Gå til innhold

Hvordan demontere/montere veiven til mopeder etc

Ranger emnet


Hondaen

Anbefalte innlegg

Har endel veiver som er moden for overhaling. Dvs trenger å bytte rådelager og råde. Er snakk om moped og mc veiver.

 

Demontere skal vel gå greit, tenkte varme opp veiv til 150 grader og presse ut rådebolt med en slik 5 tonns presse de har hos biltema.

 

Etter at rådelager er byttet og evt. rådebolt, hvordan skal jeg få presset sammen veiven dønn nøyaktig slik den var ??? Må jeg lage en spesialjigg og få den balansert på noen måte ?

 

Noen som vet om litteratur etc jeg kan studere ? Finner ikke noe på nettet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Har endel veiver som er moden for overhaling. Dvs trenger å bytte rådelager og råde. Er snakk om moped og mc veiver.

 

Demontere skal vel gå greit, tenkte varme opp veiv til 150 grader og presse ut rådebolt med en slik 5 tonns presse de har hos biltema.

 

Etter at rådelager er byttet og evt. rådebolt, hvordan skal jeg få presset sammen veiven dønn nøyaktig slik den var ??? Må jeg lage en spesialjigg og få den balansert på noen måte ?

 

Noen som vet om litteratur etc jeg kan studere ? Finner ikke noe på nettet :rolleyes:

 

Mitt råd er at du leverer de inn til et motorverksted for avretting. Dersom du ikke har utstyr for å måle hvorvidt veiva er rett, så er det bedre å levere dette inn. Koster egentlig ikke all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Har endel veiver som er moden for overhaling. Dvs trenger å bytte rådelager og råde. Er snakk om moped og mc veiver.

 

Demontere skal vel gå greit, tenkte varme opp veiv til 150 grader og presse ut rådebolt med en slik 5 tonns presse de har hos biltema.

 

Etter at rådelager er byttet og evt. rådebolt, hvordan skal jeg få presset sammen veiven dønn nøyaktig slik den var ??? Må jeg lage en spesialjigg og få den balansert på noen måte ?

 

Noen som vet om litteratur etc jeg kan studere ? Finner ikke noe på nettet :rolleyes:

 

på begynnelsen av 90 tallet så leverte jeg inn veiva til min suxuki zr 50 sk til et mc firma her.. så prosessen.. de lagde streker som de brukte som oppretting.. altså på veiv skinkene.. la en vinkel på sida og lagde strek med rissnål.. når de presset sammen igjen så brukte de dette for å rette opp igjen.. presset sammen sidene for korrekt klaring mellom rådearm og lager(sidevei) oxo..

 

gjorde dette selv da jeg restaurerte en er 50 i 96... fungerte veldig greit der, og har gått som ei klokke siden..

 

skulle en være usikker på om det er kast i veiva etterpå så kan du bare montere den i en dreibenk og måle med måleur...

 

det er det mest nøyaktige en får til...

 

håper det ikke ble for uklart det jeg skrev... bare et tips.. sier ikke at dette er fasit.:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboDad

 

Mitt råd er at du leverer de inn til et motorverksted for avretting. Dersom du ikke har utstyr for å måle hvorvidt veiva er rett, så er det bedre å levere dette inn. Koster egentlig ikke all verden.

 

Hadde dette vært dyre ting, så hadde jeg gjort akkurat det :) Men jeg har endel veiver jeg kan prøve meg på, har lyst til å lære dette.

 

Kjetilr: Takker for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Står i en Honda manual jeg har at veiven skal varmes opp til 150 grader, for så presse ut et tannhjul med en verkstedspresse.

 

Regner med det vil fungere greit for å demontere hele veiven også med den metoden..

 

Har spurt litt rundt om dette emnet i flere forum på nettet. Skal en sammensetting gjøres skikkelig så gjøres det som følger:

 

Varm opp en del og press inn kald del. Prøv å få akslingene i senter, så godt du klarer.

 

Monter så opp veiven i en dreiebenk eller en spesiell benk som er laget for dette. Akslingene til veiven har hull i enden, man spenner opp veiven via dem med hjelp av koniske støtter.

 

Bruk så to måleur og mål akslingenes radielle avvik. Bank forsiktig på veiven så avviket blir mindre. Slik holder man på til man får et avvik på 1/100mm eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår