Gå til innhold

Frontrute bytte

Ranger emnet


ExceL

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som kan si meg hva jeg må gjøre, steg for steg når jeg skal bytte frontrute?

Har ny rute og lim, men hvordan går jeg frem for å fjerne den gamle, preppe kanten for en ny rute, og den nye ruta. Hvordan skal limet legges på? Skal det være ei smal eller feit stripe lissm.. Hvordan skal ruta legges ned på kanten osv ;)

 

Er lissm ute etter en how-to på frontrute installering..

 

T-G

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det noen her som kan si meg hva jeg må gjøre, steg for steg når jeg skal bytte frontrute?

Har ny rute og lim, men hvordan går jeg frem for å fjerne den gamle, preppe kanten for en ny rute, og den nye ruta. Hvordan skal limet legges på? Skal det være ei smal eller feit stripe lissm.. Hvordan skal ruta legges ned på kanten osv ;)

 

Er lissm ute etter en how-to på frontrute installering..

 

T-G

 

Hei! Fjern lista rundt vinduet. Bruk en fin sterk piano tråd eller lignende med gode håndtak i hver ende. vær 2 stk å skjær under ruta med å dra denne tråden frem å tilbake mellom dere. tråden må selvsagt være lang nok så dere får god skjære lengde.

Rengjør godt der vinduet har vært å fjern overflødig dritt som henger igjen. Legg en ganske bred stripe med limet, la det stå i noen få min. Bruk kraftige sugekopper på hver side av ruten, så legger dere på ruten mens dere holder på hver deres side. Når ruten ligger som den skal så legg press langs kanten uten å knuse den selvsagt. La tørke i 5-6 timer. Legg på lister å tut å kjør!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUSK AVSTANDSTYKKENE SOM LIGGER UNDER!!! Ellers siger ruta ned. En gammel håndduk på dashbordet er og lurt da den gammle ruta mest sansynlig går til f. og det blir masse splinter som detter ned.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har del kasko får man ny frontrute for 2000kr.

Da slipper man all drittjobben sjæl og man får et helt perfekt resultat

 

Ikke alle som gidder å ha delkasko på en gammel thanks vet du.:D

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke man gidder å betale 500+- for delkasko, så får man heller stresse med å skifte selv, men tviler på at man klarer å få det noe billigere en 2000,- uansett...

 

så er man jo forsikra mot brann og tyveri i tillegg :cab

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik_asen88
500+-??? Hvor i alle dager klarer du å få en gammel 240 så billig forsikret??? Det skulle jeg likt og visst....

 

man kan jo få ny frontrute hvis man har delkasko så tror kanskje han mener at man bare betaler 500 i egenandel kanskje?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del kasko er ikke mye dyrere enn uten. Er jo bare dumt å ikke ha det.

 

Med del kasko betaler man 2000kr i egenandel for ny frontrute inkl jobb.

Der hvor jeg fikk satt inn ny rute sa de at det ville kosta over 6000kr hvis man skulle betalt full pris.

Bare ruta i seg selv koster mer enn 2000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500+-??? Hvor i alle dager klarer du å få en gammel 240 så billig forsikret??? Det skulle jeg likt og visst....

 

500 mer da vettu.. Betalte ca. det samme da jeg la til delkasko på mine to nå nylig.

Det å bare ha ansvar er like dumt som å nappe ut speedometerkabelen fordi man er redd for å legge til et par tusen km på forsikringa, utvidelser koster mye mindre enn folk tror..

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 mer da vettu.. Betalte ca. det samme da jeg la til delkasko på mine to nå nylig.

Det å bare ha ansvar er like dumt som å nappe ut speedometerkabelen fordi man er redd for å legge til et par tusen km på forsikringa, utvidelser koster mye mindre enn folk tror..

 

 

Eirik

 

Åja sånn. Ja da er jeg med. :D

Jeg har for øvrig bare ansvar på min 240 men det er fordi den ikke blir brukt noe særlig.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vet ikke om det er aktuelt enda men:

 

-Demonter list rundt vinduet ( ->1990 er det klips, etter sitter lista i en klemlist som er vulket fast i ruta).

-skjær ut ruta ( du kan bruke pianotråd eller en vinklet kaldkniv, det er det beste)

-så skal gammelt lim vekk. Skikkelig rutelim (som er hardt) skjærer du ned til en jevn streng på ca 2 mm. Er det originalt butyllim (seigt og jævlig), så må du bruke mye tålmodighet, alt dette må vekk, det skikkelige ruteliet som brukes i dag sitter ikke på dette i det hele tatt. Da tar du på deg en gummihanske, så begynner du å rive litt forsiktig på et sted, da ser du at hele kladden løsner fra lakken. riv aldri så limet som er løsnet kommer forbi det som sitter, da revner strengen, bruk god tid. løsemidler bare smører dette utover.

-når alt er borte, kan du rengjøre overflaten på glasset og falsen på bilen. Enten du bruker tynner eller ett cleaner-produkt fra limprodusenten (da er det gjerne ett løsemiddel for bilen og proff glassrens for glasset).

- Følg instruksjonene til limprodusenten ang. primer og aktivator. dette er veldig viktig å benytte seg av, så ikke ruta løsner med bare knyttneven når limet har tørket. Påfør som regel primer på lakken og ruta. aktivator på gammelt lim ( om det er skikkelig rutelim og ikke butyl). La dette tørke 5 min.

-klargjør glasset: sett på listeklipsene om det er den gamle typen rute, se på hvor de var plassert på den gamle ruta. De er som regel grønne,grå og noen svarte. Bruk hansker!

-Liming: Limet skal påføres i en jevn fuge, med jevn høyde. høyden er det viktigste for å unngå lekkasjer. Legg 2 teipremser på taket, slik at du kan legge de STRAMT over glasset så det holder seg på plass til limet har tørket (ca. en time). Fugen skal være ca. 1.5-2cm høy, og trekantet. Det ser du på spissen. Spiss gjerne fugen på tuppen litt høyre, men en syl som du kan dra i fugemønsteret på tuppen, slik av V-en blir litt dypere. Prøv deg fram og finn balansen med hendene uten å ha trykk på fugepistolen. Limet skal legges på midten av falsen på bilen, gjerne på ruta også om man føler seg mer trygg på det. Når man har lagt lim, bruk en skrutrekker e.l. og skjøt sammen skjøtene så de er helt tette, en luftboble her kan gi vannlekkasjer. Sett sugekoppene på ruta, hent kompisen og legg ruta på limet, se til at ruta treffer på limet overalt før den legges i limet, evnt tyter noe ut, bruk en skrutrekker e.l og skyv limet inn under ruta. Tilpass ruta så den går klar av bilen rundt hele kanten, gjerne litt høyere. sett på teipen stramt og la det stå en time. Da er limet skinnherdet såpass at du kan kjøre med bilen, men vent gjerne en time til, og ta av teipen, monter lister og vindusviskere, så er bilen kjørbar! Vask bort limsøl fra lakken med white sprit før den tørker.

 

Så da har du en ny frontrute. Lykke til!

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår