raner jo bensinstasjoner med uekte geværer, men truer alikevel til seg penger f.eks Og du har ikke sjekket tilbudene ang. skyting godt nok tror jeg. Finnes tilbud i nærheten. Sånn du uttaler deg, tror jeg du kunne ha trengt et kurs ang. skyting, sikkerthet og skytebanevett :) Som sagt så mener jeg at luftGEVÆR er litt for kraftig til å skyte på hverandre med. Du kan gjerne forklare hvordan man kan bli drept av det da, syntes det hørtes litt tvilsomt ut. Men å bli skutt i låret med en luftpistol med utgangshastighet på 90-100m/sek er vondt (veldig vondt) og ikke noe man gjør mot folk som man ikke vet tåler det. (Kompiser som man "har en sånn greie med") Men farlig tviler jeg på at det er. Ang. organisert skyting så skal jeg sjekke dette opp litt nærmere, og ja jeg har sikkert godt av å lære mer om dette, da jeg ikke har mye erfaring med noe kraftigere enn 22 cal. og derfor ikke har noen forutsetninger for å kunne respektere slike våpen på den måten jeg kanskje bør. (På samme måte som man ikke kan respektere kraften i en bil som smeller mot noe hardt som ikke vil flytte seg før man faktisk har smelt selv) Siter 94 BMW E36 316i compact 94 Opel Astra 1.6si sedan (Død) 8? Lånt Ford Fiesta 1.0 Idiotibil (Pyntet med teip og levert tilbake) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rabies Skrevet November 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 What? En nybegynner gamopistol til 600kr fyrer jo avgårde i rundt 110m/s Og den er jo langt fra kraftig iforhold til bedre saker. Nå skal ikke jeg påstå noe, kan hende jeg er misinformert, men mine uttalelser er bassert på det jeg har klart å grave fram på nettet. Men for all del, skyt meg hvis jeg tar feil (men helst ikke med noe kraftigere enn en sånn nybegynner gamopistol da ;)) Siter 94 BMW E36 316i compact 94 Opel Astra 1.6si sedan (Død) 8? Lånt Ford Fiesta 1.0 Idiotibil (Pyntet med teip og levert tilbake) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KinG^KaoZ Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Nå skal ikke jeg påstå noe, kan hende jeg er misinformert, men mine uttalelser er bassert på det jeg har klart å grave fram på nettet. Men for all del, skyt meg hvis jeg tar feil (men helst ikke med noe kraftigere enn en sånn nybegynner gamopistol da ;)) Greit ;) Siter To change is easy, to improve is hard. Mitt galleri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rmodalen Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Ser noen her snakker om å ikke vite hva de blir beskutt med... Man HØRER om det er et luftgevær da. Men luftgevær er jeg litt skeptisk til selv. De kraftigste (lovlige) luftgeværende fyrer jo en 4.5 mm avgårde i 199m/sek. Men en kraftig luftpistol har jo bare halvparten av denne kraften. Nå syntes jeg ikke det er særlig hyggelig å skyte på folk man ikke kjenner, men utfra reaksjonen høres det jo ut som om de har skutt med rifle :S Litt mer seriøse våpen (som faktisk bruker en eksplosjon til å sende kula avgårde) har jeg selvfølgelig respekt for. Og er også veldig fascinert av den kraften som kan skapes av å blande kjemi og teknikk og fysikk på denne måten. Kunne tenkt meg å begynne å skyte på skytebane selv, men tror ikke tilbudet er så stort i kristiansand... Randesund skytterlag Siter Volvo 240 turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rabies Skrevet November 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Randesund skytterlag Spank you very much ;) Siter 94 BMW E36 316i compact 94 Opel Astra 1.6si sedan (Død) 8? Lånt Ford Fiesta 1.0 Idiotibil (Pyntet med teip og levert tilbake) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Jeg har tatt ruta til nabo'n som er ca 30m unna. Fant ut at han var pansjonert politimester i samme slengen, hehe. Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aerdftyhui Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Å skyte på andre bør med våpen, for ja: det er våpen; burde kunn strekke seg til softgun og paintball på baner! Dette fordi noe skarpere enn det kan medføre alvorlig skade, og utenfor bane er det for mange idioter. Altså, det er som det ble sagt tidligere i tråden, at de fleste ikke har et forhold til våpen, og kan derfor ikke å håndtere eller eller vite hvilke følger det kan få å avfyre våpenet. Og dere som tviler på at lutftgevær ikke kan gjøre noe særlig skade: tørr dere å stille opp som målskiver? For alt kan gjøre skade, selv softgunn type jalla kan gjøre skade. Forøvrig så er det helt uhørt å skyte på andre med noe som helst! Uansett om man bommer eller ikke. Folk som gjør slikt burde få hjelp, for de mangler tydligvis vett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kong-Erik J Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Nå er det viktig å begyne å skille mellom hva slags våpen som blir brukt her også da. Jeg har både paint ball utstyr. soft gun og gass pistol liggende her hjemme. Paint ball er værken farlig eller spessielt vondt å bli truffet av. (husk briller) Soft gun er jo bare en leksak. Den har jeg/vi hatt krig med mange ganger. Kan jo skyte seg selv i armen fra 2 cm avstand og det svir bare litt. Gass pistolen min er derimot IKKE ett leke våpen man værken sikter eller skyter etter folk med. Jeg har selv skutt og drept fugl på 30 meters avstand med den. Jeg var også rellativt sint på en idiot engang og skulle bare skremme han litt. Så jeg skøyt etter bilen hans når han skulle stikke av. Og kula gikk tvers gjennom sideruten bak på bilen hans. De fleste vet hvor mye en slik rute tåler med laminat etc. Så da kan man bare tenke seg hvor mye skade det kan gjøre på ett menneske hvis man treffer litt uheldig. En annen ting jeg mp komentere her er det som tidligere ble nevnt i tråden. Med at barna som vokser opp nå er en gjeng med slappe feite pyser. Barn får ikke lov å leke i barnehagen da de kan skade seg. Folk skal ha støt sikker sand i sand kassene. Foreldre er generelt alt for overbeskyttende mot barna sine. Bare gå 20-30 år tilbake i tid når jeg var liten gutt. Var jo stort sett i alle tretopper. Hoppet fra de fleste hustak. Var stort sett en hyperaktiv bajas som gjorde alt det voksene fikk hjertet i halsen av. Men jeg var jo ikke den eneste. Sån var vi jo alle sammen og selv om det kom ett skrubbsår her og der og kansje en knekt arm så tviler jeg sterkt på at dødligheten for barna var noe større på den tiden enn nå. Og det som ikke dreper deg gjør deg sterkere. Har jobbet endel år med barn og det er egentlig helt latterlig hvor dårlig fysikk-motorikk-balanse og rett og slett holdninger det er på barn generelt nå. Er faktisk litt redd for hvordan mennesker kommer til å være om noen genrasjoner når jeg selv sitter på gamlehjem. Siter Hvem er best og hvorfor er jeg det? Men hva faen er din unnskyldning? I stallen pr dags dato 2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KinG^KaoZ Skrevet November 18, 2008 Rapporter Share Skrevet November 18, 2008 Støtsikker sand?? Siter To change is easy, to improve is hard. Mitt galleri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 18, 2008 Rapporter Share Skrevet November 18, 2008 På en måte ja. Om jeg husker riktig skal sanden være av godkjent sort (i barnehager o.l.) som ikke fryser om vinteren. Snart blir det vel begrenset utsving på +/- 30 cm på huskene også.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg